aoe1 0 Postad 28 December , 2007 Hej, undrar vad det är som gör att vissa segelbåtar (storlekar modeller osv.) lämpar sig bättre än andra ute på vissa hav och i vissa väder? En del är ju inte att föredra ute på dom hårda vattnen. vad är det som gör vissa hav farliga skulle vara mycket tacksam om någon kunde förklara detta fenomen samt tipsa om duglig segelbåt som man inte behöver köpa en ny bara för att semestern tar sig till sydligare breddgrader, upp till 100 000 kr. tack på förhand Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johnez 0 Postad 28 December , 2007 hej! det som gör vissa båtar mer lämpliga är tex att de måste uppfylla vissa krav som självlänsande sittbrunn, ej helst för stor sittbrunn, gärna nergångsluckorn en bit ovanför durken, ej för stora salongsrutor, typ lite sånna saker.. Sen brukar de flest rekomendera långkölade båtar men det har mer med att göra att de är mer riktningstabila och rör sig lite sävligare i vågor, har inte så mycket med säkerheten att göra förutom möjligen att den tål en grundstötning bättre än en fenkölad. Sen finns lite andra aspekter tex vissa båtar är mer blöta tar lätt sjö över sig och de gör ju att det blir mer obekvämt att alltid få massa vatten över sig. Vad för båt som är lämplig: Det är bara att kolla vad andra har lång seglat med, och det är faktiskt det mesta! Vegor, Maxi 68, viggen, mm mm bland de vanligare runt 8 meter är nog L 28 och små allegro båtar. Senast ändrad av johnez | 28 december 2007 | 23:05 Senast ändrad av johnez | 28 december 2007 | 23:06 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 28 December , 2007 Det sägs ibland att långkölade båtar är förlåtande, dvs att man kan hantera dem lite mera ovarsamt än fenkölade utan att det får allt förstora konsekvenser. tommySom nästan bara har seglat långkölat Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eustace 0 Postad 29 December , 2007 Inte minst skiljer sig kvaliteten åt bland olika båtar, vilket folk ibland tycks glömma. Vissa båtar förstärks ju rejält innan de seglas iväg medan andra inte behöver så mycket utöver det som är standard. Senast ändrad av Eustace | 29 december 2007 | 10:31 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 29 December , 2007 Skrovformen kan följa vågorna bättre eller sämre. en del båtar slår och stampar och stänker, andra gungar mjukt och behagligare. Allt beroende på form och storlek och vågorna och vinden mm. Det blir som vanligt ett avvägande av de olika parametrarna.Personligen skulle jag heller segla över Atlanten med min Fin-Gal än i en Maxi. HälsningarKalman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 29 December , 2007 Beroende på typ av båt kan seglandet bli lite olika. Dvs att ta hänsyn till båten och spara den i vissa situationer. Man ska inte glömma besättningen. Att den ska sparas. Man klarar inte att handstyra dygn efter dygn och då kan det vara bra att ha ettt alternativ till hands som sparar båt och besättning. Att kryssa på havet i en flatbottnad båt i hård vind känns inte bra för båten och det spiller över på folket ombord. Med vår Maxi 77 stog man ut någon timme med smällarna och stänket från varje våg. Med de vibrationer som blir kan man riskera utmattning i rigg eller kanske köl. Att ta ut en inomskärsbåt på havet blir lite att vara testpilot. Stora båtar riskerar att delaminera av t.ex motsjö som utmattar laminatet i stora ostagade ytor. Kan vara bra att krypa runt i förskeppet och kolla hur mycket skrovsidan buktar in i sjöarna. Ser man att det ser farligt ut kan man ändra seglingen, t.ex minska farten och ta ny kurs. Att kolla bottenstockar och kölbultar när det brallar som värst kan ge indikation på om man ska ta det lugnare. Rör det sig för mycket kan man t.ex vänta ut ovädret med ett drivankare eller minska segel och gå med vinden. Att hitta lämplig båt är väl att spana in modeller som gjort överseglingar i hårt väder. Många äldre båtar med nedbyggda kölkonstruktioner och långkölade båtar finns bland polulära havsseglare. På drömresan kan man hitta en del: http://www.dromresan.com/bat/index.shtml Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser