Gå till innehåll
lördag 04 januari 2025
x-mannen

Batterimätare, har någon några erfarenheter

Rekommendera Poster

Tänkte skaffa någon Baterimätare som håller kollen på hur mycket ström som finns kvar och undrar om det är någon som har erfarenhet  av dessa och tips på fabrikat.

 

/// J-O

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag monterade en batterimätare inför förra säsongen och är helnöjd med denna, bra att ha koll på hur mycket som finns kvar av banken. Köpte en Nasa batterimonitor BM1.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag har en Odelco Batmeter sedan några år. Fungerar jättebra. Lite strul i början då den visade 0,1A i förbrukning trots inget var igång alternativt inga läckströmmar.

Odelco kalibrerade om instrumentet och sedan har det fungerat till belåtenhet.(www.odelco.se). Har alltid lyckats hålla batterikapaciteten över 50% samt försöker undvika att spänningen går under 12,25 - 12,3V. Batteribanken är delad på två förbrukningsbatterier och ett startbatteri. Förbrukningsbatterierna övervakas av Batmeter. Jag har monterat ett relä så man kan växla över Batmetern att mäta spänningen på startbatteriet. Det är dock alltid fulladdat men blir det något fel så ser man ju att spänningen succesivt sjunker.

Ett billigare alternativ är en nogrann voltmeter men som kräver mer batterikunskap hur batterier agerar under upp och urladdning samt över sin livstid. Finns en voltmeter som verkar bra hos Båtteknik (www.batteknik.se). Har dock ingen egen erfarenhet av denna produkt. Finns även som Ampmeter med shunt.

Det finns en del att läsa på SXK sidor, ex.vis: http://www.sxk.se/tekniska/btf/el/lara.htm

Lycka till

Dragos

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset, har liknande lösning med två förbrukningsbatterier (gele baterier) och ett separat startbateri. Dock kan jag koppla ihop systemen om jag vill med en brytare.

 

Har idag en voltmeter men det säger ju egentligen inte så mycket så jag tänkte satsa på något mer sofistiketat.

 

// J-O

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Man kan tydligen kompletera med termometer. Vad säger den informationen om batterierna?

 

// J-O

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Termometern visar temperaturen på det batteri termometern är ansluten på, viktig information som normalt saknas och ger en ytterligare dimension i att ha totalkontroll.

 

Bra att ha exempelvis när man laddar vid längre tids motorgång en varm sommardag, då kan temperaturen på/i batteriet lätt stiga över 40 grader eller mer (vilket inte är så bra för batteriet), särskilt om det/dom sitter i ett icke-välventilerat utrymme (som mina gör).

 

Man kan då få ett över-temperaturs-larm och i tid stoppa vidare laddning innan skada hinner uppträda.

 

Eftersom ett batteri:s kapacitet påverkas av dess temperatur så blir också beräkningen av återstående kapacitet mycket mer exakt om temperaturen också är en faktor i beräkningen. 

 

Mäter man Spänning, Ström och Temperatur (med larm vid avvikelse från min/max-värden) har man ultimat kontroll över laddningsförloppet.

 

 

Jag har tidigare (nägra år sen, innan BattMeter2) kokat 2 batterier vid motorgång, varken voltmeter eller amperemeter visade något anmärkningsvärt under normalgång, men varje gång jag drog ner motorvartvtalet till sakta så bootade nav-datorn om. 

 

Bägge gångerna var batteriet så varmt att man brände sig när man tog på det..

 

Det var visserligen tal om billigt skräp till batteri och lätt ersatt men inte så kul när det händer oförutsett ute på sjön.

 

Med tempmätare hade jag uppmärksammat det problemet långt tidigare.

 

Senast ändrad av Gunnar_ | 07 januari 2008 | 20:18

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en batterimätare (NASA) över, som är till salu. Hör av Dig om Du är intresserad. Den får Du för 1/2 priset. 0761-408840

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur gör man för att stoppa laddningen om motorn måste gå när temp.larmet går? Är det bara att vrida om tändningsnyckeln på de båtar som har en sådan? Själv saknar jag tändningslås. Hur gör man lämpligast då? Monterar en brytare i magnetiseringskretsen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för erbjudandet men jag har redan köpt en Odelco Batmeter och den är monterad och idrifttagen. Dock köpte jag ingen termometer, får se om jag kompleterer senare.

 

För säkerhetsskull så köpte jag en solcell på stång monterad på akterpuchpit samt för nödfall ett elverk (Kipor).

 

Av någon anledning har vi alltid brist på ström i båtarna som jag har haft. Trots solceller mm och mycket sparsamt användande av lampor mm. 2 nätter stillaliggande är normalt max innan Kylen lägger av. Beror nog mycket på att vi seglar från början till slut. Motorn får normalt bara gå en 5 min vid varje förflyttning.  Men det känns ju botten om man måste gå för motor när man vill segla bara för att få ström.

 

// J-O

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Vad innebär 1/2 priset, finns priser ute i butik från 1500 - 1900 kr, hör av dig om den är kvar.  087983465

 

Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Du får nog ta och släckalamporna på dagarna och spara lite ström!

5-dygn stilla med en 50w solcell är inga problem för oss!!

 

Dioder och fotogen gör susen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som du själv kommit fram till gäller det att se till att DF(ield) blir strömlös på något sätt.

 

Har man en generator med inbyggd regulator som inte kan styras externt överhuvud taget och den fallerar och man måste åka vidare i alla fall KAN enda utvägen bli att man i så fall får lossa/slacka/kränga av remmen till generatorn!

 

Själv har jag två olika båtar, båda dieselar som tuffar på oavsett tändningslåsläge när de väl startat mked två olika varianter av regulator, båda med extern regulator.

 

 I ena fallet (gamla snipan) så räcker det att vrida på nyckeln från run till off så tappar regulatorn sin strömförsörjning och DF blir därmed inaktiv == ingen laddning.

 

I andra (nuvarande båten) så måste jag manuellt bryta DF för att få den (en TWC) att sluta ladda när den väl börjat ladda men eftersom jag är obotlig nörd så har jag *järnkoll* på hur det funkar, vilken kabel som går vart och gör vad).

 

Jag har till-och-med moddat  TWC:n så den med en enkel switch-omkoppling ger original == öppet ventilerade = man fyller på vatten ibland eller optimal-för-mina icke-öppna-batterier max-laddspänning ..så för mig är det inget problem \Smile\

 

 

P.S. att jag kokat batterier flera gånger tidigare betyder inte per automatik att det är särskilt vanligt förekommande, normalt behöver man troligen inte bekymra sig alls \Kiss\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag inga lampor på på dagarna, det som drar är nog mest kylskåpet är jag rädd. Sen drar ju instrumenten en del när man seglar. Lamporna är släckta och fotogenlamporna lyser.

 

Har nu en solcell på 35 W på noa stång  som jag ska testa i sommar med en Maxpower regulator. Funkar det bra kanske jag sätter en till på luckgaraget.

 

Kylen är bra isolerad, och modell Isoterm ASU men kylen är nog 150 liter dvs ganska stor.

 

Ska inventera hela strömförbrukningen med den nymonterade Baterimätaren. Har provat med att ersätta takbelysningen (som vi i och för sig nästan aldrig tänder) med dioder men det är inte lösbart. Köpte två sorter som jag skulle ersätta G4 halogenen på 5 W med men antingen var de för svaga (9 dioder) eller den modell med 21 dioder var för tjock och fick inte plats.

 

/// J-O

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vanliga lampor drar en hel del. Tänder vi lite vårdslöst med lampor drar det 15 A. Kylen och datorn är annars det som drar mest. Automatstyrningen är en snål rackare om det inte går så mycket vågor.
 
TV drar en hel del också speciellt om man kör TV på datorn. Har en digital TV-mottagare med USB till den bärbara. Den nya bärbara blev givetvis ännu sämre, c:a 8-9 A.  
 
Det fina med Batmetern är att se förbrukningen momentant. Slår alltid en koll på den. T.ex när man tillfälligt lämnar båten så inget onödigt står på.
 
Man kan lura sig lite på tankmätarfunktionen. Man får se till att ladda upp batterierna ordentligt med landström så de får full laddning. Lätt annars att Batmetern säger att batteriet är full men inte är det. Den jämför bara ur och iladdat och batteriet är inte så effektivt som den tror. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Batterimätaren är nu såld. Tack till alla som hörde av sig så snabbt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...