Gå till innehåll
tisdag 24 december 2024
Byggnads

Toalett placering framåt eller tvärs

Rekommendera Poster

Jag håller på att bygga om toletten i vår båt, den är idag placerad intill förpiken och inte avskild med någon dörr. Efter skottet föröver kommer handfatet och toaletten sidan om med riktning tvärs båten. Min tanke är att bytta plats med dessa så att jag får plats med en vikbar dörr. Men vilket håll skall toalettstolen vara (framåt eller tvärs)?? hoppas att jag får synpunkter så att jag slipper att reta mig i efterhand. När det gäller dörr kan man använda sig av en vikdörr som är till vanliga hus eller man skall tillverka en av teakplywod. I samband med denna ombyggnad skall jag montera in en toatank och även med sugtömmning. Råd och ideer tages gärna emot.

 

Carpe Diem  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har tänkt på det nån gång när det lutat som värst att toan riskerar att svämma över. Vår toaskål är lite oval och det hade varit något bättre med toan placerad längs med. Nu tar man några pumptag för säkerhets skull när man gjort halva.
 
Det är ju inte bara att det lutar, det gungar ju också så det kan bli lite svängningar på vattnet och vips skulle det kunna komma lite av varje mellan benen. Har inte hänt men risken är större när den sitter tvärs.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har haft alla upptänkliga varianter på mina båtar, tvärs, längs med och på min nuvarande 45 grader tvärs på ena och helt tvärs på andra toan.

Jag röstar tveklöst på tvärs.

Det är enklare att ta spjärn med ben och rygg och hålla sig kvar i såväl sjögång som kränkning. Undantaget kan vara om man har ordentligt stöd på bägge sidor. Men så behöver man en arm fri för att torka sig och då kan det bli problem...

Problemen Forgus 31 beskriver känner jag inte riktigt igen. Är det inte för mycket vatten i skålen? Dessutom är världens bästa toa, Lavac, cirkelformad.

Hursomhelst blir ibland ett toabesök under havssegling i hårt väder en ganska svårbemästrad och snaskig historia ändå. Så även om man inte tänker sig att duscha ombord är det en stor fördel att ha dusch på toan med en durk som samlar upp vattnet och som är dränerad till en separat duschläns.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet är väl att Blake-toan är lite ass-symetriskt formad och på styrbordsbogar vattnet ganska lätt närmar sig framkanten på toaskålen.
 
Men nåt större problem är det inte. Man får pumpa upp lite mindre mängd vatten i skålen på styrbordsbogarna om det blåser hårt. Det är riktigt att det nog är lättare att ta spjärn tvärskepps.
 
Bra med dusch i samma utrymme och utpumpning så att man lätt kan hålla rent. Lätt att duscha av toan och runt den när det blir smutsigt runt skålen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallooj!

 

Låt storleken på utrymmet på den blivande toan bestämma riktning och hur storleken på bygget påverkar resten av båtens inredning.

Själv så gjorde jag en liknande installation i min förra båt (en snipa)i våras och jag placerade muggen i båtens längdriktning för att få mera kvar av båtens bredd (2.64m).

Om man är rätt lång och ståtlig som jag så måste utrymmet vara längre i sittriktningen än på bredden.

Tycker personligen också att det vid sjögång är trevligare att sitta med näsan framåt men då har jag förstås liten erfarenhet av lutande segelbåtar.

På min nuvrande båt är toan orginal placerad på längden...

Bifogar en bild på mitt bygge,gjorde dörr och väggar av teakplyfa och teaklister i sektioner som sedan plastades och skruvades fast i båten.Blev inte så tokigt om jag får säga själv...

 

Lycka till!!

post-22825-1394235304,1463_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallooj igen!!

 

Septin fick jag in under scarndäck,gjorde en egen i rostfritt som följde skrovformen då tog den egentligen ingen plats alls av utrymmet.

Drog upp ett suguttag rakt upp genom däcket bara(finns dock inte med på bilden då den togs innan det blev gjort) Satte den rakt ovan utloppet/tömningen så att man lätt kunde stå uppe på däck och rensa ifall att det skulle bli täppt..Detta gjordes efter första stoppet,då jag fick ta på mig badbrallorna och rensa underifrån..inte så skoj i 16 gradigt vatten omringad av bajs...Misstänker att 4 åringen låg bakom stoppet men saknar helt bevis..

Bifogar bild på tank å toa installationen..

 

Lycka till!!

 

Senast ändrad av guzzlon | 03 januari 2008 | 17:52

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har också toan mellan salong o förpik, man sitter med ryggen mot färdriktningen, det tycker jag går bra. Om toan sitter tvärs på babordsidan och båten kränger styrbord, är det inte knepigt att hålla sig kvar då? Sen är dörrarna (2 st) ganska listigt gjorda. När de är stängda har man fri passage förbi på utsidan till förpiken. Sen öppnar man den bakre och går in. När man sitter på holken så har man stöd av skåpet åt ena hållet, av den främre dörren åt det andra hållet.

Ligger man i hamn kan man öppna bägge dörrarna, då stänger den bakre till i korridordörrhålet bak mot salongen och den främre stänger mot förpiken. Och toalettutrymmet blir stort som på en modern båt, över hela bredden. Man kommer åt garderoben och klädfacken på styrbord. Är det kallt på natten hålls värmen kvar i förpiken också. Riktigt smart lösning. Man ser på en ritning här hur det är gjort, lite litet men ni fattar nog ändå. Korridoren blir en del av toan, jag har alltid bägge dörrarna lösa utom när jag seglar. Det går att svänga upp dörrarna mer än det ser ut på bilden

http://www.dromresan.com/bat/vagabond31.shtml

Bilden har jag tagit med ryggen mot garderoben, bägge dörrhalvorna är öppna, stor golvyta som synes, det är en bit kvar bakåt till huvudskottet också.

post-6890-1394235304,2739_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är bägge dörrhalvorna stängda, toastolen sitter alldeles tv om den främre, man går in genom den bakre.

post-6890-1394235304,3383_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite från ovan. Efter en sommar med Jabsco eltoa för ca 3000 kan jag konstatera att det är det bästa man kan ha, så där har Gunnar S fel.

Toatanken sitter innanför skottet där slangen den vita slangen går in. Sen töms den på självfall. Nån trevägskran med möjlighet till direktpassage förbi tanken behövs int när man har eltoa, allt förvandlas till lättrinnande vätska.

 

Senast ändrad av Luffarn | 03 januari 2008 | 18:39

post-6890-1394235304,4105_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Absolut långskepps med skott på båda sidorna att ta spjärn emot när det kränger. Detta även om man har den bästa.\Wink\ (Lavac)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack guzzlon för tipset att suget skall sitta rakt över utloppet, men kan ett stopp ändå fixas om bordsgenomföringen sitter ca 70 cm sidan om tankutloppet??

Tack Luffaren för dina bilder och förklaring på dörrar för avskiljhet till toletten, vad jag ser är din båt ungefär i bredd med min (3,23) men öppningen till förpiken är nog störe på min. Jag skall nogrant kolla om ditt förslag skulle kunna passa på min båt. Min toa tank kommer att sitta ca 30cm över bordsgenomföringen så jag räknar inte med ett självfall.  

Är det mindre risk för stopp om man har en el toapump eller det är att ta i.

Carpe Diem

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, skott är naturligtvis en förutsättning, annars funkar ju inte en långskeppsplacering alls. Men jag undrar i vilket avseende är det en fördel med en långskeppsplacering jämfört tvärs?

 

Jag tycker bara det blir trång när man skall torka sig om skotten är så tätt ihop att man verkligen sitter stadigt.

 

Till Ljusne-Håkan och hans elbajskvarn som funkat en hel sommar säger jag - vi Lavacister tänker i 10-årssjok. Återkom efter 10 år får vi se...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I en segelbåt som regelmässigt kränger 20-40 grader och som ofta tillbringar längre tid under gång och framför allt i havssjö än motorbåtar blir kraven litet annorlunda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med en sån eltoa som jag har så är nog risken för stopp helt obefintlig. Och har du tanken ovanför vattenlinjen funkar säkert självfallstömning. Jag hade handjagad Jabsco förut, då blev det stopp lite då och då, man var livrädd när man hade med gäster. Papperet lägger sig längst ned i tanken som en kocka över utloppet. Med eltoa mals allt sönder så det kan inte fastna nånstans. 

Den toa jag har är denna från Hjertmans;


Art.nr Artikel Pris  Antal       
4784 Vattentoalett Jabsco, elektrisk. Utlopp 25mm, inlopp 19mm. Lev. inkl tryckknapp och förminskning 38-25mm (0,2m slang 4669-25 behövs vid förminskning). Mått H36xD46xB36cm

Ord.pris 3990.-N     Julreapris t.o.m. 2008-01-09 \<ahttp://www.hjertmans.se/shop/artiklar/kampanj.gif\ border=\0\ /> 2690.- 

 Jag tycker den är snålare med spolvattnet än den handjagade, Man duttar bara till på knappen sen är det klart. Jag har läst på forum om några som köpt billigare eldass och blivit besvikna, de har spolat för mycket och blivit vattenfyllda.

Alla som köpt Biltemas modell är också helnöjda.

Toan har två pumpar på samma axel och en kraftig motor. Spolvattnet dras in av en impeller likadan som sjövattenpumpen på min Yanmar GM30. Jag satte dit en extra avstängning för spolvattnet för att kunna stänga tillfälligt om vattennivån, men den behöver jag aldrig använda. Sätter ni dit en sån här toa ångrar ni er knappast. De är lättare att hålla rena också eftersom det inte sitter en massa grejer utpå dem. Man kan köpa enbart bottendelen med pumpen och behålla överdelen, nåt jag inte tänkte på innan jag köpte min på Hjertmans. Jag skulle kunna sätta en T-koppling på min gröna avloppsslang (syns på en av bilderna ovan) och på så sätt ganska enkelt dra upp ett däcksutsug. Men det finns inga sugstationer här så det har jag struntat i.

post-6890-1394235304,4841_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle någon ge sig fan på att spola ner ett läderskärp eller cykeldäck så det blir tvärstopp så kan man komma åt axeln bak på pumpen med en polygrip och vrida motorn bakvägen.

Det sitter i vanliga fall en lite plasthuv över pumpen.

post-6890-1394235304,5393_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade också funderingar på Lavac, men det skulle ha blivit dyrare. Då skulle jag även varit tvungen att sätta dit en till pump för att kunna tömma tanken.. Eftersom det funkade hyfsat med självfall redan med den manuella toan chansade jag.

Jag hade även varit in i en motorbåt och kollat på installationen av den vräkigaste Jabscon med två pumpar, en speciell för invattnet. Det var den snubbens nöjdhet som övertgade mig, det blev bara vätska som rann ut av sig själv. Han hade docj en tredje pump för tömning. Den dyraste Jabscon är nästan helt ljudlös det är inte den jag har, den låter ungefär som en pentrypump. De handjagade låter ju så pass att vissa kommentarer och flin kan uppstå på bryggorna. Med eltoa kan man blåneka till nr två och ljuga att man spolade varmvatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo det förstår ju till och med jag att det lutar ombord på en segelbåt ibland,där av min notis om min seglings ovana.

Men grundförutsättningen måste väl vara att man i allafall ryms inne i toan.

Sitter nu å funderar på hur det kan tänkas vara att skita på en lutande toalett..Om båten  lutar och man sitter i båtens längdriktning rullar då korven utför skinkan?Hur stora skinkor får man ha?

Och om det lutar och man sitter tvärs finns det då risk att  det korven styper i nått annat?

Nån som kan dela med sig av erfarenheter/upplevelser kanske?

 

En ledad toa kanske vore lösningen?Men det kan kanske gå riktigt illa om styrman får för sig att slå?

 

Ibland förstår man ingenting...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom nivån sjunker betänkligt i tråden kan jag drista mig att dra följande sanna historia ur det verkliga livet.

Detta utspelar sig för många år sedan.

 

Jag vaknar mitt i kolmörka natten (i hamn) och är pinknödig. Lika naken som jag sover stapplar jag ut till toan (Jabsco manuell) för att sätta mig och lätta på trycket. Men sömnig och fumlig som jag är råkar jag stöta till det uppfällda toalettlocket med rumpan i samma ögonblick som jag skall sätta mig och locket faller ner.

Locket fälls så olyckligt att det fångar upp min pung på fel sida och när jag dimper ner på det jag tror är sittringen är det i själva verket locket, med hela min pung i kläm under, mot sittringen!

 

AAaaaj! Detta gör något så fruktansvärt, ini helvete ont, med lockets vassa plastkant som trycks ner med hela min kroppsvikt! Och jag försöker naturligtvis omedelbart resa mig - vilket gör ont värre då hela pungen med innehåll hotar med att slitas av!

Vilket val - krossa pungen. Eller slita av den!

 

Det var några fruktansvärt plågsamma ögonblick innan jag lyckades lirka ut pung med kulor på rätt sida och kunde ta mig loss från denna fruktansvärda fälla.

 

(Jo, det skedde innan jag blev far, så jag är tåligare än jag trodde. Min litet tunn röst har jag allt...)

 

Och ni användare av eltoa..... jag ryser!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eilean, det var tamejf-n det roligaste jag läst på länge! Skrattade så tårarna rann, så att min fru undrade vad det var och kände sig manad att läsa, skrattande hon också, trots att hon troligen inte förstår hela vidden av ditt trauma. Jag vågar inte ens tänka på plågorna. Tur att jag redan har tre små gastar, så att ett liknande öde för en annan inte skulle bli helt fatalt.

 

Jag har en likadan (tror jag) Jabsco, modell 2006 eller 2007, stora porslinet (den normala är så liten att man närmast måste välja om man ska göra nr 1 eller nr 2). Välj stora modellen om du har plats. Har en kompis med en gigantisk Bavaria 47, i den har de bara de små porslinsskålarna. Det blir nästan svårt att hitta toaletterna i den båten.

 

Min båt hade vid köpet originaltoaletten kvar, toaletternas rolls-royce sägs det, en Baby Blake. Har sett likadan ut i 60 år eller så. Alltså inte helt modern. Krånglig att hantera, svårstädad. Först blir besökare rädda när de ser Blake-toan, hur ska det hela funka? Sedan får man förklara noggrant. Ju mer man förklarar och demonstrerar, desto mindre blir risken att du får göra om hela operationen efter att din gäst misslyckats. Det sparar pinsamheter. Blake-toan var tvärsmonterad. Dess framkant har ingen bra kant för att hindra innehållet att rinna över på en krängande bog (när du sitter i lovart). Jabson är mycke bättre där, har en pump mindre och enklare ventiler. Alla mina barn klarar Jabscon, men inte Baby Blaken. Tidigare ägare till båten sade till mig: Vad du än gör med båten, byt inte ut toaletten!

Men det var precis vad jag gjorde ändå. Jabscon är inte dyrare än en ny packningssats till en Blake! En ny Baby Blake kostar runt 20 000 kronor eller mer! Eller 1700 - pund! I tillverkningslandet! Man tror inte det är sant. Kanske därför de omhuldas så, ingen vill väl tillstå att de gjort en dålig investering, när de köpt båttoaletternas Rolls...

 

Swanbåtarna brukade ha Baby Blake-toaletter. Besättningen fick på så sätt mycket att göra efter gästerna \Yell\. Jag har sett att även de båtarna numera har Jabsco-toaletter, när ägarna/besättningen tröttnat. Eller elektriska toaletter, suveräna på charterbåtar! Hur svårt är det att förklara för gästerna att bara trycka på en knapp?

 

De allra flesta båtar jag seglat har haft huvudsakligen tvärsmonterade toaletter, fastän många långseglare hävdar att längsmonterade är det enda rätta. När man har längsmonterade toaletter brukar ringen vid krängning glida av porslinet, mycket irriterande. Därför: skruva fast ett par vinkeljärn/plastklossar på undersidan av toaringen för att få den att inte glida åt sidan.

 

Med en tvärsmonterad toalett har man inte det problemet, däremot att, som hos Eilean, locket faller ner när man sitter på lovartssidan. Varje gång man lyfter på rumpan för att torka sig, faller locket ner. Irriterande.

Därför kan man sätta på en bit kardborre mellan lock och skott, eller någon annan sorts snäpplås kanske, som håller locket uppe. Ingen har ännu, mig veterligen, uppfunnit ett lock som automatiskt har två lägen: nere eller uppe. Något så enkelt att åstadkomma borde ha funnits på marknaden i hundra år redan.

 

Ett annat problem med tvärsmonterad toa upplevde jag för ett par år sedan på Nordsjön: tjejen som gjort vad hon skulle göra stod och pumpade på toan. Båten gjorde en överhalning och den utåtgående toadörren öppnade sig för hennes tackling. Med byxorna nere och rumpan bar först ramlade hon baklänges genom den breda salongen på First 47.7:an och landade någonstans nere i köket i lä. Det var en syn!

 

En annan grej att tänka på är om man har någon sorts passage-toautrymme med dörr i varje ände. Som på First 456:orna eller First 51:orna eller min egen gamla Forgus 35. Det finns då en akterhytt bakom toa. Den som sitter på toa låser bägge dörrarna, men glömmer att låsa upp den ena, när den går tillbaka. På så sätt blir akterhyttssovaren inlåst i sin hytt, alternativt de som sover i salong och förhytter förhindrade att använda denna toalett.

 

När du ändå funderar på toalettplacering, tänk även på hur vatten och avlopp dras. Se till att det är hyfsat stort avstånd i skrovet mellan vattenintag och avlopp. Intaget bör dessutom ligga framför avloppet för at hindra reflux (återflöde) under gång.

 

Min nuvarande båt har intaget 2 dm akter om avloppet. Då får man spola flera ggr med väntetid emellan. Kan du, så tar du in vattnet från båtens centerlinje, då fungerar det utan problem på både styrbords och babords halsar, oavsett hur mycket du kränger. Jag ska ändra på min båt och kanske låna vatten från samma genomföring som går till kökets sjövattenintag.

 

Det kan annars vara ganska irriterande att inte kunna få upp spolvatten när du sitter i lovart och har gjort det stora. Man får då öppna dörren på glänt och ropa ut till rorsman att slå eller falla av till slör för att pumpen ska få in vatten. De flesta segelbåtar har en ganska stor vågdal vid skrovsidan under hård segling, detta minskar ytterligare chansen att få in spolvatten när toaletten finns på lovartssidan. Ergo: ett centerplacerat intag är bäst, men glöm inte att efteråt lyfta på durken och stänga ventilen, om du har den rutinen, men också att informera besättningen om att öppna den igen INNAN de låser om sig på toa. Eller sätt en extra kulventil på slangen alldeles innan toan.

 

Har du problem med avlopp och sådant, funderar då på långseglarvarianten med en extern toa. Stålseglaren (OR 40) Second Life har/hade en utbyggd akterplattform. Längst akterut på denna tronade en tjusig teakring med fritt fall inunder, precis som på gamla borgar. Kanske väckte det viss munterhet vid åsynen, men fungerade, det gjorde det. Samtidigt kunde man hålla vakt under stjärnorna, medan självstyrningen gjorde det andra jobbet.

 

Min bror, som seglar med forskningssegelbåten Searcher hit och dit på stora hav, säger att även den båten har en extern toalett på akterplattformen.

 

Annars kan man köpa sig en Océanis 500 med fem toaletter ombord! Det bör rimligen alltid finnas åtminstone en som fungerar då.

 

Lavac fungerar bra också, enligt min erfarenhet, så länge lockpackningen är någorlunda tät, men det brukar bli vatten kvar på ringen att torka av efteråt när vakuumet släppt.

 

I en CR 390 jag seglat finns en amerikansk toalett, som med en pump skapar vakuum i (plast-)tanken. Den använder dessutom sötvatten ur dricksvattentanken för spolningen, allt detta för att det ska bli den enda helt luktfria toaletten på marknaden, enligt tillverkaren.

F-n tro't, denna toa luktar istället apa jämt!

 

Jag travesterar nu min bror: ingen kan se så lycklig ut som en nyskiten boxer.

(för att fortsatt hålla nivån på tråden lagom låg)

Själv tycker jag att toalett ombord, det är ingen liten skitsak.

 

Lycka till!

 

\\ Lasse (Forgus 35)

 

P.S. Jag har alltså en fungerande beg. Baby Blake till salu. En kompis sålde sin begagnade för 5000 kronor! Min blir billigare.

D.S.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...