Gå till innehåll
onsdag 25 september 2024
bar190

Skellefteå-Luleå med liten båt

Rekommendera Poster

Halloj!

 

Länge sedan man var inne här, men nu börjar det vara dags att planera sommarens strapatser... Jo, fick förslaget av farsan att åka med hans 5 meters DC sträckan Skellefteå -> Luleå kommande sommar.  Min första tanke är att visst saknas det en meter eller två på båten?  Är det en vettig grej att ge sig in på att åka den sträckan i en så liten båt?   Vore kul att höra synpunkter från någon mer rutinerad sjöbuse än mig. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjenare!

Det ska nog inte vara några problem. Från Piteå och upp hit kan du ju gå, i princip, inomskärs. Jag ritar gärna in hur du ska köra på ditt kort då det är dags. Hur det ser ut mellan Skellefteå och Piteå vet jag inte då jag endast seglat större båtar och då ute på öppet vatten. Har lyckats göra det i beckmörker varje gång dessutom. :-) Men, som sagt, hör bara av dig... Är det båten på bilden vi talar om?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar Koljan!

 

Hör gärna av mig då det börjar närma sig, ska leta fram sjökorten, vore jättefint med tips på sträckning mellan Pitå-Luleå.  Båten på bilden är 6,7m (22fot) desvärre sålde jag den i somras, farsan köpte sig en Ryds eller nåt i den stilen med utombordare. Jämfört med min gamla 22-fotare så känns den som en liten vante i vågdalarna, därav mina funderingar, så skiljer det närmare 800kg & 1,7 meter mellan båtarna och det känns verkligen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hehe!

Jag drar nog till Uleåborg med min Buster XL, så du ska nog inte oroa dig för Skellefteå - Luleå. Om det är goväder kör jag tvärs över på ca 4,5 timmar och är det sämre får man köra längs kusten. Våghöjden brukar sällan överstiga 4 meter då man seglar till Uleåborg. Blir det ond-väder då ni är här får ni väl låna gästsängarna. :-D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten du hade, förresten? Sålde du den till nån här uppe? Misstänkt lik en av våra felparkerare i marinan...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Teoretiskt är  väl vi alla båtägare rutinerade sjöbusar.
 
Den sträckan som din far föreslagit är nog först och främst väldigt fin. Det är inte så hemskt långt, gissningsvis drygt 100M. (Jag kom över från Jakobstad i början av maj och drog till västkusten. Det var lite tidigt på året så vänta till juni månad.) Men som alltid när det gäller sjön måste man planera väldigt noga, använda sitt sunda förnuft och framför allt inte lätta ankar ifall det blåser upp eller är risk för detta. 
 
Själva båtens längd är som du redan konstaterat/befarat lite kort men tar man det lugnt och inte stressar upp sig pga platsbrist och framför allt tar hänsyn till rådande väder samt kommande får ni med all säkerhet en fantastisk resa. Sverige är fantastiskt. Lycka till och ett gott slut och gott nytt år/Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack gossar...  Jo sträckan borde vad jag föstår vara rätt fin, inte minst upp mot Pite-Luleå, Skellefteå-området är väl inte fullt så vackert har jag för mig. Synd bara att det är så länge kvar till sommaren, men det är ju rätt kul att planera med.  Koljan, jag är nog bra mycket fegare än dig vad gäller väder och vågor.. Båten sålde jag i Stockholm så jag tvivlar på att den letat sig upp till norr.

Ha en fin nyår nu!

 

Senast ändrad av bar190 | 30 december 2007 | 21:38

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Gick den sträckan upp i ganska tjurig nordan 2006 och då kan det bli lite skakigt även med större båtar hela vägen upp till Stenskär (Piteå), som värst förstås i Skelleftebukten. Sedan blir det å andra sidan som redan nämnts salsgolv när du viker av inomskärs.

 

Några enorma våghöjder handlar det ju sällan om i de här vattnen men det kan ändå vara tufft att gneta på med en femmetersbåt i alltför surt väder. Satsa på att resa under stabila sommarförhållanden så blir det ett nöje. Vad som är vackrast är väl en smaksak - de öppna vattnen mellan Skellefteå och Piteå har sin mäktiga charm och skärgården längre norrut en annan. Klart du ska köra upp och titta själv!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag avsåg inte att låta stursk, utan ville bara tala om att det under juni och juli sällan är hårt väder. Skelleftebukten tar inte lång stund att korsa med en planande båt och sen är ni ju i princip home free. Jag har suttit och kollat lite på olika alternativ för er och tycker att ni tar lunch i Piteå om ni kör på morgonen. Då kommer nämligen sjöbrisen att komma från en behaglig riktning då ni angör Luleå genom Tjuvholmssundet. Ett annat alternativ är ju att gå sent på eftermiddagen och njuta av midnattssolen och de normalt mycket svaga vindar som då råder. Men, som sagt, vi tittar på det där då det börjar bli dags. Planering är ju halva nöjet samtidigt som det är ett måste.

Gott Slut och Gott Nytt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Verkar vara några norrbottningar på denna tråd, så jag tänkte passa på att kolla en sak med er. JAg tänkte ta båten till luleå och köra ut till de närmsta öarna, t.ex klubbviken. Finns det någonstans där man kan köpa förenklade sjökort eller vägbeskrivning ut till de närmaste öarna?

 

 

Senast ändrad av jonas300 | 01 januari 2008 | 19:00

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På kommunens hemsida finns enkla men bra kartor med service- och inseglingsbeskrivningar för några populära öar:

 

http://www.lulea.se/forinvanare/fritidochidrott/luleaskargard/nagraoar.4.6ebed23a109d954a359800012706.html

 

I övrigt kan jag inte rekommendera att gå utan riktiga kort i vare sig Piteå eller Luleå, det funkar helt enkelt inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En DC är väl inte avsedd för övernattning - eller.

 

Men - på den tiden jag var 'ung och vacker' paddlade vi mycke kanot och låg i vindskydd i veckovis. Så egentligen finns det inget som är omöjligt.

 

Köpte min nuvarande segelbåt i Kåge, strax norr om Skellefteå. Är man bohusläning så långt norr måste man bara ta tillfället i akt och segla till bl.a. Töre, som är Sveriges nordligaste hamn och Haparanda. Sträckan Skellefteå - Pite Rönnskär är väl egentligen bara en transportsträcka. Det finns naturligtvis små pärlor på vägen tex runt Halsön - Romelsön - Furugrund.

 

Den fina skärgården börjar med Pite Rönnskär och sträcker sig mot Luleå och österut till Finska gränsen. Den absoluta höjpunkten är nog enligt mitt tycke Happaranda Sandskär, men det finns mycket annat fint i norra delen av Bottenviken.

 

Sjökort och hamn och farledsbeskrivningar är ju en viktig del när man planerar och genomför en seglats. Jag seglar aldrig nån stans, utan pappersjökort över området ombord.

 

Jag fick låna en skrift som hette 'Bottenvikaren' av en arbetskompis som seglat i området några år tidigare. Den finns att köpa bl.a på Luleås Turistbyrå, tel 0920-22 24 75, om du inte kan låna de av någon

 

En annan skrift är;

'Din egen lots till Luleå Skärgård'

Klicka här ...

En mycket innehållsrik bok om Luleå skärgård med seglingsanvisningar, kartor, bilder och faktatexter om de 50 största öarna. Köpes på turistbyrån i Luleå, tel 0920-22 24 75. Pris ca 505 kr.

 

Sjökort är ju något du också bör skaffa så snart som möjligt. Planeringen är ju halva nöjet. För en färd Skellefteå - Luleå behöver du sjökorten nr 421, 415 och 414. Det finns en special över Skelleftehamns närområde, 4211, som kan va bra att ha om du går innanfäör Gåsören, Klubben, Bredskär och Norrskär. Å andra sidan kostar ett sjökort 100 - 200 kr/st och din båt är ju inte så djupgående och med försiktighet och låg fart kommer man långt. Du kanske kan låna sjökort av någon.

 

Luleå Kommun har gett ut sjökort i samarbete med Hydrograficka. Specialer över Luleåskärgården. Skulle jag idag segla i dom farvattnen skulle jag köpa dem. Klicka här ...

 

På sidan som det gav en länk i inlägget ovan hittar man lite om de olika öarna i Luleås Skärgård; Klicka här ...

 

Om det är vettigt all gå sträckan, det är väl upp till dig. Det beror ju på vilken sjövana du har, hur du anpassar dig efter väder och vind och rådande förhållande. Började själv att segla med en gaffelriggad bohusjulle när jag var 13 år och på den vägen är det - 46 år och 7 segelbåtar senare. Det värsta är att blir man drabbad av den 'sjukdomen' så blir det bara värre med åren. Först var det i närområdet - nu vill man segla dit man inte har varit tidigare.

 

 

Jag vet inte vad du har för kunskap om navigation - om inte - läs förarintyg i vinter så att du får baskunskaper.

 

Ta det bara lungt

 

tommy

post-945-1394235303,8467_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...