Gå till innehåll
lördag 30 november 2024
Bengtu

Ratt eller rorkult ?

Rekommendera Poster

Läste ett inlägg om tips på segelbåt runt 30 fot där man helst vill ha ratt.

Då blev jag lite nyfiken på vad ni tycker. Själv föredrar jag rorkult pga. känslan o och att ratten tar för mycket plats.

Men vad tycker ni ?

 

Gärna väl motiverade svar !!

 

Bengtu

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har seglat en hel del med rorkult tidigare,har rattstyrning på min nuvarande båt-en 31 fotare.Jag föredrar ratt,tycker att det går bättre att manövrera båten med ratt.Som den

cruiserseglare jag är tycker jag att det är bekvämare att stå eller sitta och styra båten bakom en ratt jämfört med att sitta på sidan och hålla i rorkulten/krängpinnen och ha blicken föröver,det kändes i rygg och nacke vid längre seglatser.

 

Mvh Skalman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rorkult.

Tycker du har motiverat varför själv alldeles utmärt!

 

Senast ändrad av Peter_K | 01 januari 2008 | 19:53

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rorkult tycker jag ger bäst känsla när man seglar lite hårdare samt att detta ger större plats i sittbrunnen.

Vid Crusing segling och för motor föredrar jag ratt som enkelt kan låsas och kan hållas från flera positioner i båten.

Att själv skota genuan i lä och sedan klätra upp i lovart med rorkulten i handen är bökigt i en 3mbred båt, men ingen konst med ratt. så gott som alla kan styra med en ratt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beror på storlek av båt också.

 

Har seglat 34 fotare och vill då helst ha rorkult för känslan har nu båt >40 fot och tycker det funkar bra med ratt men ratten måste vara stor så man kan sitta på sidan och styra. Har seglat några båtar med ratt på 35-38 fot, bla Bavaria 38 där man inte ser genuan från lovartsidan efter som ratten är för liten.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Min första tur med ratt på segelbåt höll på sluta med en smäll.
Vred naturligtvis först åt fel håll, är ju van vid rorkult som känns naturlig, det är som att cykla.
Sedan i hastigheten vred jag för mycket och för snabbt åt rätt håll, rodret stallade och tappade alll styrverkan. Hjälp! (Det var fristående spadroder på en fenkölad balja....)
Som tur var så var rorsman på den mötande båten observant och gjorde en manöver med både segel och roder så jag slapp ramma honom midskepps. Men det var nära och jag skämdes som en gris och bad om ursäkt. Han såg och förstod vad som hade hänt.
 Nej tack, jag vill inte ha ratt. Möjligen på båtar över 10 meter och 4 meter bred, men då skall det vara dubbla så man kan sitta/stå i lovart. 
 Lite off topic kanske.
Signaturen ovan Skalman, det är INTE jag. Han heter Hans Andersson, kolla i Sjöboden. Jag heter Skalman och har signaturen Skalman på många sajter/hemsidor  men det är alltså inte jag som skrev ovan med signaturen Skalman. Om ni läser på Fendern.se så heter däremot just jag Skalman där---ingen hemlighet. Jag är alltså inte anonym för er läsare! Förväxla oss ej.
Hälsningar,
Kalman
(alias Skalman) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett argument för ratt är i många fall möjligheten att montera kompass/instrument/plotter på ett bra sätt.

Annars tycker jag att båtar under 11 meter absolut inte behöver ratt ur kraftsynpunkt. Men fördelarna med instrumentmontering, gasreglagemontering, mindre tröttande sittställningar och friheten av att montera ratten oberoende av hjärtstockens placering kan ju överväga rorkultens lägre kostnader, platsbesparing och driftsäkerhet.

 

Som en del redan vet kikar jag efter en ny båt i klassen 10,5-11 meter och vi har nog beslutat oss för att om bara hjärtstocken kommer ut på ett bra ställe väljer vi rorkult framför ratt om vi bygger båt.

