spl_sava 0 Postad 30 December , 2007 hej har ett vp 100 drev som jag tappat av olja i på idag,, olja var brun och fast inte alls vattnig,, kan detta bara va gammal olja eller läcker drevet in vatten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 30 December , 2007 Nej, något vatten har du givetvis inte när oljan inte är mjölkig (vit). En del oljor är orginal lite bruna. Förslag: fråga den tidigare ägaren vilken olja han kört med. Gott slut och ett gott nytt år/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
spl_sava 0 Postad 30 December , 2007 vet du var jag skulle kunna köpa rätt olja MVH christoffer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 30 December , 2007 I en instuktionsbok från oktober 1967 står det .. Fyll på hypoidolja SAE 90.... Gott slut/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cosmobear 0 Postad 30 December , 2007 Se upp så att du fyller rätt typ av olja bara så att det inte skär!!!!100A drev = Hypoidolja SAE 90 100B drev = Motorolja.100A drev vet du att du har om knuten innanför bälgen känns som en konservburk (Zeppaknut ). 100B har istället en vanlig kardanknut. Detta är det enklaste sätet att skilja dem åt.Gott nytt år ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
spl_sava 0 Postad 30 December , 2007 man kan väl även se det på oljestickan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arkengoran 1 Postad 3 Januari , 2008 Hej Christoffer. Undrar lite grann varför Du mailade mig och var Du hittade min mailadress, men nu när jag var in på Maringuiden så såg jag din fråga. På Maringuiden ska Du veta att där kan man få svar på allt som man behöver veta om olika båtproblem. Lycka till med allt. Vi kanske hörs på saijten vid annat tillfälle. Beträffande påfyllningen av olja i drevet kan jag ge dig tippset att använda en enliters plastflaska som Du skär av halsen på och limmar dit en tratt som passar i påfyllningshålet, sedan kan Du hälla i någon halvliter i taget och göra något annat under tiden det rinner ner. Möjligtvis att Du har en liten skruv på insidan av överhuset nedanför fästet för styrarmen. Skruva ur den i så fall så rinner oljan lättare ner när luften har någonstans att ta vägen. Lycka till. Göran Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser