spl_sava 0 Postad 27 December , 2007 hallå.. har ett vp 100 drev ( B 20) som jag skulle vilja byta olja på... jag undrar var avtappnings pluggen sitter, samt påfyllning, hur mycket olja de ska va, och va de ska va för olja,, Sava Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 27 December , 2007 Hej, Brukar stå i instruktionsboken till Volvo Penta motorn där även beskrivning av drevet finns. Kolla på Volvo Pentas hemsida: http://www.volvo.com/volvopenta/se/sv-se/marineengines/operators_manual/ Välj Marin motor, sen t ex AQ110 (om det är en sån du har) Den manualen täcker: Aquamatic 95/100 (95=95 hk) 110/100 (110=110 hk) 120/100 (120=120 hk) /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
spl_sava 0 Postad 27 December , 2007 tack för tipset Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bogus 3 Postad 29 December , 2007 Har du kort oljesticka (ca 5cm) dvs 100B-drev så ska det vara 3,5 l motorolja. Är det en lång oljesticka (100A-drev) så ska det vara 2 liter hypoidolja SAE90. Gjorde själv fel med ett skuret drev som följd.Påfyllning sker via hålet för oljestickan.Lycka till/Bogus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Malmo_Yamaha 0 Postad 16 Januari , 2008 Hoppar in med en nytt fråga om 100 drev i denna tråd, undrar om ngn kan säga ngt om svaga punkter på en 100 A drev när det gäller vatten läckage, finns det ngra särskilda ställen där vatten kan komma in i 100 drev och blada sig med oljan, ngn med erfarenhet ??? Tackar på förhand MVH Allan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BMoon 1 Postad 16 Januari , 2008 Har lite småproblem med vatteninträngning i mitt drev. Har inyte tatt tag i det ännu men det jag tror är mest troligt är propelleraxeln och möjligen oljestickan (om man kollat oljan ett par gånger). Men kan ju även komma in vid växelhuset och genom drivbälgen om den är trasig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cosmobear 0 Postad 17 Januari , 2008 Glöm inte heller att byte packningen som sitter runt axeln som sköter växelväljaren på övre växelhuset.Har haft problem jag med och har under vintern försökt täta alla tänkbara ställen. Hoppas på att man lyckats. Lycka till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser