magnus101 0 Postad 28 December , 2007 Hej! Jag är nylig ägare till en Monark 700 som jag skall fixa till bottnen på inför våren. Bottenmålningen är lite krackelerad så den måste skrapas/slipas och målas på nytt. Men det som är nytt för mig är i kölens infästning till skrovet, där släpper något material och en skarv mellan skrov och köl uppstår. Kölbultarna är inplastade och allt ser helt ok ut men skarven måste ju fixas, men hur? Jag hade tänkt att skrapa/slipa rent från rost och smuts m.m. och sedan lägga typ sikaflex i skarven och sedan bottenmåla ev med någon form av rostskyddsfärg på den barslipade kölen. Är jag rätt på det? Kom gärna med tips om material och vad att tänka på och en alternativ metod! MVH/ Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
westerly 1 Postad 28 December , 2007 Hej Jag har samma scenario som du och har tänkt göra exakt som du beskriver, det enda tänkbara alternativet skulle vara att montera av kölen. Nu tror jag inte att skillnaden i resultat blir så värst stor förutom att det sistnämnda orsakar kopiöst mycket mer jobb. Detta skrov-köl fenomen är inget onormalt utan kan väl snarast hänföras till ett lite då och då återkommande pyssel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kjove 1 Postad 29 December , 2007 Visst kan man täta skarven med sika från utsidan, men vill man vara hel säker så skulle jag nog lyfta båten från kölen en bit och göra rent emellan för att lägga ny massa emellan. Eller i alla fall frilägga kölbultarna för att efterdra bultarna. för att sedan lägga en ny sika fog över skarven. Det brukar kunna bli lite glapp i bultarna med åren och detta kan du se när du tar upp båten om du vickar på kölen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
westerly 1 Postad 29 December , 2007 Hej Det är rätt att det bästa är att sära köl och båt från varandra. För mitt vidkommande sitter den som berget och sedan är det det där med storleken, 11 ton båt där kölen står för närmre 4 ton är inte precis att leka med i det här avseendet. Jag har aldrig varit med om en köl som lossnat frivilligt när kölbultarna skruvats bort, det brukar behövas en hel del våld. Att lossa bultarna och segla på något hårt är nog ingen rekomendabel metod men gissningsvis säker ur perspektivet att den lossnar. I en tidigare tråd (tror jag, det kan ha varit ett kåseri i någon båttidning) stod att läsa en skojig historia om detta med kölbortmontering på en folkbåt. Senast ändrad av westerly | 29 december 2007 | 16:31 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stream 1 Postad 29 December , 2007 Hej Magnus, Jag håller precis på med botten på min Monark 700 och skrapar ur skarven mellan köl och skrov med hörnet på en färgskrapa, bara så att den gamla sikan som svällt ut försvinner, och sen lägger jag i ny sika och slipar till så att det blir en ljämn och fin övergång. I vår när det blivit varmare ska jag slipa rent järnkölen och epoxigrundmåla hela botten. Senast ändrad av Stream | 29 december 2007 | 16:58 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stream 1 Postad 29 December , 2007 Såhär såg det ut idag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rohed 0 Postad 2 Januari , 2008 Har tydligen utbrytit kölskarvsspacklingsepidemi (vad sägs om det ordet) bland oss M700-ägare. Står själv i startblocken för samma sak. Hade tänkt göra på samma sätt som ovan, tror att det räcker med detta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hoek 0 Postad 3 Januari , 2008 Gentlemen, hur ni än gör så se till att använd elastisk massa mellan skrovet och kölen. Detta eftersom kölen alltid rör sig lite (hur väl fastsatt den än är) och om ni då har en stel massa spricker det igen. Jag har själv använt Sika i botten, följt av VC Tar och sedan NT 17 på toppen mot vattnte, med framgång. /hoek Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser