Gå till innehåll
tisdag 24 december 2024
fjollberg

Det är inte lätt att vara miljövänlig, del 2, motor

Rekommendera Poster

Min lilla segelbåt är försedd med en 4hk tvåtakts utombordare. Visserligen inte så hemskt gammal, 1998, och i mycket gott skick, men på det hela taget en riktig skräckis i miljöhänseende. Med erfarenhet ifrån två säsonger förbrukar ungefär en tank, ca 20 liter per år (det är en extern tank). Jag har grävt i vad man kan göra åt detta. Naturskyddsföreningen har en del bra information www.snf.se/verksamhet/kust-hav/batliv-miljovanligmotor.htm. Enligt denna information borde jag skaffa en fyrtaktare istället.

 

Problemet är bara att miljöpåverkan av att skrota min tvåtaktare och ersätta den med en nytillverkad fyrtaktare torde överstiga påverkan av mina 20l per år många, många år framöver. Det är lockande av andra skäl, jag skulle vilja ha en generator och fyrtaktarna är avsevärt tystare, men det känns svårt att motivera bytet av miljöskäl. Min strategi är nog att hålla fast vid den befintliga motorn för att så småningom ersätta den med en elmotor när batteritekniken så tillåter vilket kanske inte är så långt borta, www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/energi/article57986.ece.

 

Jag störs också av annan information på Naturskyddsföreningens hemsida, det helt snurriga testet av snurror, www.snf.se/verksamhet/trafik/renasnurran-testet.htm. Enligt den sidan skulle en tvåtaktare producera ca 20 gånger mer koldioxid, mätt som gram per kilo bränsle, än en bil, och åtminstone tre gånger så mycket som en fyrtaktare. Det påståendet kan omöjligt vara sant. Grafen ser väldigt dramatisk ut men är rent nonsens. I själva verket torde tvåtaktaren producera minst koldioxid, mätt som gram per kilo bränsle, eftersom en hel del av bränslet rinner igenom utan att förbrännas. För jag betvivlar inte att tvåtaktaren släpper ur sig nästan hur mycket andra otrevligheter som helst. De kan möjligen ha resonerat i termer av koldioxidekvivalenter eftersom en del kolväten har högre växthuseffekt än koldioxid, men det är ändå orimligt att ett kilo bensin skulle resultera i 20 gram koldioxid med en bilmotor. Jag har mailat Naturskyddsföreningen för en kommentar och väntar på svar.

 

Den huvudsakliga rekommendationen ifrån Naturskyddsföreningen, såväl som sjöfartsverkets, www.sjofartsverket.se/templates/SFVXPage____7747.aspx är att man ska köra på alkylatbensin. Nu är problemet ungefär detsamma som för båttvättar. Det går inte att få tag på. Det verkar finnas ett antal försäljningsställen på sjömackar ute i skärgården, en eller två dagsetapper ifrån min hemmahamn. Jag säger verkar, för när jag frågade på stationen vid Hornstulls strand som enligt Grön Kemi ska ha alkylatbensin på pump, www.gronkemi.nu/alkylat.html, så var det inte fallet sommaren 2007. Det är det enda försäljningsställe i Stockholm som uppges sälja alkylatbensin i lösvikt! Närmaste ställe som Grön Kemi uppger säljer alkylatbensin är Statoil sjöstation Sätra, ca en och en halv timme bort med min båtfart. På Statoils egen sida uppges dock inte att den säljer alkylatbensin. Återstår att undersöka hur det förhåller sig i verkligheten nästa säsong. Det enda ställe jag idag vet att jag kan få alkylatbensin på är på dunk ifrån OKQ8 vid Telefonplan till närmast hutlöst pris. Men med en årsförbrukning på ca 20 liter kan man väl i och för sig leva med det. Jag får kånka hem det, jag får inte ta bensin med mig i kollektivtrafiken av uppenbara skäl.

 

Jag har skickat mail till samtliga större bensinföretag i landet för att få reda på var det faksiskt säljs alkylatbensin på pump i Stockholm, i förhoppning om att det ska visa sig att det finns något ställe som inte nämnts. Det var helt nyligen och jag väntar på svar ifrån alla utom OKQ8 som låter meddela att det närmaste försäljningsstället är Norrtälje, sex mil fågelvägen. Känner någon till andra försäljningsställen i Stockholm är man välkommen att höra av sig.

 

Så länge har jag utrustat båten med en genua och kompletterat för att kunna hissa spinnakern till nästa säsong, så att järngenuan på aktern ska kunna tiga still i lättare vindar än i somras.

 

Fredrik Jönsson Norrström

Med Individuell Blå Flagg, www.hsr.se/sa/node.asp?node=207 under spridaren

 

 

 

Senast ändrad av fjollberg | 03 januari 2008 | 01:02

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra skrivet ,jag måste få komentera det självklara

20 liter per sesång eller 2000 liter , det spelar ingen roll för miljön i det här läget det viktiga är att vi har börjat fundera och bry oss , i varje fall på det teoretiska planet.

i själva verket konsumerar hela sverige en så otroligt liten del av alla utsläp på jorden så alla våra försök att vara miljövänliga är i praktien bra väglednigen för resten.

 

jag tror på att man alltid ska försöka minimera mängden bränsle.

 

/vi kommer att lyckas rädda värden

 

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jag håller i princip med, även om jag tycker att det finns ett utrymme för att lämna det teoretiska planet och göra konkreta saker som går att åstadkomma med ringa uppoffring. Att tanka alkylatbensin handlar för övrigt mest om närmiljön, att man släpper ut giftiga kolväten i det lokala vattnet, det har ingen nämnvärd betydelse för globala problem som växthusgaser. Även om vi ligger bra till inom industrivärlden, producerar vi per capita säkert avsevärt mer skit än den allra största delen av jordens befolkning, så jag tror att vi ska vara lite försiktiga med att slå oss för bröstet. Man måste ha lite civilkurage för att stå emot the sucker-effect SvD. Men min poäng är att om det hade varit så enkelt som SNF, KI, Sjöfartsverket med flera låter påskina hade säkert fler agerat. Än så länge är tröskeln väl hög i flera avseenden. Hade t.ex någon stationskedja gått ut och erbjudit alkylat på alla stationer så att man visste var det fanns, snarare än att det är upp till var och en, det varierar lite ifrån år till år och det inte går att hitta någon tillförlitlig information ens på deras egna webbsidor, så hade läget varit avsevärt annorlunda.

 

Sedan kan jag blir direkt beklämd när jag ser moderna segelbåtar, byggda för att ganska enkelt kunna hanteras av en person med rullsegel fram och allt oftare även därbak, gå för motor även i goda vindar i gynnsam riktning. Då tycker jag att det har blivit lite väl snett med saker och ting, det går ju inte ens fortare i många fall. Nu tillhör jag väl i och för sig dem som snarare är ute för att segla än att vara ute i skärgården, men i alla fall. En del verkar bara hissa om det är minst 25 grader varmt och plattläns så att groggen står stadigt på sittbrunnsbordet, om ens då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman


Ang utsläpp.
1 C-atom (kol) och 1O atom (syre) bildar en molekyl Colmonoxid, giftigt att inandas pga att det blockerar syreupptagninge i lungan.
Faller sönder till coldiooxid i luften, instabil.
1 atom C och 2 atomer O bildar  koldioxid. Vi andas ut koldioxid. Kolet har vi fått från maten, syret andades vi in. 
Varje bensinmolekyl består av en ring av 8 st C atomer.
Det finns alltså en begränsad och bestämd mängd/antal kolatomer i en bestämd mängd bensin. Det blir inte fler  bara för att man låter det gå genom en motor.
Kväveoxider bildas av luftens kväve samt syre, Instabilt och bryts ner till kväve igen efter ett tag. Kväve är en trög gas som inte vill bilda föreningar.
Att det finns kväveoxid i luften är ett lokalt problem, det stannar kvar i gatunivå innan det har brytits ner. Typiskt stadsproblem. Kvävet kommer från luften och återgår dit.
Så det gamla snacket om att en gräsklippare släpte ut mer avgaser (koldioxid) än en Saab som körde Stockholm-Göteborg är helt sjukt. De släpper ut precis lika mycket som den mängd bensin som gått åt innehåller. Om gräsklipparen drog en liter och bilen 30 så behöver man inte ens kunna räkna..... Päron och äpplen, men det låter bra i miljödebaten.
 
Så du som har din 2 taktare i början på tråden, behåll den. Energin som går åt  till att tillverka en 4 takt kan aldrig sparas in. Vi borde faktiskt, hör och häpna, t.o.m. behålla våra gamla bilar! Låter sjukt men det är så. 
Alkylatbensin har en fördel för vissa arbetare, de som står i röken från motorsågen dagan i ända. Men de börjar bli sällsynta för idag är det sk skördare som fäller träden, på gott och ont. Det är en annan debatt. 
Det som spökar med 2 taktaren är att smörjoljan blandas i soppan och kommer ut och en del av kolet i oljan har åsså förenat sig med syret. men vi pratar marginaler. På dina 20 litrara släpper du väl ut 2 dl på en sommar. Kolla hur mycket som droppar under bilarna på gatan. Det märks inte för asfalten är också oljebaserat. Kör betongvägar så skall ni få se på minskning av oljeförbrukningen.
Lite off topic men de flesta översvämningar som i å för sig beror på att det regnar mera och häftigare beror på att marken kan inte suga upp vattnet för vi har asfalterar ihjäl varenda plätt så det kan inte rinna undan. Sedan har vi alldeles för lite och små kanaler som leder bort vattnet för man bygger inte för att kunna leda bort topparna. Det blir rubriker i tidningarna åsså skall vi snurreägare skjutas Det hade räckt att inte asfaltera garage nedfarten så hade det inte svämmat över där utan kunde sugits upp av marken.
Ytters är det all vår bekvämlighet och lättja som leder fram till att vi har det som vi har och sedan blir vi såååå.. överrumplade...
Det är ren bekvämlighet att inte segla i medvind skulle jag gissa. De borde köpt motorbåt. Eller så har de bara blivit med båt för de har råd. Handen på hjärtat, hur många har verkligen sjö/båt anknytning sedan barnsben och /eller bott på landet vid sjön? Inte många, Men det är ju fint att ha båt och med vår skärgård och klimat är det ju förståeligt och naturligt.  Det är kanske just de människorna som skulle behöva båtkörkort?
Aj, nu stack jag ut hakan igen.\<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-surprised.gif\ border=\0\ alt=\Surprised\ title=\Surprised\ />

Hälsningar,
Kalman 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har förstått det som att problemet med de gamla tvåtaktarna utan insprutning är att förbränningen blir alldeles för ineffektiv, så att det som kommer ut inte till närnelsevis är det ideala, i stort sett koldioxid och vatten, utan också olika stadier av halvfabrikat som kan vara mer eller mindre giftiga i närmiljön. Det gäller då inte minst tillsatsoljan som brinner väldigt dåligt, men där finns det ju biologiskt nedbrytbara varianter. Moderna tvåtaktare med insprutning är betydligt bättre i det avseendet, som Naturskyddsföreningen också nämner.
 
Däremot torde skillnaden i växthuseffekt mellan de olika motorerna vara i princip obefintlig, mätt per enhet bränsle som förbrukas, precis som du säger. Det ska bli intressant att se om jag får något svar ifrån Naturskyddsföreningen på den punkten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Bra inlägg Fredrik! Du har också några poänger Kalman även om du missat i några av svängarna. Så här kommer några besserwisser kommentarer...\Embarassed\

 

Kväveoxider är ganska stabila och blåser kring lång väg. Visst är den lokala effekten stor kring vägar och i storstäderna. Men utanför tättrafikerade områden är det kvävedioxider som blåst in från våra grannländer i europa som står för en stor del. Så de försvinner inte bara för att de blåser ur stan...

 

Ett problem med gamla 2-taktare är visserligen att de är ineffektiva på att nyttja bränsleenergin. Men kör man upp 20 liter per år så spelar det kanske inte så stor roll, även om man kan tycka att det är onödigt. Problemet är ju att man när man använder en gammal 2-taktare mer eller mindre häller ut hälften (ca 10 liter) i sjön. Bensin och de taskigt förbrända kolvätena är riktigt giftiga för de djur som finns i vattnet. Därför tycker jag att man ska använda den inte så giftiga alkylatbensinen och biologiskt nedbrytbar olja i sin gamla 2-taktare. Kör man upp mycket mer än 20 liter per år så tycker jag att man borde byta till en 4-taktare...

 

Kommentarerna som du läst om att 2-takts gräsklippare släpper ut lika mycket som 50 mil med bil stämmer nog för partiklar och kolväten (som inte är så hälsosamma). När det gäller koldioxid så stämmer det troligen inte. Men koldioxid och klimatförändringar är ju inte det enda miljöproblemet ...

 

Hmm. Jag ska nog titta på en blå flagga till Pierina också. Och en ny modernare motor än den gamla 70-talsdieseln\Embarassed\ måste det också bli när pengarna dyker upp.

 

MVH

Mats

 

Senast ändrad av Pierina | 09 januari 2008 | 17:20

 

Senast ändrad av Pierina | 09 januari 2008 | 17:22

 

Senast ändrad av Pierina | 09 januari 2008 | 17:24

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läste någonstans att de störrsta miljöbovarna är villafolket och sommarstugeägarna med sina motordrivna gräsklippare som tydligen släpper ut mer skit än samtliga svenska bilar per år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är lite skeptisk till det påståendet, även om det finns viss grund för det. Som vi har varit inne på tidigare beror det nog på vilken skit man menar. Och vad man jämför med i bilväg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Efter att ha grävt lite hittar jag en hänvisning till en undersökning gjord av SU för Naturvårdsverket på konsumentverkets hemsida. I mycket generella ordalag säger man att en gräsklippare kan släppa ut lika mycket avgaser på en timme som en modern bil gör på 15 mils körning. Pratar vi landsvägskörning vilket man kan misstänka blir det alltså 1,5-2 timmar bilkörning på varje timme gräsklippkörning. http://www.kopguiden.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel_kopguide.asp?lngCategoryId=1464&lngArticleId=3159

 

 

Man inser lätt att det är väldigt grova förenklingar och på något sätt har man vägt ihop vad lika mycket avgaser är. Jag har inte hittat källan till uppgifterna. Man inser också att långt ifrån alla bilar är moderna och att det lär köras ganska många timmar bil på varje timmes gräsklippning i det här klimatet. Kort och gott är sannolikt uppgiften om att gräsklippare skulle släppa ut mer än bilparken totalt en myt. Däremot är det nog tillräckligt mycket och något onödigt som det ganska lätt går att göra något åt.

 

Senast ändrad av fjollberg | 09 januari 2008 | 20:34

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En liten uppdatering. Sjöfartsverket låter hälsa att de planerar en ny kampanj för alkylatbensin till mässorna i vår. Informationen om var den finns ska uppdateras.
 
Naturskyddsföreningen har inte svarat mig, men det snurriga testet jag nämnde i första inlägget i tråden verkar vara bortplockat ifrån deras hemsida, sidan man får upp är nu tom. Jag vet inte om den kommer tillbaka i korrigerad form. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det behövs sansade miljöengagerade människor som Du, för att få bort den skrämselpropaganda som förekommer inom flera miljöorganisationer. Är det ditt mail som fått bort den felaktiga informationen är det bara att tacka!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Fjollberg, nu hoppas jag debatten kan bli lite mer nyanserad igen.

 

Ville bara säga att i Bodensjön är det totalförbud för 2 taktare. Detta har lett till en utveckling mot bättre (miljömässigt) motorer. Nu är det ju inte tillåtet att sälja tvåtaktare så på sikt försvinner dom även här.

 

/// J-O

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo det får säljas 2-taktare med insprutning.

Det är 2-taktare med förgasare som förbudet gäller.

Men dom får sälja alla förgasarmotorer som dom har på lager.

Många marinor köpte på sig massor av såna motorer innan förbudet började gälla, så det går att köpa såna motorer än idag.

 

/BB

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK, fel info av mig där. Får skylla på att jag seglar mest. Har bara en liten 4 hk på gummibåten. Kör nog en hel timme med den per sommar...

 

Det kanske skulle vara bra med förbud mot alla 2-taktare och införande av krav på bättre avgasrening på nya motorer så som man gjorde på bilarna på 80-talet?

 

Vad tycker motorbåtsåkarna om det?  Blir ju inga kostnader fören vid byte till ny. Borde inte vara så stor skillnad i kostnad heller? 

 

 

// J-O (som nu är inne på ett område som jag inte vet mycket om)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skönt med en miljötråd utan påhopp\<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-smile.gif\ border=\0\ alt=\Smile\ title=\Smile\ />.
Jag har på min motorbåt bytt från två gamla 6cyl bensinare på170hk/st till två nya dieslar a' 200hk. Dieslarna är av den absolut modernaste typ som kan köpas för marint bruk. Nu till en liten fråga: Kan man räkna/läsa eller på något begripligt sätt ta reda på hur mycket detta eventuellt förändrat miljöpåverkan min båt åstakommer?  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är ingen expert, men dieselmotorer släpper generellt ut mindre kolväten och mer kväveoxider. Kolväten som kommer ut är giftiga och kväveoxiden bidrar till övergödning och algblomningen i Östersjön (i kombination med fosfatutsläpp ifrån annan verksamet). Utöver detta släpper dieselmotorer utan partikelfilter ut sotpartiklar i luften som är ett hälsoproblem i tätorter, men inte ett direkt miljöproblem och inte så mycket att fundera över i skärgården. Ur ett växthusgasperspektiv är det ingen väsentlig skillnad på diesel eller bensin som bränslen (så länge vi inte talar biodiesel), det som gör att det blir en skillnad är att dieselmotorn är effektivare och förbrukar mindre mängd bränsle för samma mängd arbete.
 
Så det är väldigt svårt att säga något exakt, men grovt räknat är nog den mängd bränsle som går åt med de nya motorerna jämfört med de gamla en ganska stark indikation på hur mycket bättre det blev miljömässigt.
 
Sedan tillkommer dimensionen att äldre förgasarmotorer har en mindre effektiv förbränning och släpper ut mer giftiga kolväten. Tvåtakts förgasarmotorer är värst och man räknar med att ca 25% av bränslet i princip rinner rakt igenom. En modern marindiesel borde ha väldigt låga sådana utsläpp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tittar man på affärerna här i Stockholm verkar det som om tvåtaktsmotorer i princip försvann ur sortimentet överlag vid årsskiftet 2007-2008. De flesta verkade rea ut dem under hösten.
 
Men livslängden är ju ganska lång så det finns ju en uppsjö med begagnade som kommer att cirkulera länge än. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här i trakten säljs dom på nya båtar fortfarande, speciellt Mercury Elpto 75 och 90hk

Måste vara en otroligt populär motor.

 

/BB

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad skiljer i pris mellan dessa motorer och motsvarande 4-taktare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förgasar 2-taktarna kan man fortfarande köpa nästan överallt.. Jag är inte alls intresserad av något förbud för dessa motorer. Eller framtida förbud för 2-takt med insprut.. Då dom är lätta, billiga och lättmekade så faller dom mig i smaken.. Med egna dåliga erfarenheter av 4-takts snurror så kommer jag aldrig att köpa en igen. Ser ingen mening alls nu när det finns insprut på 2-taktarna...

 

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte att tvåtaktsmotorer med direktinsprutning är i farozonen i närtid. Det är inte tekniken som sådan som man förbjuder, utan det är krav på avgaserna som tvåtakts förgasarmotorer inte klarar av för att förbränningen är för dålig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ungefär 30 papp.

Varierar ibland lite mer ibland lite mindre.

 

Fast skulle jag lägga upp stora plånboken och tjacka en sprillans ny Båt så vill man ju ha Fyrtakt alternativt 2-takt med insprutning.

Spara in några kronor på motorn, då får det vara.

Hade pengarna varit ett bekymmer så hade det nog blivit beg istället.

 

/BB

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såg dessutomatt man kan köpa en Honda BF90 2007 splitt ny för 75000:-

Du får lägga till 25-35 papp om du ska köpa den i Sverige.

Tror att alla märken går att köpa där, med reducerat pris.

Om jag har förstått det rätt så är det som att ta in en fotboll dessutom, alltså inga papper direkt.

Om man jagar en 90hk, så får man en toppmodern motor som går riktigt snålt.

En miljömotor helt enkelt.

Med andra ord så är man miljövänlig utan att öppna plånboken för mycket.

 

http://www.boatshop24.com/web/se/suchen/e/index.htm?showid=1513006&MODEL=honda&SEATCH_POWERKW=0&SORTORDER=1&lastshow=275&totalcount=349

 

/BB

 

Senast ändrad av BoatBruce | 21 januari 2008 | 08:16

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det förklarar väl en del, 30 papp är alltid 30 papp även om banken betalar! Det är ju ändå drygt 2 färdigskattade månadslöner extra att betala! Miljön kommer nog i 2:a hand för många här.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ah, okej. Jag tittar ju huvudsakligen på mindre motorer. De kan nog ha kortare lagertid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så sant Rövarn.

Men handlar du tex via Tyskland, så går du plus-minus noll.

Så får du en motor som är miljövänligare, bättre andrahandsvärde etc. etc.

 

Bekymmret är att handlar du en ny båt utan motor, så får du försöka få tag på ngn. som kan lyfta på den åt dig, om inte du är händig själv vill säga.

 

/BB

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sjöfartsverket, som huvudman för båtmiljörådet som bildades under 2007, har nu publicerat lite information om kommande kampanj, http://www.sjofartsverket.se/templates/SFVXPage____8614.aspx
och http://www.sjofartsverket.se/templates/SFVXPage____8615.aspx 
 
Inte så mycket konkret ännu, men lite siffror om hur stora utsläpp som görs av kolväten av fritidsbåtar och yrkessjöfart. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...