Gå till innehåll
fredag 17 januari 2025
Flipper_740

Tvätta/rengöra motor och motorutrummet

Rekommendera Poster

Hej alla båtvänner!

Jag har ett väldigt skitet motorutrumme som man med våld skulle behöva rengöra ordentligt utan att lyfta bort motorn. Mest är detgammal olja som blivit spild under åren lopp.... Motorn är ju en Volvo Penta diesel inombordare och båten är en Flipper 740. Locket och kåpan runt går ju att ta bort enkelt men mesta skiten är ju nere runt motorn och under den.

Är det någon som har bra tips på hur man rengör motor och motorutrummet på något enkelt sätt? det finns ju liksom inte någon bottenpropp så vattnet skulle  kunna rinna ut och man bara skulle kunna fetta av allting och sedan skölja försiktigt med vatten. Jag skulle vilja skölja bort det mesta med vatten och sedan torka för hand resten.

Funderade att man kunde använda en stor dammsugare att får bort vattnet!?

Någon som har bara tips eller förslag?

Mvh,

Marcus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi skall nog vara glada för miljöns skull att det inte finns någon bottenpropp i motorutrymmet.

Använd avfettning skölj med ljummet vatten, fånga upp vattnet med trasa på skaft, finns många varianter, pressa ur denna över en stor tratt ner i en gammal dunk och lämna på återvinningstation.

Värna om miljön och Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

vatten dammsugare,sen ner med avfettning och ljummet vatten dammsug upp sen,och sen är det trasor som gäller.

Lycka till

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som du och andra är inne på, vattendammsugare. Köpte en liten en för 200 kr på Rusta, men man kan ju ha större saker också. Sen VARMT vatten, har du inte tillgång till sådant så ta med en lös vattenkokare, de är rejält snabba.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vattendamsugare och en trasa funkar bra, har tömmt MÅNGA liter i kundbåtar med en Kärcher vattendamsugare. Annars kan du montera en dyvika.
Lycka till!
//Johannes 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns nåt som heter oljeabsobstionsduk som alltså bara suger åt sig olja men inget vatten! Sådana finns i båttillbehörsaffärer. Lägg ett sånt ark under motorn så sugs all olja upp och sen kan man antingen kasta allt eller vrida ur oljan och återanvända den.

Därefter föreslår jag Biltemas miljövänliga avfettningsmedel och eventuellt högtryckssprutan på det, det blir garanterat rent!

En tanke som slog mej är att om det finns så mycket olja under motorn vore det väl läge att ta ur motorn och renovera den nu under vintern, då får du dels en piggare motor, som inte läcker olja, och ett rent motorrum.

Gott Nytt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Köp den våtdammsugaren som de har på ÖBE. Kostar 299 tror jag. Jag köpte en sådan, tvättade, våtsög och tänkte att jag får väl slänga den efter användning men den fungerar fortfarande bra.

Löjligt billig men väl fungerande och suger gött.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla tips, det blir nog att damsuga upp vattnet. Skulle väldigt gärna vilja använda högtryckstvätten men motorn är ju inne i kajutan i mitten så jag tror inte det är aktuellt med högtryckstvätt inne i kajutan, men om man skulle ta det försiktigt och inte använda så hårt tryck....\Laughing\

Renovera motorn behöver jag inte heller för det gjorde de innan jag köpte båten. Båtfirman körde den så den kokade.... \Undecided\ Efter de så renoverade de den för 4500¤ (ca 40 000 SEK) Ny turbo, toppen planad, nya ventiler, gödstift etc.... Så motorn är i bra skick ännu, bara för lite effekt.... Drömmer ju om en ny Volvo penta D3 190hk

Mvh,

Marcus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle offra en gammal diskborste och gamla lakan eller uttjänta skjortor. En hel säck full.

Börja med att torka upp allt vatten. 

Sen skulle jag ta en flaska lågaromatisk lacknafta eller avfettningsmedel och ge mig på oljeeländet med diskborsten som doppas i fettlösande vätskan.

När man löst upp olja som satt sig hårt och fått en härlig gegga under motor torkar man upp allt som sitter löst 

Har man använt avfettningsmedel kan man nu torka med vatten.

Finns det olja kvar upprepas proceduren.

Sen tar man sig en svabb ett par gånger per sommar. Det kan räcka med ett par bitar hushållspapper. 

Våtdammsugare får ett problem då den ska rengöras efter användandet. Om man inte har två. Då kan man göra rent den första med den andra vilket resulterar i att.... 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...