Gå till innehåll
onsdag 04 december 2024
spl_sava

vp 100 drev

Rekommendera Poster

hej

har ett vp 100 drev som jag tappat av olja i på idag,, olja var brun och fast inte alls vattnig,, kan detta bara va gammal olja eller läcker drevet in vatten

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, något vatten har du givetvis inte när oljan inte är mjölkig (vit). En del oljor är orginal lite bruna. Förslag: fråga den tidigare ägaren vilken olja han kört med. Gott slut och ett gott nytt år/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I en instuktionsbok från oktober 1967 står det .. Fyll på hypoidolja SAE 90.... Gott slut/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Se upp så att du fyller rätt typ av olja bara så att det inte skär!!!!
100A drev = Hypoidolja SAE 90 
100B drev = Motorolja.
100A drev vet du att du har om knuten innanför bälgen känns som en konservburk (Zeppaknut ). 100B har istället en vanlig kardanknut. Detta är det enklaste sätet att skilja dem åt.
Gott nytt år ! 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Christoffer. Undrar lite grann varför Du mailade mig och var Du hittade min mailadress,

men nu när jag var in på Maringuiden så såg jag din fråga. På Maringuiden ska Du veta att

där kan man få svar på allt som man behöver veta om olika båtproblem. Lycka till med allt.

Vi kanske hörs på saijten vid annat tillfälle. Beträffande påfyllningen av olja i drevet kan jag

ge dig tippset att använda en enliters plastflaska som Du skär av halsen på och limmar dit en tratt som passar i påfyllningshålet, sedan kan Du hälla i någon halvliter i taget och göra något annat under tiden det rinner ner. Möjligtvis att Du har en liten skruv på insidan av överhuset nedanför fästet för styrarmen. Skruva ur den i så fall så rinner oljan lättare ner när luften har någonstans att ta vägen. Lycka till. Göran

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...