nomis 0 Postad 26 December , 2007 God jul och Gott nytt år!! Nu kliar det i fingrarna på att få börja mecka med båten igen! Som rubriken förtäljer så vill jag alltså gå in i dataåldern med min båt och montera ett ekolod. Jag har förståt att en akterspegelgivare är smidigt på båten, men är det lämpligast? Båten är 6m lång och det gör väl skillnad om givaren sitter i fören, men skrovet är ju så väldigt brant! Kan någon ge mig tips om vad som är bäst på en Saga 20? Mvh Nomis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 27 December , 2007 Hej, Givaren måste ha kontakt med vattnet hela tiden i hela fartregistret och får ej störas av propellerströmmen eller annat i skrovet som kan skapa bubblor osv i vattnet i närheten av givaren. Det gäller alla typer av givare: akterspegelmonterade, genomskrovsmonterade och inomskrovsmonterade. Själv har jag använt akterspegel- och inomskrovsmonterade ekolodsgivare på olika båtar och det har fungerat bra. På en snipa skulle jag tro att en genomskrovsgivare blir bäst och mest effektiv och minst risk för störningar alternativt inomskrovsgivare. Akterspegelgivare tror jag är mindre lämpligt på en snipa då de i regel är rundade i aktern och kan bli svårt att montera den bra och få den att gå fri från propellerströmmen. Genomskrovsgivare finns i plast och i brons. Placeringen brukar man prova sig fram med givaren i en plastpåse med vatten och sen placera den på olika tänkbara ställen och se att det funkar. I regel brukar det funka att ha en inomskrovsgivare ca 1 meter från akterspegeln och nån dm i sidled från centrumlinjen (kölen) där skrovet hela tiden har kontakt med vattnet. Sen kan det ev bero på vilken typ av eklod du vill ha: * Bara en mätare som visar djupsiffror typ Navman Detpth 2100 el 3100. Här funkar inomskrovsgivare typ puck i regel OK på de flesta glasfiberskrov. * Fishfinder typ Navmans eller Garmins modeller. Ev kan en genomskrovsgivare vara bättre men en inomskrovsgivare bör funka bra också. * Framåtseende ekolod typ Echopilot, finns flera modeller från mindre monokrom display till större med färg. De användar allihop genomskrovsgivare. Har för mig de installera en inomskrovsgivare på en Saga 20 i ett nummer av Praktiskt båtågande. Kan kolla om du vill. /Bo Senast ändrad av bossee | 27 december 2007 | 15:18 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nomis 0 Postad 27 December , 2007 Hej bossee!! Tack för tipsen! Självklart skulle jag bli jätteglad om du kunde kolla upp om de monterat detta i någon tidning!! Mvh nomis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipperskeppare 40 Postad 27 December , 2007 Jag skulle montera en genomskrovsgivare. Saga 20 är ju platt i botten och dessutom är det inga problem att lyfta på durkarna för det invändiga monteringsjobbet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nomis 0 Postad 28 December , 2007 Tack för tipsenÄr det viktigt att få den lodrätt! Var köper man tillbehören till detta?Vad tätar man med och hur ser skruvförbandet ut?Får säga att jag är ganska sugen på en inomskrovsgivare som Bossee tyckte för jag är lite nervös att göra hål i skrovet!!/Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser