Gå till innehåll
fredag 20 september 2024
jesperastrom

Polar 820/290 Express

Rekommendera Poster

Hej!

Jag funderar på att byta båt. Vi har tittat mycket på en norsk daycruiser som heter Polar 820/290 Express. Finns det någon som har erfarenheter eller vet något om denna båt så är jag mycket intresserad av att höra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hej Bo!

Tack för snabbt svar. I mailet hittar jag dock inte ägarkommentaren. Är det någon av länkarna?

 

/Jesper

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Ja, det är länken i mailet som visar en PDF fil.

Jag skickade mailet till den adress du har registrerat som mailadress här på Maringuiden.

Kolla den mailen.

 

/Bo

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, mailet har kommit fram men länken syns inte. Jag tror det beror på min programvara på hemmadatorn. Jag får kolla på annan dator.

 

Tack,

Jesper

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Vi hade en polar 820 i 8 sommrar och jag tycker att det var en kanonbåt, lagom för 4 personer. Det enda neggativa jag kan komma på är att infästningarna till soffor, ryggstöd och dyligt var väldigt klena och gick av eller lossnade lite då och då. Men det borde vara åtgärdat vid det här laget!

 

MVH

Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Jonas!

 

Tack för dina synpunker. Låter som en bra båt. Vad hade du för motor i den? Bensin eller diesel? Har du någon koll på bränseförbrukningen och bästa marchfart?

 

//Jesper

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det satt en bensin V8 i den! (AQ271) När den var tom så var toppfarten uppåt 40 knop, men strax under 30 var en lämplig marchfart. Med stor semesterpackning, familj och hund så fanns en tydlig planingströskel som ibland var lite irriterande men sedan så gick det undan... Förbrukningen kommer jag faktiskt inte ihåg!

 

MVH

Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Jonas!

Jag kom på en till fråga, appropå lösa dynor och ryggstöd. På en av båtarna vi tittar på är alla dynor ute nya, men inte ryggstöden. Nuvarande ägare lyckades inte få bort dem när han klädde om. Har du tips på hur dessa tas bort, eller vet du hur de sitter fast. Vore bra och veta om vi ev. slår till på denna båt.

 

//Jesper

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med ryggstöden där ute, det var de nere i fören som brukade lossna. En grej till som jag kom på var att standardkablarna till spisen (el/sprit) var för klena så när man skulle värma frukosten så måste motorn vara igång vilket inte alltid uppskattades... Men det var ju iofs 89 så det borde vara åtgärdat \Smile\. Tror absolut inte att du ångrar dig om du slår till, vi hade säkert haft våran kvar om vi inte hade växt ur den...

 

MVH

Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för all info. Känns som om det är en mycket bra båt som vi kanske slår till på.

 

//Jesper

 

(Bo, jag lyckades komma åt dina mail från jobbet. Bra läsning. Det är min webläsare på hemma datorn som inte visar all inf i mailen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen mer i detta avlånga land som har erfarenheter eller synpunkter på båtmodellen? All fakta är av intresse.

 

/Jesper

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Har två polare som har varsin Polar och dom stortrivs med båten, jag själv tycker att det är bra lösningar och framförallt att midcabinen är avskild från förpiken  bägge har bytt motor, den ena satte in en kad-42 och den andre en kad300.

 

Lycka till med båtköpet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för all info. Bara lovord och goda omdömmen. Det blev en Polar 820 Express från -89 som vi slog till på.

Nu är det bara att invänta våren.

 

/Jesper

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

För ett antal år sedan försökte jag köpa en sådan båt. Hur jag än bar mig åt så var jag alltid tvåa när jag ringde eller när jag skulle åka och titta på någon. Dvs. de var alltid sålda. Hann dock med att prova en av dom, en -89 års. modell. Låg i Uppsala. Något var konstigt med maskinen, toppade inte mer än 28-29 knop. Nu hade det inte varit hela världen, det var en 271:a så det hade nog iofs. fixat sig. Men.... den såldes den också. Till slut gav jag upp. Blev sedermera en Nimbus DC 28 med en VP 570 som drivlina. Döm om min förvåning, några dagar efter affären var uppgjord med Nimbusen ringer det en person som hade en till salu i Gbg med en 41:a (diesel) med ganska få timmar på mätaren. Hade då annons inne om att få köpa en Polar 820 Expr. Som det kan bli!

 

Du har säkert gjort ett bra köp. Norska båtar brukar ju borga för hög kvalite´ . Har alltid tyckt, och tycker fortfarande att det är en trevlig båt. Lycka till inför kommande båtsäsong!

 

/Moltas!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej, är det någon som vet något om polar explorer? vi funderar på en sådan...mvh gittan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har haft en sån. Frågan är om det finns en bättre, rymligare, stabilare daycruiser i den klassen 29 fott.

Kanonbåt !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...