Gogy 2 Postad 26 December , 2007 Hej! Äntligen blev det!!! Köpte hydraulstyrning som en julklapp åt mej själv. Kollade lite tips på forumet och på nätet hur man ska göra men ändå hittar man inte allt som man vill svar på!!! Båten som ska styrningen på är en Bayliner 1952 med Mercruiser 3,0 och alpha one gen II och styrningen är köpt här http://www.flotecmarin.se/index.php?cPath=21_24 och modelen heter GF300BET. Jag tycker att det är ganska lätt att göra jobbet själv men undrar räcker det med grejer som kommer i paketet eller måste man införskaffa lite grejer till, främst tänker jag på cylinder fäste. Eller räcker det att bara sätta i de gamla fäste som det står i deras annons?! Ska till marinan i hälgen bara om vädret blir som det är nu och ska testa men ändå ville kolla med folk som har erfarenhet av detta!!! Tack i förhand !!! Senast ändrad av Gogy | 26 december 2007 | 21:47 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 26 December , 2007 Jga har ingen kunskap om din styrning, men till min fick jag köpa till loctite för att låsa en av bultarna. Hålet efter styrväxel till den gamla kabelstyrningen var för litet, så jag bultade fast en plyfaskiva i hålen för den gamla styrningen och sågade upp ett större hål med en hålsåg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gogy 2 Postad 27 December , 2007 Tack för tipset, men jag oroar mig mest för installation av själva cylindern. För den plats i den gamla fäste eller måste man köpa extra kopplingar, fäste...?! Senast ändrad av Gogy | 27 december 2007 | 17:22 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CraneIsland 0 Postad 27 December , 2007 Jag har monterat ett par hydraulstyrningar i mina båtar och varit behjälplig några gånger. Min erfarenhet, med just cylindern, är att man ibland får vara beredd på att fila och mecka med någon bricka etc, så att vinklar och rörelser funkar mellan cylinder och fäste på motorn. Vid ett tillfälle hade jag tur och allting gick på 5 minuter, utan att borra, fila eller mecka med distanser etc. Och vid ett annat tillfälle höll jag på en hel dag... Viktigt är att du testar fullt styrutslag åt båda håll tilt av motorn utan att kablar å slangar trasslar in sig eller inte räcker. // Andreas Senast ändrad av CraneIsland | 27 december 2007 | 19:16 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gogy 2 Postad 27 December , 2007 Hej Andreas och tack för ditt svar. Min båt har drev och jag köpte just den paket som ska passa dessa drev. I deras annons står det att man ska bara ta bort gamla vajerstyrning och sätta ditt nya grejer. Jag är bara lite tveksam men ska testa kanske imorgon om inte då ska det bli i helgen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CraneIsland 0 Postad 27 December , 2007 Ajdå, ojdå, jag var lite hastig när jag läste ditt inlägg. Ursäkta. Då blir det lite annorlunda, fast förmodligen enklare. Och då kanske deras annons stämmer bättre gentemot montering av hydraulstyrning till utombordare, där det ibland krävs lite krångel. Lycka till! Hydraulstyrning är en tveklöst bra uppgradering av tillvaron till sjöss! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke_Se 3 Postad 27 December , 2007 Precis som du fått besked om är det... Bara att skruva bort wiren och på samma gänga sätter du sen cylindern. Stången ut från cylindern passar sen i samma hål i styrarmen som där din nuvarande styrstång ifrån wiren sitter... Antar att du inte har servostyrning på båten eftersom jag ser att du köpt en balanserad cylinder och eftersom du skriver att styrningen är trög nu?? Det är mycket lättmonterat om man tar det lugnt. Sen när det är dags att lufta underlättar det helt klart att vara två.. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gogy 2 Postad 28 December , 2007 Idag var jag och kollade i båten och det är exakt som du sa Micke lätt som bara så, men det dök upp ett anat problem som man kan lösa på flera sätt. Problemet är att vid fult rattutslag stången från cylindern nuddar lufttanken som sitter på den sidan. Det fattas ju ca 1-2 cm att den går fritt. Vilken är den bästa lösningen då: - borra litet hål i lufttanken och behålla balanserad cylinder - byta ut balanserad mot obalanserad cylinder... eller någon med annat förslag..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke_Se 3 Postad 28 December , 2007 Försök i möjligaste mån att behålla den balanserade cylindern... Du får annars olika antal rattvarv åt respektive håll, och det är irriterande... Ingen jätteskillnad men ändå.. Vad menar du med lufttanken? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gogy 2 Postad 28 December , 2007 Tack Micke, tänkte också på denna solution mest. Läste ett inlägg på forumet att det var jätte irriterande med obalanserad cylinder. Då blir det troligtvis att borra i lufttanken. Med lufttanken menar jag ett inkapslad utrymme i skrovet som finns på 4 ställe i min båt. 2 st. storlek större under stolarna (förar och passagerarsidan) och 2 vid akterspegel på varsin sida dubbelt mindre än dem under stolar. Ett säkerhets grej som Bayliner har i några modeller (om båten skulle välta). Tänkte också passa på att fråga dig, är det möjligt kanske att justera cylindern med hjälp av gänga som cylinder stång går igenom? Hade tänkt kolla detta när jag var vid båten idag men tiden räckte inte till! Vh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke_Se 3 Postad 28 December , 2007 OK, då är jag med... Nej stången går inte att justera utan när den är ditskruvad på sin plats så ska den sitta så... Enda justeringen är för att få nipplarna/slangarna ut från den i rätt läge annars ska den skruvas på så långt som möjligt och sen låsas där.. Fast, kom jag på nu, du tänker kanske på stången som s.a.s sitter i båten som du skruvar cylindern på??... Ja, DET borde gå om du får loss den, men tänk på att när du svänger åt det hållet när styrarmen går in mot cylindern (babords sväng) så att inte styrarmen tar emot stången om du flyttat den för mycket åt det hållet jag tror du menar nu.. Kan vara värt ett försök. Om det är ok att göra hålet du funderar på skulle jag gjort så om det inte går på nåt annat sätt... Just det där med plats är ibland problemet med den balanserade cylindern. Kan du fixa till det så gör det.. Då har du en styrning du blir nöjd med.. Senast ändrad av Micke_Se | 28 december 2007 | 22:20 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gogy 2 Postad 28 December , 2007 Tack Micke för bra o snabba svar! Ska kanske ut till marinan igen imorgon och hitta på nån lösning. I alla fall tänkte jag behålla balanserad cylinder! Tack till alla och Gott Nytt År!!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gogy 2 Postad 27 Januari , 2008 Nu är allt klart. Till slut blev det så att ja borrade ett håll i luft tanken, och fick det lila utrymme som behövdes. I luft tanken var faktiskt inte luft i utom nån slags massa liknande frigolit/kork som är i själva verket bättre en luft. Jobbet är ganska enkelt kan man sega efter att man gjort det! Det är bara att vänta på båt säsongen att testa skillnaden!! Tack till alla tips en gång till!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser