Dragos 0 Postad 30 December , 2007 Är det någon som kan tipsa mig hur man fäster ett grabbräcke med en dold mutter? Jag vill fästa grabbräcket med genomgående maskingängad försänkt skruv M6 el. M8. Skruven skall sitta på utsidan. Muttern skall sitta försänkt (pluggborr) i grabbräcket. För att kunna hålla muttern när man drar åt så måste den ha ett mejselspår. Muttern (eller kanske bättre hylsan) skall vara rund. Hålet över muttern pluggas med teakplugg. Genomgående skruv med mutter ger en säkrare fäste för grabbräcket än med en vanlig träskruv från utsidan inbillar jag mig. Var hittar jag en dylik fästanordning? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
westerly 1 Postad 30 December , 2007 Hej Det är faktiskt inte så svårt som det verkar. Jag har samma konstruktion, utgår från att det är dom vanliga grabbräckena i teak du menar, och gjorde så här. Man måste vara 2 personer till detta jobb Använd M6 skruv, bricka och mutter. Rugga upp utan (grov smärgelduk) på brickan och mutterns anliggningsytor för större friktion. Borra hål för skruven och lämplig plugg i grabbräcket. Lägg brickan och muttern i hålet. Medhjälparen sticker sedan ner två lämpligt stora skruvmejslar och låser muttern från sidan, hålets kanter tjänar som stöd. Det behövs inte mycket kraft för att hålla muttern på detta vis.Sedan är det bara att skruva från andra sidan. Det går utmärkt att dra åt ordentlig, gott och väl. Senast ändrad av westerly | 30 december 2007 | 09:36 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 30 December , 2007 Gör du hålet litet så att muttern tränger kan du trycka in muttern i hålet. Då får du gänginsats i hålet och kan lätt skruva inifrån. För att vara extra säker smörjer du gängorna. Då behövs endast lite broms på muttern för att den inte ska snurra med. Hålet får inte vara så litet så att det spricker utan så att du ganska lätt kan pressa in muttern. Skulle det mot förmodan inte fungera kan du lätt pressa ut muttern och borra större hål. Omvänt kan du lägga en limrand i hålets periferi så muttern sitter som berget i grabbräckets hål. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 30 December , 2007 Nja...jag tvekarSkulle borra hålet så 6 mm skruven går lagom trögt. Sedan försänker jag hålet så den får en plan botten och sätter en rostfri planbricka där. Det finns smala rör hylsnycklar som jag skulle ha att dra muttern med. Man behöver knappt hålla mot sexkantskallen på insidan för det går trögt i själva trät i grabbräcket men OK, be någon hålla mot. Vad är det för skillnad? Jo jag får ett större hål att plugga igen men det sitter fabian så mycket hårdare och pressar in tätningsmassan bättre. Inget kul med takdropp från grabbräcket. Sedan så anser jag att om något rent mekaniskt skall sitta stadigt så måste man ha stor anliggningsyta och inte vicka/glappa, alltså måste man dra åt hårt och utan att ha sönder trät, därav brickan under muttern. Skall faktiskt lossa mina skruvar och göra om just på detta viset för förra ägaren var dels snål med tätningsmassa dels satte han rundskalle skruv med mejselspår utifrån och sk kupolmuttrar på insidan. De är alldeles perfekta att riva av svålen vid närkontakt. Jag skall ha kullerförsänkta skruvar med skallen inifrån och aningen försänkta i planbrickorna på insidan som jag skall försänka hålkanten på som sagt. Dessutom går det en smal längsgående list på insidan under hela grabbräcket för att fördela krafterna. Planbrickan är en aning nedsänkt i den listen. Det ser kanske inte snyggt ut men det håller bättre för stora brytkrafter. Skall man verkligen grabba tag i räcket pang-bom så skall det sitta utan att man sliter med taket.Lycka till med ditt grabbräcke.Hälsningar,Kalman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 31 December , 2007 Bra Kalman! Det blir stadigare och stadigare. Frågan är om det inte skulle räcka med en träskruv i rostfritt med gängor hela vägen. Om den går i grabbräcket säg 40mm ska det mycket till innan gängorna ger sig i träet. Kanske man tom kan ta en 6mm gängtapp i ett hårt teakträ om man drar en skruv nästan hela vägen genom grabbräcket. Möjligheten kan då bli att i framtiden göra om det om det inte skulle hålla. Dvs borra hela vägen och sätta mutter. Testa med ett hål och se hur det uppför sig. Kan vara snyggt att slippa träpluggen och betydligt snabbare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dragos 0 Postad 4 Januari , 2008 Hej och tack för alla tips. Jag hittade en mutter hos Theofils (www.theofils.se) med tag för insexnyckel i ändan. Den är inte rostfri men grabbräcket skall sitta på insidan av nedgångsluckan så det är nog OK med tanke på att man limmar och pluggar över muttern. Denna mutter i kombination med brickor som ni föreslår blir nog OK. Det känns viktigt att man inte finner sig själv liggande på durken med handtaget i näven - eller ändå viktigare med räcket på rufftaket, så man inte finner sig själv vinkandes med handtaget efter den bortseglande båten!! :-) Dragos Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 4 Januari , 2008 Va bra!http://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-smile.gif\ border=\0\ alt=\Smile\ title=\Smile\ />Har du tydligare bild och info var man kan köpa den? Verkar mycket intressant.Hälsningar,Kalman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dragos 0 Postad 5 Januari , 2008 Klicka på länken i meddelandet ovan. Leder till Theofils beslag med butiker på några ställen. Har massor av olika beslag och godsaker för hemmasnickare. Muttern finns under Kopplinsbeslag - Kopplingsskruvar längst ned. Finns i tre olika längder. (www.theofils.se) Dragos Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser