Gå till innehåll
onsdag 22 januari 2025
Gäst L-E Eriksson

Båtråd

Rekommendera Poster

Gäst L-E Eriksson

Hej! jag funderar nu på att bli båtägare för första gången. Daycruiser, hardtop i 6 metersklassen är det som jag funderar över. Syftet är dags och helgturer. Låg bensinförbrukning är vikitgare än snabbhet. Vad har ni för tips till en som kan tänka sig att lägga ut 100-130 tkr? Bayliners verkar relativt billiga, men de sägs att de är av dålig kvalité? SeaRay i motsv storlek är ett par snäpp dyrare. Beror det på bättre kvalitet? Någon som har något att säga om Four Winns? Vilka är för- och nackdelar med inombordare vs utombordare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst BE

Flipper 620 (Hard Top) med utombordare bör ligga inom räckhåll för din budget och är en bra båt. Snäppet större, Flipper 640 (Hard Top) finns med utombordare eller inombordare (inombordare oftast lite dyrare) men gissningvis spränger du din budget då. Bayliner från 1980-talet bör man se upp lite med då de inte hade så bra kvalitet på den tiden, senare blev det bättre. En hard top kan vara lite mer praktisk än en DC (tycker jag - har haft bägge typerna). Ibland är kapellet lite krångligare att sätta upp/ta ner på en DC. Hard Topen ger snabbt tillgång till tak över huvet så att säga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst mange

Hej Kolla även in Fjord 21 dc eller ht.. riktigt fina och rubusta byggen. Sök härintill i MarinBörsen Annonser. Annars så är Flipprarna bra båtar som ovan sa. Av dom du nämde skulle jag välja en Four Winns 205 med utombordare, det brukar sitta omc motorer och drev på dom med inombordare och dom ska man vara försiktiga med. Kolla oxå på Bella båtarna.. har fina ht modeller som 600 ht, 640 ht.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Bella

Hej. Jag går också i båtköpartankar men vet ej vad jag vill ha.Det jag har läst på flera ställen är att Bayliners från 80-talet skulle hålla en sämre kvalitet. Finns det några tester eller dylikt som påvisar det eller är det bara ännu en myt? Japanska bilar sas ju rosta mer än andra bilar på 70-talet.Det vet ju de flesta av oss som har mekat med bilar att alla bilar rostade lika jä...gt på den tiden. Det vore intressant att få veta vad som skulle ha sämre kvalitet.Jag har haft en Uttern tidigare, är det bra kvalitet!!!??? Begreppet kvalitet är relativt, eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mikael

Bayliner e bra när delarna sitter fast. En jag känner var och kollade på en ny bayliner och när han skulle ta tag i ett handtag så släppte det (DETTA VAR EN NY BÅT). Bella,Ryds,Askeladden eller Flipper är bra båtar går bra i sjön och drar inte 5 liter metern som Amerikanare gör. Och dom ovanstående båtarna är nordiska och är därför gjorda för att klara lite sjögång och ändå bekväma att åka med. Skillnaden på en utom- och inombordare är att en inombordare svår att sköta om själv om man inte är teknisk. Däremot är en utombordare bra för den kan man meka med själv. Därför föredrar jag utombordare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp inte Bayliner. Flipper som det pratats om en bit upp har ju både ht och dc, en 640 eller flash ligger runt den prisklassen om du kan ta att flipperskroven är lite stötiga i gången. Annars fina båtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Bella

Köp inte en Bayliner, skriver Tollbolt. Har du någon egen erfarenhet av Bayliners eller är det bara hörsägen. Finns det inte någon som kan hänvisa till någon test i en båttidning där Bayliners testas mot något annat fabrikat (i samma prisklass).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju så märkligt att Bayliner som har så dåligt rykte aldrig sågas av en före detta ägare?! Det är alltid någon som känner någon som haft en Bayliner och dom var skit bla bla blah! Jag har aldrig någonsin hört direkt av en som äger eller har ägt en Bayliner säga att det var en riktig skitbåt Sea Ray, Bayliner ägs av samma företag och det skiljer inte mycket i kvalitet på båtarna. Dessutom så äger samma företag Mercruiser som sitter i bägge båtarna så motor och drev är samma. Det är klart att det finns Bayliners som är i dåligt skick precis som det finns Sea Ray´s som är i lika dåligt skick! Allt beror ju på kärleken och omvårdnaden båten fått av sina ägare! Du kan visst köpa en Bayliner och bli lika nöjd som med vilket annat båtmärke som helst. Titta på båten, provkör ta gärna in en besiktningsman som kollar båten åt dig innan du köper (skall göras oavsett vilken båt du funderar seriöst på). Lycka Till PJ

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ägt ett antal finska styrpulpetbåtar på ca 5,5 meter med utombordare (Suzuki och Mercury, 65-110 hkr) och har nu min första Bayliner med inombordare (Mercruiser 4,3L/V6/193 hkr) som vattenskidbåt med hård körning och mycket timmar. Detta är en 2052 LS ärsmodell 2000. Kan förmedla lite av mina reflektioner hittills efter 4 säsonger av massor med timmar till sjöss - både med övernattningar och krävande vattensporter. Dessutom har vi en hund som alltid är med oss. Negativt/problem jag haft: - Fått sikaflexa rutan som läckt en aning i sidorna - Haft upprepade problem med det inbyggda ekolodet (som nu fungerar efter mycket om och men, men som för säkerhets skull är kompletterat med ett X65) - Kapellet är inte av bra kvalitet men är numer helt okej efter jag lärt mig av en kapellmakare att använda silikonspray en gång per år - det ser ut som nytt varje år när det är nysprayat och läcker inte en droppe. - Kapellställningen är vek och lite instabil när det är vågigt om ma inte har alla delar isatta; har löst det enkelt men funktionellt med två spännremmar till rutramen - Inte varit nöjd med ljudisoleringen (slarvigt gjord) och gjort om denna, sänkt ljudnivån avsevärt. - Irriterat mig på den stängda förpulpiten och öppnat den och satt en teak-steg som en nos i fören - Bytt ut leksakslanternorna mot riktiga - Knaparna är alldeles för små (skall byta dem nästa år är tanken) - Läckage från förligt stuvutrymme intill ruffen; enkelt att fixa men otroligt irriterande fel innan man är säker på att man hittat felet och lyckats åtgärda - Något slingrig gång i låga farter - Väldigt (!) lite plats för att installera nya instrument - Batteriboxen i samma utrymme som motorn (min svärfar är besiktnignsman och har givetvis synpunkter på sådant) - Plasttank Positivt: - Motorn har gått helt felfritt under 4 säsinger med bara vanlig service; skall ta loss drevet efter nästa säsong är planen och byta bälg och lite annat - Driftsekonomin är lika bra som utombordarna jag haft, ca 0,8-0,9 liter per distans i marschfart (ca 29 knop) - Enligt min marin har en välskött inombordare klart längre livslängd än en utombordare pga av lägre varv och lite annat(inget jag kan uttala mig om dock, mekar inte själv heller. En utombordare har skurit för mig pga av hög belastning enl marinan) - Suveräna egenskaper i vattnet, känns hur säker som helst i dikt girar i full planing och beter sig precis som man förväntar sig, inga otrevliga överraskningar (jag har kört stridsbåt 90 i kustartilleriet och har intyg för högfartsbåt och har sålunda lite erfarenhet av sånt) - Förvånansvärt tålig inredning trots heltäckningsmatta och vit plast i dynor i kombination med hundens vassa klor - Rymlig för att bara vara dryga 20 foten, många får plats att åka och sitta utan att den känns proppad med folk och last - 4 personer sitter väldigt väl vind och stänkskyddade; mer än andra DCs och WAs jag åkt i - Kanonbra lösning för att snabbt skifta mellan 3,5 liggande solplatser till 6 bra platser för sittande passagerare - Lätt att röra sig i och på båt - Fyller sina syften riktigt bra och har i övrigt hållit för den hårda arbetsbördan Skall tillägga att jag har haft den inomhusförvarad 3 vintrar av 4. Vad som är specifikt för just Bayliner av ovan nackdelar och fördelar har jag lite svårt att säga. Mvh Tomas

post-2933-1394234273,5315_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har En Four winns 201 liberator. Dock så har jag inte OMC, utan Volvo Penta motor och drev. Antagligen inget för dig, eftersom det sitter en V8 som inte direkt är bräslesnål... Men vilket Ljud! 8) Jag tycker det låter som att du ska satsa på en HT. Skulle själv tveka på att köpa båt med utombordare pga den stora stöldrisken av motorn... Dock så försvinner mycket utrymme med inombordare. Ska sjösätta min båt för första gången nu till helgen :-D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Janne

Hej! Hade tidigare en Flipper 620 i två år men har nu bytt upp mig till en Bayliner 2452. Jag har hittills inte haft några problem med båten som är en -94:a (förutom en glappande pentrypump). Allt är lättåtkomligt och för den händige som gillar att göra mycket själv med sin båt placerar jag Baylinern före Flippern. Bayliners dåliga rykte beror på båtar från 80-82 då fabriken ökade prod. med 300 % utan att ha koll på kvaliteten, ungefär som VW Passat från 97-99 (been there). Fördelen med Bayliners dåliga rykte är att priserna ligger relativt lågt och man får inte SÅ dåligt samvete för att man inte är ute till sjöss varje helg ;-) En annan fördel är www.baylinersclubsweden.se, en aktiv ägarklubb som inte så många svenska motorbåtsmärken kan skryta med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Janne

Svar på Mikaels inlägg! En jag känner som provsatte en ny Nimbus föll av stolen då den släppte från skrovet. Skulle ändå kunna tänka mig att köpa en Nimbus. Min Bayliner drar 1,2 l/M. Vi bygger båtar för stora farliga Östersjön, USA bygger båtar för lilla lugna Atlanten. Låt en serviceman serva din inombordare, det bli ca 30 % billigare än att låta samma man serva din utombordare (2-takt).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med de som pratar om egna erfarenheter och inte bara vad andra talar/skriver om. Jag är själv nybliven ägare av en Crownline CCR 210 -97 och har inget större att klaga på. Motor en Mec 5,7L V8 dricker en del men jag vet vad jag köpt. När du tittar runt så finns det vrak och bra objekt oavsett fabrikat, så mitt råd är: Lita på svaren som bygger på egna erfarenheter, varje problem har sin orsak (ta reda på varför ett problem har uppkommit) så får du också reda på om det är ett fabrikationfel eller dåligt underhåll. Lycka till med båtköpet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med Apollo11. Jag tror att det är viktigare att kolla hur just själva båten ser ut. Spelar ingen roll om det är en Nimbus eller Bayliner om den inte skötts av tidigare ägare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En liten story om mina erfarenheter.. Jag skaffade en Amerikanare som första båt men ångrade mig efter en säsong och gick över till en nordisk båt. Anledningen till det är att jag ville ha en praktisk båt som jag kunde vara ute en längre tid med. Sea Ray'en hade allt som Värmare, Kyl, Septi-toa, Land-El och sängplats för 4-6 personer.. men endast två små stuvfack. Den var snygg och en trevlig dags/weekend båt men jag tror att nordiska båttillverkare är bättre på att bygga praktiska båtar i den storleksklassen. Idag har jag en flipper i samma storlek och skillnaden är enorm.. har utrymmen överallt och är mycket nöjd.. kanske inte en båt man glassar runt i o ser snygg ut men en mycket bra båt. Plasten i flippern som är 6år äldre än Sea Rayen är i mycket bättre skick och det säger en hel del. Dessutom så har marknaden invaderats av importbåtar pga dollarkursen så jag skulle köpa en amerikanare så skulle det bli ev en båthandlare så man får skydd av konsumentköplagen ifall något skulle vara fel på båten. Nordiska båtar håller ofta ett bra värde år efter år om man håller båten i bra skick... i många fall så stiger den dessutom i värde om man satsar lite på tillbehör.. -Robin :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra Robin_S! Du skriver om egna erfarenheter och vad du värdesätter, själv är jag en av dem som nyligen importerat en båt från USA. Är nöjd med båtköpet än så länge men jag håller med dig om att t ex en Flipper 620 är en kanonbåt för en normal familj som vill ut på sjön. För att bli nöjd så måste man väga in flera faktorer och prioritera dessa, så ut och leta det finns många båtar där ute som väntar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Bengt A

Detta om att amerikanska båtar skulle gå sämre i östersjön..va e de för skitsnack! Min går som på räls även i oväder o höga vågor. Sämre byggen o drar mer bensin o allt...ojojoj. Självklart drar en V8:a mer än en 20hästars. Tror att en 240 hästars Yamaha utombordare är ganska törstig den med.Finns åxå många nordiska båtar med just amerikanska v8:or(tex volvop). Tror bestämt nån är avundsjuk när han åker omkring i sin töntiga lilla flipper,ryds el dyl med plastsitsar o styrpulpet när grannen åker förbi med sin usa daycruiser 23-26 fot som han köpt för samma pris. Nej så länge en liten ynklig skitbåt kostar så mkt som den gör i Sverige, tänker jag fortsätta köpa amerikanskt. Mer för pengarna,större beg marknad i usa. Men det är väl det som dom desperat försöker stoppa nu med sk ce-märkning..import alltså...jag säger:Lägg ner!.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båtvänner... Dags o sluta kriget som ingen kan vinna... :-) Det är bra att vi alla har olika erfarenheter och vill dela med oss. Det finns inget som är den bästa båten för en en liten familj utan det måste var och en känna själv.(eller lära sig av egna erfarenheter) Personligen så önskar jag att mer billiga linjeproducerade båtar dyker upp i sverige så att även en normal svensk kan köpa en nyare båt med klass och lite lull lull utan att den skall vara helsponsrad av någon bank. Om det dyker upp mer av dessa typer så kanske priserna sänks på dom nordiska båtarna.. för vem har råd att köpa en Nimbus med plats för en familj på 4 som inte är byggd på 70-talet... Bayliner har ett dåligt rykte och det är oftast oförtjänat(förrutom några år på 80-talet med dålig plast) men många av dom större båtmärkena är löpande bandet producerade och då får man nog räkna med att ett hantag lossnar ibland.. det händer även på en SAAB eller Volvo. Personligen är jag grymt nöjd med Flipper 760'n åkte ända tills den 18 December och nu väntar jag bara på att isen skall släppa så jag får ut igen... Trevlig båtsommar gott folk...! Snart är den här... :-Tack -Robin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...