Styrman 1 Postad 30 December , 2007 Glömde lägga till en fråga om KAD 44. Erfarenheter om den motorn ? MVH Styrman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 30 December , 2007 Vet inte om det är relevant men jag har en KAD43. Ny sedan 2002. Köpte båten 2005 bl a på att motorn var i stort sett ny. Men fick tyvärr läckage av kylvatten och bytte topplockspackningen i somras. Billigt. INTE! I övrigt är jag nöjd. Startar snällt. Drar rimligt med soppa och fungerar bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jesperastrom 0 Postad 31 December , 2007 Hej! Intressant och samtidigt oroande. Hur kan en nästan ny motor som kostar bortåt 200 tusen kronor och är tillverkad av ett företag som säger att de gör världens bästa marinmotorer behöva byte av topplockspackning efter några år? Ibland undrar man över kvaliteten och de otroligt höga priserna. Vet du orsaken till packningshaveriet? /Jesper Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 1 Januari , 2008 Nix. Kommentaren från varvet var att sådant händer. Har inte orkat gå vidare nånstans. VP ska ju vara dyr men kvalitet, enligt sin egen uppfattning. Själva packningsatsen är inte så många tusen, men jobbet att sätta dit den... Plånboken sa aj. Men jag vågade inte riva en rak diesel-sexa själv. Det lär vara en konst att dra dit topplocket med rätt moment och ordning på bultarna annars så slår det sig och börjar läcka igen. Så det fick proffsen göra. Det är väl svårbevisat efter 5 år om det är slarv från fabriken eller för hård körning. Motorn är installerad själv av förre ägaren. Ser proffsigt ut. Min egen teori är att den kan ha blivit för varm och locket slagit sig lite. Den är ganska bra ljudisolerad vilket kanske försämrar kylningen. Speciellt om man inte kör en stund på tomgång innan man stänger av efter ett hårt pass. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Styrman 1 Postad 1 Januari , 2008 Hej Anders _St ! Vet inte så mycket om just dessa motorer, men har hört att just KAD 43 och KAD 44 skall vara bra motorer. Du har nog haft lite otur med din! Motorn i min blivande båt har gått 330 timmar och den är väl omhändertagen så jag känner mig trygg. Men man vet aldrig när oturen är framme. MVH Styrman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 7 Januari , 2008 Har inte exakta motortimmarna här just nu, men den hade gått 295 timmar när jag köpte den och passerade väl 400 timmar i somras. Ska inte vara någon ålder på en häst...förlåt diesel. Förmodligen otur, som sagt. Senast ändrad av Anders_St | 07 januari 2008 | 15:55 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser