Gå till innehåll
onsdag 20 november 2024
Groenling

Rimlig pris för impellerbyte + service?

Rekommendera Poster

Hej, jag undrar om någon har en ide vad en service på en 50 hästars Evinrude 2-takt E-Tech kan kosta? Motorn är 3 år gammal och det är den första servicen. Skall impeller bytas vid det tillfället? och vad brukar det kostar?

Tack för hjälpen

/Sven

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan inte säga vad detta kostar men impellern ska du inte behöva byta än på ett par år. Jag frågade en gång när det är rimligt att byta impeller och fick till svar att man kan börja fundera på det efter 5 år, men de kan hålla längre än så.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du inte byter kan det ändå vara bra att lossa skruvarna, fetta in dem och skruva till.
 
Byter man inte impeller på några år fastnar lätt skruvarna annars och då blir det dyrare och kräver värme och knackningsövningar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

2600 - 3000 kostar det att serva och vinterkonservera en 100 hk 4t Yamaha som är 3-4 år gammal. Då ingår motorolja.

Kanske tillkommer lite för impellerbyte som bör göras var 4e till 5e år - säger de på aukt. yamaha-verkstad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste vara rätt bra timpeng på d stället. För mer än en timma tar d inte att serva en liten snurra oavsett 2 eller 4-takt.. Går ju knappt åt något material heller rena rufflar priset på dom allra flesta marinor tyvär...

 

Men åter till huvudfrågan d borde inte kosta mer än 1500 att serva en 50 hk e-tec. Men dessa priser varierar så mycket att d är omöjligt att säga var d i slutändan går på.. Själva servicen är inget märkvärdigt material för kanske 500kr och 1-2 timmars arbete uppskattar jag d till.. D som kan ta tid är kamremsbyte på vissa 4-taktare där remmen sitter dumt till och massa specialverktyg behövs. Men d är väll ingen fara för marinorna har ju dessa resurser och dom tar bra betalt för att utföra bytet i vissa fall för mycket...

 

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kamremen går väll på 2-300, motoroljan ca 100sek/L ungefär samma i v-hus, nya filter alt rengöring av soppa och byte oljefilter.  Nya fiberbrickor, nya stift, infettning av proppaxel, ev ny saxpinne, testkörning, infettning av nipplarna, säkert glömmt ngt med....
 
var tycker du att ca2500 är orimmligt? Timdebiteringen är inte värre än, ja jag vet inte vad...
//Johannes 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kom inte ihåg precis vilka skruvar. Jag hade en 30-hästars Evinrude och den var nog som de flesta andra utombordare att man måste sära på riggen strax ovan växellhuset för propellern. 
 
Jag tycker du ska byta impeller nu när det går lätt så kan du det sedan. Det står väl i instruktionsboken hur man byter impeller annars får du skaffa dig nån skiss. Det går nog att hitta på nätet eller om nån har kunskap här på guiden. Väntar man ett tag så kommer någon vänlig själ som hjälper till. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror du på fullaste allvar att du kan få ett kamremsbyte på en marina för 300 spänn.. Så billigt blir d inte ens om du gör jobbet själv.. Sist jag hörde efter så tog man ca2500kr för rembytet exklusive material (d var rätt många årsedan) så totalpriset slutade väl över 3000 har jag för mig.. Nu blev d inte så utan jag drog hem skiten och revisär den åkte sedan och köpte rem o rulle och satte ihop skrället och tro d eller ej den gick som ett urverk efter operationen.. Kostnad i delar ca 400kr för rem o rulle.. Att d tog mig 5 timmar att få dit den bjuder jag på..

 

Och ja alla byten går inte så lätt, finns säkert mer eller mindre lyckade lösningar på marknaden. Men Hondor verkar vara av typen lättmeckade 4-taktare och d e dom ända 4-taktarna jag har någon riktigt bra erfarenhetav... Har egna erfarenheter av puckade lösningar för kamremen dock på en Mitsu L200 Diesel av senare årsmodell. Kostnad att byta på verkstad ca 6000kr då ingick i försig rem och rulle men endå.. Nu var biljäveln av hyperspecial sort som iprincip innebar att man var tvungen att slakta halva motorn inan man kom åt Kamremen. Jag bytte aldrig utan sålde fort, och köpte en med kedja bye bye kamrem...

 

Men nu åter till ämnet.. Ja jag tycker att 3000kr är ockerpris för en timmas arbete. Borde inte ta längre tid att serva en snurra för en erfaren meckare som kan Märket utan och innan.. D är inte särskilt många viktiga punkter i checklistan att kryssa i. Provkörning? d är väl ingen bil vi pratar om här? tror inte att någon marina bemödarsig med att sjösätta en båt och köra en sväng efter en liten service. D var ju inte en renovering dom skulle göra inte heller någon felsökning.. Och om dom nu skulle sjösätta och ta en tur så hamnar väl d på notan oxå nu är servicen uppe i 5000kr och så rullar d på...

 

!!!MVH REXCO!!! Som kanske är en snål jävel men d funkar för mig så jag fortsätter och lägger pengarna på annat nödvändigt...

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej kamremen kostar ca 300sek (dvs endast kamremen, inte totalt).
 
Utbildar mig själv till båtmeck och har varit ute en del och jo, där jag har varit har vi testkört alla maskiner som jag varit involverad i. Oftast i testbalja, men det har förekommit att man tagit en provtur för att se så att allting spelar på som det ska.
//Johannes 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grabben har nyligen slutat som båtmek. Tror han nämnde runt 900 kr i timmen. Skaffa en verkstadshanbok och lite fina verktyg kan göra underverk.
Speciellt om man har en bra plats att meka på. Och att man inte har tummen på fel plats. MVH Gunnar J. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att det kostar skjortan att serva, konservera och byta delar i våra motorer råder det inget tvivel om.

Att man kan tjäna en massa pengar på att utföra arbetet själv är inte heller någon nyhet, men hur ska vi som aldrig mekat med en båtmotor bära oss åt för at kunna ta del av dessa förtjänster?

 

Det finns några olika metoder som jag ser det:

1. Ta hjälp av instruktionsboken och chansa på att det går vägen.

    Nja, jag är inte säker på att denna metod fungerar för oss vanliga dödliga\Undecided\

 

2. Be en kompis om hjälp. 

    Har ingen som kan något om båtmotorer, så det sket sig.\Cry\

 

3. På vissa platser finns det mekarkurser man kan gå, bla har en skola (som jag naturligtvis glömt namnet på) i GBG kurser i detta ämne. Hur den fungerar och vad man lär sig har jag ingen aning om.

   

    Detta verkar vara ett alternativ som kan funka för mig iaf, vad säger ni andra säkert finns det fler metoder, eller??

 

kema

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Man kan ju köpa en reparationshandbok för runt 500kr och göra jobbet enligt boken. Är ej själv någon certifierad marinmeckare men med hjälp av dessa böcker har jag löst många reparationer själv.. Boken kostar mindre än en timma på varvet och du får nya goda mekarerfarenheter hela tiden...

 

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Vi betalade i våras 2800 kronor för att byta impeller och service på våran johnson 90 hk - 88

          / S

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...