Gå till innehåll
torsdag 09 januari 2025
Gäst Newbie

Ny Propeller?

Rekommendera Poster

Gäst Newbie

Tja Allihop, Jag har en liten gumibåt på ca 3.20 med en 15 HK yamaha... Den planar upp direkt och går bra, dock så märker jag att den går ungefär lika fort på halvgas som på full gas fastän den varvar mer... Skulle man kunna köpa en annan propeller till motorn för att få den att gå lite fortare? Tacksam för alla tips och tricks !

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Jag tror att motorn sitter för högt, så att inte proppen biter. Kolla om antiventilations plattan (kavitationsplattan) sitter för högt upp till förhållande mot botten... (Hade nämligen samma problem på min båt!)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Newbie

Ok det ska jag försöka kolla... Det är ju så tråkigt för typ Pro Pulse finns ju bara ner till 20 HK....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

låter som om du har en för liten propeller. Det kan finnas nån vänlig marina som du kan fråga om du får låna en större propeller av och testa...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Det kan vara botten på gummibåten som är problemet. Den vill helt enkelt inte släppa från vattnet och därmed minska den våta ytan. Det kvittar hur mycket effekt du har, så kommer den inte att gå så mycket fortare. Båten suger sig liksom fast i vattnet. Vartalet ökar, men propllern slirar(högre slip) bara mer och mer i vattnet. Detta fenomen gäller inte bara gummibåtar utan även vanliga båtar har sin begränsning i hur fort dom kan gå. Hur stor stgning har du på propeller idag? Om den följde med motorn när du köpte den är den troligtvis på tok för liten. Dom proppar som följer med är ett genomsnitt i stigning, mao dom är tänkta att sitta på t.ex en Crescent 434 (ca:185kg) eller liknande. Jag kan inte tänka mej att din 3,20 meters gummibåt väger så mycket. Vet du hur fort båten går och hur mycket den varvar kan man göra en uppskattning på vad du skall ha för stigning genom en enkel formel. (fart*1,852)/(((100-slipp)/100)*rpm*60/utv)/(0,0000254) Mvh Patrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ap ap ap oj oj .....PropnSpeed ..... din den där formeln e jag nyfiken på kan du förklara den lite noggrannare? tack

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den formeln är en baggis... där han har skrivit in fart, rpm osv fyller du helt enkelt i värdena du har för din båt och vips får du reda på vad du ska... Använd gärna en funktionsräknare när du gör beräkningen så minimerar du risken för felräkning. Fyll bara i exakt som har har skrivit dina värden istället för rpm, fart osv...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Larsa

Här kan du få kalkylen i ett Excelblad. http://www.maringuiden.se/forum/;thread=9004 Det finns mycket kul att räkna på i detta. Rekomenderas Det verkar som om att nerladdningen från Maringuiden inte funkar, så skicka dom ett mail istället så skickar dom filen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...