Vi spar 20.000 eller mer

Vi spar behovet av ett arrangemang med nödrorkult

En liten sittbrunn blir större med rorkult

Vi går mycket för autopilot, i princip jämt utomskärs - rorkulten hinner inte bli så tröttande.

Med en fast vindruta löser man instrumentplaceringen bra utan piedistal.

(Märkligt förresten - vi har nog snart bestämt alla detaljer på den nya båten, utom en; vilken båt det skall bli!)

 

Senast ändrad av Eilean | 02 januari 2008 | 12:40

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rorkulten har förutom bra känsla och bättre plats i sittbrunnen den fördel att man med förlägningen kan komma in under sprayhooden och på det viset sitta helt skyddad för väder och vind. Dessutom kan gubben sitta framför och värma sin frusna gumma när hon styr :)
 
På den båt vi troligtvis kommer att skaffa kan vi bara få ratt pg storleken och jag tror att jag kommer att sakna rorkulten.
Fast styra med ratt känns maffigt och med extrapinne kan även jag med mina korta armar sitta på skarndäck och njuta. 
Får väl vänja mig! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med din uppfattning i det ursprunliga inlägget helt och hållet, Bengt. 
 
I den båt jag har seglat med rattstyrning, sammanlagt några veckor, var sittbrunnen för liten för det, den hade vunnit mycket på att inte ha en ratt som satt i vägen i alla sammanhang. Dessutom var överföringen av rattrörelserna trög och glapp med resultat att man knappt hade en aning om vad som hände när man vred på ratten för att justera kursen, lite som att balansera en klick smör på en nykokt potatis. Med rorkult direkt på hjärtstocken slipper man alla sådana problem. Det ska nog till rejält stora båtar för att rattstyrning ens ska vara ett alternativ för mig, och konstruktion och underhåll måste vara klanderfritt, för en ratt med dålig kontakt med rodret är inte kul att segla med. 30 fot är inte så stort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Min uppfattning är att känslan är oslagbar men rorkult. Ibland när jag sitter med skotet mellan tänderna och hande på rorkulten får jag flashbacks till tiden med ok-jollen trots 33 fot!

 

Däremot är det ett mörker att backa med rorkult eller finns det något tricks? Lite fart bakåt och rodret slår för fullt utslag! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ratt på vår 34:a och det var egentligen aldrig aktuellt för mig att välja rorkult.

Nackdelen är att ratten tar plats men följande fördelar uppväger det med råge:

 

- För rorsman blir manövrering i hamn klart mycket lättare

- Rorsman är inte i vägen för övriga i sittbrunnen

- Når reglage enkelt (framför allt i hamn)

- Utmärkt att ha vridbar plotter på piedestal lättöverskådlig vid segling

- Härlig känsla vid slag/gipp att med fingertoppskänsla hantera rodret

 

Med tanke på känsla för rodertryck etc. undrar jag om inte det var en liknande debatt då det började bli vanligare med servostyrning på bilar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är väl inte helt jämförbart med servostyrning i bil och en segelbåt. Segling handlar om känsla. Servostyrningen var helt enkelt så att när man kört bil utan så drog man till i ratten för det brukade vara tungt men det gick lätt så man skar iväg.

 

Men det är skillnad på olika rattstyrningar. Vissa båtar som profilerar sig som goda seglare har oftare lagt ner energi och kostnad på ett system för rattstyrning som förmedlar känsla till ratten medan vissa som är mer crusing båtar inte har prioriterat detta. Tex om man jämför min båt (X-412) med Bavaria 38 som jag har en kompis som seglar och som jag testat så är det stor skillnad i känsla. För att inte tala om den Jeanue SO 40 med dubbla rattar jag hyrde i Grekland i höstas. Snacka om trög styrning. Där fanns absolut ingen känsla hur båten gick alls.

 

Men jag vidhåller att rurkult förmedlar en bättre känsla än ratt i alla lägen.  Men skulle inte vilja ha det i min 40-fotare. Fast Pelle P seglade med rorkult i 12:an Sverige i Am. Cup.... Så det går.

 

/// J-O

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...