Guten 0 Postad 4 Januari , 2008 Nu när våra politiker på nytt höjt bensinskatten så börjar man fundera på hur man skall få råd att färdas på havet med motorbåt. I mitt fall gäller det en motorbåt på 8 meter med 200 hk V8. Priset på E85 ser fortfarande ganska lågt ut, är det någon som vet vad som krävs för att konvertera en vanlig VP 200 hk från bensin till E 85 ? Eventuella problem etc. Hör av er i detta forum. Hälsningar Leif Söderström Gotland. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RDauksz 0 Postad 4 Januari , 2008 www.etanol.nu finns kanske något matnyttigt för din konvertering Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Knoparn 6 Postad 4 Januari , 2008 Vad jag förstått ang. bilar så kan det i vissa fall vara bättre att köra typ 70-30/60-40 istället för en helkonvertering till E-85. Nu var det ett tag sedan jag läste om detta så jag vet inte riktigt hur aktuellt det är idag... men det kanske kan vara ett alternativ. Titta ex. på http://etanol.nu. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 4 Januari , 2008 Guten, Kanske blir enklast och billigast att köra ekonomiskt? Kanske skaffa en bränsleflödesmätare (typ Navman 2100 el 3100) så du får svart på vitt hur bräneleekonomiskt du kör? E85 finns såvitt jag vet inte på nån sjömack? Det lär bli ett av hindren för de flesta (som inte kan/vill kånka på dunkar från landmack el har båt på trailer och kan svänga förbi macken). Sen vad som krävs för att konvertera just din motor för att funka med E85 har jag ingen aning om fast det borde väl vara liknande som för bilmotorer så kolla på det till att börja med. /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sunbird205 0 Postad 4 Januari , 2008 Hur mycket kör man? Det är inte många timmar som motorn är på så i det stora hela, det finns annat att spara på. Älskar sjön. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 4 Januari , 2008 Jaha vilken överaskning................. Soppan kommer bara att bli dyrare o dyrare då vi närmar oss peak oil, många menar att vi kanske redan är där i dag. När vi nått dit så kommer priset att skjuta i höjden ganska snabbt. Så i min värld att åka fort på sjön kommer inte kreti o pleti ha råd med i så många år till. Tillhör den kategorin själv, så det måste hända något på drivmedelsidan inom en 5-10års tid. Etanol tror jag inte på i dagsläget i en gammal båt motor. Hittade dock en intressant sida som om det stämmer är energitillgången tryggad http://www.hyway1.com/index.htm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 4 Januari , 2008 Det blir väl segelbåt för oss allihop förr eller senare... Skämt å sido, visst kommer det att bli dyrare men hur mycket använder vi båten på sommaren egentligen? Till och med en V8 går väl att köra hyfsat snålt om man vill. Vet inte var smärtgränsen för bensinpriset går för egen del men över 15 kr börjar det nog svida lite även att tanka min lilla båt (80 liters tank, 115 hk 4-takt). Över 20 kr/liter lär jag nog ha kvar varken bil eller båt. /Bo Senast ändrad av bossee | 04 januari 2008 | 21:00 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
draco 2 Postad 4 Januari , 2008 jag önskar jag hade en 200hk då hade man åkt billigt! Senast ändrad av draco | 04 januari 2008 | 20:50 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 4 Januari , 2008 Ja 15 spänn litern är nog inte långt borta, lite mer skatte och miljöavgifter plus att fatpriset fortsätter att stiga. Min båt drar ca 1,7 liter/distans (V6:a) men jag kör inte så många distans/år har fördelen att ha nära ut till öarna. Men runt 20 kr ligger nog nära smärtgränsen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 4 Januari , 2008 Redan på 1930-talet fanns det såna här roliga utombordare att köpa som man tog sig fram med handkraft (hur många meter skulla man orka?) Fast det var väl ingen bensinkris som gjorde att de togs fram. /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Knoparn 6 Postad 4 Januari , 2008 Framåt semester-perioden i sommar så är vi nog uppe i 15 spänn/liter... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ulfa 2 Postad 4 Januari , 2008 ...eller med benkraft...fast det lär väl inte bli någon vattenskidåkning efter den här... http://www.annonsborsen.se/search/image.jspx?advert=189697&index=0#img0 Senast ändrad av ulfa | 04 januari 2008 | 22:49 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser