CraneIsland 0 Postad 3 Januari , 2008 Är på julsemester och grannen har precis ringt och berättat att endast övre delen av pulpeten är ovan vattenytan på min båt. Den hänger i princip i Y-bommarna... Jag kommer hem i morgon och måste ringa bolaget medsamma. Jag utgår nämligen ifrån att motorn/elen dött eftersom allting är under vatten. Är det någon som har erfarenhet av hur bolag (jag har Länsförsäkringar) ställer sig till sjunkna båtar. Det är ett aluskrov och en 50 hk motor (5 år gammal). Ska man tänka på något särskilt när man hanterar båten/bolaget? Är det bäst att fotografera och ringa INNAN man påbörjar återupplivningsförsök? // Andreas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 208 Postad 3 Januari , 2008 Orsaken till att båten har sjunkit? Har du kollat villkoren..? Försäkringen gäller inte för skada • orsakad av snö, frost, is, mögel eller djur, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CraneIsland 0 Postad 3 Januari , 2008 Orsaken till att båten sjunkit är vinden. Vågor har blåst in över aktern. Den står i Stockholm och ingen is finns i närheten. Har inte hunnit kolla mina egna villkor ännu. Ska göra det i morgon när jag är åter. Fast den ska vara rejält försäkrad. Vad det sedan innebär i verkligheten återstår att se... Senast ändrad av CraneIsland | 03 januari 2008 | 21:44 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
orven 0 Postad 3 Januari , 2008 Har den sjunkt så är det bättre att kontakta bolaget innan bärgning. Dom kan komma och inspektera båten på plats och där besluta vilka åtgärder som ska göras. Bäst att dom får ta dom besluten så inget blir fel.... med det finstilta b.l.a. Länsförsäkringar ska visst vara bra att ha med att göra har jag hört. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 514 Postad 3 Januari , 2008 Hej Tråkiga nyheter! Vet inte hur LF agerar men jag hade stora problem med IF i ett liknande fall. Lokalt enorma regnmängder noterades för ca fem år sedan i Stockholms södra skärgård under en vecka i början av september. IF menade att det inte varit extremt eftersom ingen mätstation (!) hade noterat dessa enorma mängder varför jag ansågs som försumlig med att lämna båten på landet mellan söndag eftermiddag och fredag eftermiddag. Att metereologerna varnat för extremt höga mängder regn den veckan räknades inte som bevis. Hursomhelst så är det bäst att låta motorn ligga kvar i vattnet om det är salt/bräckt tills du/någon kan ta hand om den. Sök i forumet så hittar du tips om du ska åtgärda motorn själv. Lycka till och låt oss gärna få reda på hur det gått. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CraneIsland 0 Postad 3 Januari , 2008 Då kontaktar jag bolaget i morgon när jag är på plats och låter dom bestämma. Och jag avlägger rapport! Tack så länge! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
orven 0 Postad 3 Januari , 2008 Lycka till för det kan behövas men jag har inte hört att Länsförsäkringar bråkar om allt står rätt till. IF ja vad fan säger man om det ärendet ? Gäller inte väderraporten som bevis. Dom är lika hala som politikrarna vi har jomen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sotarn 0 Postad 3 Januari , 2008 Om meteorologerna varnat för höga flöden kan ju snarare en rapport vara till nackdel för försäkringstagaren eftersom försäkringsbolaget då kan anse att försäkringstagaren borde vidtagit lämpliga åtgärder för att undvika skada. Måste bara tillägga (eftersom jag av någon anledning är på dåligt humör för stunden) att jag tycker att det ger underkänt betyg om en ägare försummar sin båt så att den sjunker ovasett vad som händer (förutom möjligtvis om den blir rammad eller saboterad). Det är försumlighet från ägarens sida. Är båten inte stor nog för att ha automatisk länspump så borde den i vart fall bara täckt med kapell och då ska det nog mer till för att sjunka skulle jag tro. Fast den kanske var täckt? vad vet jag... Men det låter som ett typexempel av att man inte förtöjt för storm. Senast ändrad av sotarn | 03 januari 2008 | 23:40 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 4 Januari , 2008 Vadå inte förtöjd för storm..? Den hänger ju i Y-bommarna säger han ju.. den har inte slitigt sig. Min båt tog in vatten två gånger i somras.. en gång på grund av att höga vågor slog in över akterspegeln antar jag... Båten står halvt om halvt uppe på land så den sjönk ju inte helt men hela aktetspegeln låg under vatten och motorn klarade sig precis. Har man en låg akterspegel så kan det nog slå in om det blir stormigt. Själv ska jag skaffa automatisk nivåvakt till nästa år! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 514 Postad 4 Januari , 2008 Kanske ska förtydliga att för min del kom varningarna om mycket regn på tisdagen och jag hade ingen möjlighet att åka till båten förrän fredag em. Men grejen är att hade mätstationen i Tullinge (40 km därifrån!) uppmätt extremt höga regnmängder hade jag fått ersättning. Att stationen på Berga (5 km därifrån) uppmätte dessa höga mängder hjälpte inte, det var ingen officiell mätstation! Och visst var båten \förtöjd för storm\! Over and out och sorry att jag \kapade\ tråden lite :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 4 Januari , 2008 Konstigt att man pratar regn. Även ett skyfall på t.ex extrema 50 mm kan väl inte sänka en båt. Vanligast är väl att det skvätter in vatten i båten av vågor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 514 Postad 4 Januari , 2008 Har för mig det var 180 mm på två dagar, dvs 1,5 ton vatten i snurrebåten. Långt över maxlasten... :-) Så visst kan det hända att regn sänker båtar... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 4 Januari , 2008 Det var verkligen extremt och något man tycker skulle kunna vara en försäkringsgrej. Om det inte är friskrivet i försäkringsvillkoren förstås. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Waveracing 0 Postad 4 Januari , 2008 Trist med båten, kolla om det är inskränkningar i försäkringen för tid. Jag vill minnas att min gäller i sjön april - oktober resten på land. Till skadorna så klarar sig motorn säkert bra för den var väl inte i gång. Hoppas allt löser sig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gedda 24 Postad 6 Januari , 2008 Det där har du nog rätt i har jag för mig.. vi har iallafall förlängd försäkring nu över vinterhalvåret för att våra båtar ligger i.. det blir tydligen vanligare och vanligare att folk vinterförsäkrar sina båtar sa dom på LF Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 6 Januari , 2008 Va skönt att motorn klarade sig. Blir det försäkringsfall i alla fall? Berätta gärna hur det går. Har haft LF på en av mina tidigare båtar och har bara goda erfarenheter av dom när det hände något. Har nu en gubbe som föredrar Alandia av någon orsak som jag inte känner till och dom har vi hittills bara behövt betala till http://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-wink.gif\ border=\0\ alt=\Wink\ title=\Wink\ /> Senast ändrad av ciaraud | 06 januari 2008 | 11:08 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CraneIsland 0 Postad 7 Januari , 2008 Dåså är båten på verkstan. Bolaget (LF) kontaktades i fredags och var mycket inställsamma. Eftersom vi inte kunde få tag på nån verkstad då, så fick båten ligga i blöt över helgen. I förmiddags lyckades jag hissa upp och tömma den å bogsera den till marinan. Nu hoppas jag verkstan gör ett grundligt jobb med allt som krävs för att den ska återställas. Och inte krångla i framtiden... Sotarn; Jag håller med dig på ett vis, om att båten i parkerat läge ska klara allsköns påfrestningar. Jag tidigare varit nära å torska pga slarv. Nu kan jag inte anklaga mig själv för att ha slarvat. Och jag hade autopump. Problemet var att vinden och vågorna förra veckan var precis så perfekta för att vattnet skulle leta sig in över spegeln. Det gick nog ganska fort när det väl blåste på. Ett kapell hade nog varit enda sättet att rädda pråmen. Och jag är ingen större vän av kapell på vintern (fast man egentligen kanske behöver det bäst då). Tycker mest det är meckigt när det är kallt, snöigt och isigt. Fast nu bör jag nog konstruera ett enklare kapell som skyddar aktern lite bättre. // Andreas Senast ändrad av CraneIsland | 07 januari 2008 | 14:50 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser