Gå till innehåll
söndag 02 mars 2025
Havsseglarnovisen

Nödvändiga förberedelser för värlsdsegling.

Rekommendera Poster

Är skepparexamen det minsta, och mest grundläggande, som kan begäras, om man skall ut på världssegling? (Det kanske inte ens är tillåtet utan en sådan?) 

Finns det annars någon bra handbok om långsegling, som allsidigt beskriver förberedelser, problem som kan uppstå, och saker man måste ta hänsyn till?

Jag bläddrade i Långfärd till Sjöss av Block, och den verkade rätt bra. Fast den är från 1979, och jag vet inte om den blivit daterad vad det gäller lagar till sjöss och i hamnar och annat som kan tänkas förrändras med tiden.

Tack på förhand!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om båten inte är så stor att det krävs nautisk kompetens så finns det väl inga lagar som begränsar att ge sig ut och segla.

Har för mig att Nomie James inte viste så värst nycket om sjömanskap och navigation, när hon lånade en stor båt och kastade loss för sin världsomsegling för att bli första kvinna, va det nonstopp jorden runt?

Jag har för mig att hon skrev i sin bok att hennes man gav henne en lapp där han i hast klottrat ner hur man använder en sextant strax innan hon kastade loss.

MEN - Skepparexamen och det finns väl nått som heter utsjöskeppare är inte fel. Det finns ju tidvattenberäkningar bla. som är nödvändigt att behärska.

Astronomisk navigation är nog inte fel att ha ett viss kunskap om heller.

Skulle jag ge mig ut på långsegling skulle ha med mig ett par handhållna GPS;er i reserv vattentät inpackat med lite selikagel i förpackningen. (selikagel - torkmedel som tar åt sig fukt - används för att suga ur fukt i transformatorer) Men jag skulle nog ha med mig en sextant också och skaffa mig lite kunskap om att hantera den.

Med 40 års erfarenhet som elektriker vet jag hur det elektriska fungerar, eller rättare sagt inte fungerar vid dom mest olämpliga tidpunkter, speciellt i båtar.

tommy

Senast ändrad av toaen | 02 januari 2008 | 19:29

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det stämmer nog bra det som tommy skrivit ovan. Vi planerar själva att sticka iväg om ca 5 år, så därav har jag läst en hel del litteratur om långsegling. Slutsatsen man kan dra att en del verkar ha helt noll koll på det mesta, men det verkar lösa sig till slut ändå efter vägen.

Planerar man för mycket och för länge kanske man riskerar att överhuvudtaget  inte komma iväg, många saker är ändå kanske inte som man trodde.Men att gå lite kurser, lära känna sin båt och prova på lite hårt väder hemma är väl det minstaman kan göra. Det finns ju massor av trevlig läsning att bli inspirerad av och kanske oxå tänkvärt. Manual för havssegling av Barry Pickthall är ju bra men kanske lite extrem för en långseglare.Börje Larsson har skrivit flera bra böcker.

Mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...