Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025
miket99

Hjälp en newbie!

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har ärvt en Crescent 41 plastbåt och tänker utrusta den med en motor. Jag har inte haft egen båt tidigare och aldrig haft en motor. Nu ber jag om hjälp, dels information om båten, dels tyckande om en lämplig motor.

 

Båten:

När byggdes Crescent 41 och vad var målgruppen? Hurdan är stabilitet? Kan man ro den utan allt för mycket besvär? Finns det någonstans på nätet jag kan hitta info och ev reservdelar? Är det någon ev fel jag borde kolla som är typisk för denna båt?

 

Motorn:

Enligt skylten i båten kan man ha motor upp till 20 hk. Båten kommer att gå i Råsvalen, en medelstor sjö utanför Lindesberg. Jag vill ha tillräcklig kräm att kunna köra transportsträckorna i skaplig tempo samtidigt som jag vill kunna trolla vid låga hastigheter. Jag hade tänkt någonting mellan 6 till 10 hk.

Vad tycks - för stark, för svag eller...? Kom gärna med förslag om vad ni anser skulle vara en bra begagnad motor.

 

Vi hörs,

 

Mike

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hej

 

Välkommen till MG!

Jag hittar ingen modell som heter 41 i Crescents katalog. (se länk nedan)

Däremot hade jag en Crescent Avant 43 en gång. På den var högsta motorstyrka också 20 hk.

Är det en sån du har funkar den inget vidare att ro. Däremot är den bra med 20 hk motor, tror tom vi åkte vattenskidor efter med en sån på.

Ska du köra ensam funkar även ca 15 hk att komma upp i plan. (Vår första motor till den var på 14,2 hk)

 

Ska du köra långsamt krävs det en fyrtaktare. Vet inte vad du då kommer upp i för hastighet på tomgång med tex en 15-hästare, antar det kan vara för snabbt.

 

http://www.cremo.se/kataloger/modeller/index.htm

 

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag hade en Crescent 41 med en Mercury 20 hk en gång i tiden. Hyfsad i sjön för sin storlek pga v-botten. Jag körde den även med ett antal andra motorer. Med 20 hk gjorde den 27 knop (klockat på kontrollmätt sträcka), med 10 hk c:a 18 knop. Med 4 hk planar den inte, 6 hk är nog gränsen för att plana upp. Med 20 hk kan man hjälpligt åka vattenskidor om man har en man fram i båten också. Med 20 hk planar den upp med 4-5 man, med 10 hk 3-4 man i.

Båten har en liten egenhet, den är lurig att få upp i planing i hård motvind om man är ensam i båten. Den kan nämligen slå över, vilket undertecknad varit med om. En person fram i båten är att rekommendera i dessa situationer. Å andra sidan är båten snabb. Dessa egenskaper beror på att båten med motor och förare i aktern har tyngdpunkten långt bak. Resultatet blir liten våt yta vid planande körning = hög fart.

En annan sak att tänka på är att durken i båten är plastad på plywood (båten är ju dubbelbottnad) och denna ruttnar med tiden. Detta kan resultera i att durken känns svampig. Detta kan åtgärdas med att lägga på ett lager glasfiber till på durken.

Min båt var från 1970, jag tror inte den fanns i Crescents sortiment många år efter detta. Gissningsvis byggdes båten 1968-1972.

Jag hade båten på västkusten, fast egentligen är den nog mer lämpad för insjöar. Den har ju påtagligt lågt fribord vilket inte är så bra i lite grövre sjö. Båten är alltså bäst lämpad för 2-4 personer som vill göra lite snabbare utflykter i skyddade vatten. Båten är också mycket grundgående pga sin låga vikt, speciellt vid planing.

Reservdelar är det nog ont om, jag gissar att man får reparera det man har.

Mvh

Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du ekonomi för en 20 hästare så ta en sån. Det är alltid bättre att ha lite för mycket effekt än tvärtom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...