Gäst Kalman Postad 25 December , 2007 Det är rätt många idag som har båten kvar i sjön och fryser in i isen. Det är åsså rätt många olika uppfattningar om det. Likaså vad man skall göra eller inte göra osv.En fråga till Eilean. citatRekordet för övernattning var för några år sedan med -17 ute och uppåt 1/2-metern med is. Med runt 18 inomhus blev det en del kondens på luckor och fönster kan jag lova! Slut citat Våran vik har frysit till och det är ca 1 dm som mest just nu. Vore det inte för en del jobb jag har skulle hon gott få ligga kvar vid bryggan.Men jag har lite funderingar om det hela.* Skaver isen sönder skrovet på vårkanten när det töar lite grann runt skrovet och hon skvalpar/gnager/slår mot iskanten?* Blir det inte små sprickor som inte torkat ur och det crackelerar i dem i ytskicktet?* Trycker isen upp båten eller ligger hon på samma nivå? Press på skrovet?Dvs, har skrovformen betydelse? * Hur klarar sig rodret, det rör sig lite innan det fryser fast? Skillnad på frihängd eller roder akterkant köl? * Masten-beslagen. Jag är lite rädd om,rädd för att det händer nåt med min glasfiber mast. Det jag fruktar är om det kommer vatten som fryser till och spränger isär beslagen från glasfibret/masten.* Skall man ha ett stort bomtält mest av praktiska skäl för att slippa snö i sittbrunnen, samt täcka över röstjärnen där de går genom skrovet? * Eilean, ni har haft varmt ombord. Påverkas skrovet av de stora tempskillnaderna? Förmodligen inte eftersom ni har gjort så här i flera år eller? Mitt skorv är överdimensionerad o tjocklek och 35 år gammalt! Det vore intressant med att få höra olika erfarenheter om detta, alla ni som har heller haft båten i isen över vintern.Avslutar med att önska alla en God Fortsättning. Nu på Juldagen skall ett antal barnbarn och morfar Kalman ner å åka skridskor på isen vid bryggan .Det är härligt.http://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-laughing.gif\ border=\0\ alt=\Laughing\ title=\Laughing\ /> Hälsningar,Kalman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 233 Postad 26 December , 2007 ...skrovgenomföringarna bör du fundera på hur du ska skydda mot frostsprängning... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Luffarn 8 Postad 26 December , 2007 På kostrar med häckroder har jag läst att de använder en akvariepump och släpper ner luftslangen med påknuten muttertyngd vid rodret som k annars an frysa fast och gå sönder när båten niger i stormbyar. Den lilla luftpumpen håller isen borta från rodret. I en hamn påverkar isen inte skrovet alls om det inte är öppet så att lösis kan pressa på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 27 December , 2007 Först måste jag säga, skall båten ligga i is måste det vara is som ovillkorligen ligger still och aldrig kan röra sig pga vind eller ström. Man bör ockå undvika att ligga vid landfasta bryggor just i den brytzon som ofta upppstår några meter från land när vattenståndet varierar under vintern. Helst skall man ligga vid en pontonbrygga, eller långt ut från land på en fast d:o. Nu till frågorna. Jo, båten kan röra sig en del, dels under fastfysning, dels under tödagar och naturligtvis på vårvintern. Men skadorna har aldrig varit andra än något litet avskavd bottenfärg just i vattenlinjen, huvudsakligen midskepps om vintern varit väldigt blåsig. Gelcoat och eventuell grund- eller vattenlinjefärg eller epoxybehandling har aldrig tagit minsta skada. Inga småsprickor jag noterats. Vid normala vintertemperaturer (< -10 grader) ligger båten nästan alltid med ett tunt, tunt lager ofryst vatten närmast skrovet. Om det är kallare än så, särskilt nattetid fryser denna vattenhinna och expanderar. Dagtid smälter iden något igen, fryser igen på natten, smälter nästa dag osv. Detta kan leda till att båten lyfts någon cm efter flera veckor med riktigt kallt väder. Men jag har aldrig sett någon egentlig press, båen ligger ju i en slags vagga som kan vara många decimeter tjock. Jämfört mellan de båtar jag har eller med grannarnas (vi är ett 20-tal som ligger kvar i min hemmahamn) har jag aldrig sett någon skillnad mellan olika skrovformer, inte ens hos motorbåtar med väldigt raka, lådformade akterpartier. Rodret har aldrig varit något problem. Mitt ligger ca 30 cm under v.l. och fryser fast bara när det är ordentliga isvintrar. Men jag har grannbåtar, (t.ex Laurinkostrar, Albin Express m.fl) vars roder alltid fryser fast - utan problem. Det enda jag möjligen skulle fundera kring var om jag hade motorbåt med trimplan. Om glasfibermaster vågar jag inte yttra mig. Men antar att samma sak måste gälla som för beslag på glasfiberskrov - de måste ha monterats vattentätt så att vatten inte tränger in i laminatet som kan frostsprängas. Bomtält är väl mest en smakfråga. Har man teak i brunnen bör man nog täcka. Och frågan är om det finns risk att självlänsarna fryser och sprängs eller blockeras. Eileans mynnar ju ut ovan v.l så jag har aldrig några bekymmer, och jag brukar heller inte täcka. Precis som Peter K skriver - du måste ha en strategi för dina skrovgenomföringar. Jag har normalt ingen värme alls ombord. Jag inbillar mig att det blir torrare då, med mindre kondens. Vi slår på värmen bara om vi bor eller jobbar ombord. Slutligen - jag tror inte på lösningar där man gör sig beroende av elektricitet för att hindra frysning av ventiler, hålla isfritt eller skydda roder etc. Båten måste vara förberedd för att kunna frysa fast utan risk för några skador. Vem kan garantera 100% eltillgång? Och skulle det bli ett avbrott, utlöst säkring eler jordfelsbrytare fryser något sönder fort om det är natt och kanske -15 grader ute. Senast ändrad av Eilean | 27 december 2007 | 09:48 Senast ändrad av Eilean | 27 december 2007 | 09:50 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 27 December , 2007 Jag hade en av mina tidigare båtar, en Bianca 27, kvar i sjön några vintrar. Biancan hade roder på akterspegeln. Låg på en pontonbrygga med Y-bommar. Det var aldrig några problem. I början av 1980-talet köpte en kompis in sig i båten och då han hade sjöbod på Smögen flyttade vi båten dit. Vi la ut två stenar på ca 800 kg var och grova nylonändar. Första året lät vi båten ligga kvar i sjön. När isen gått skulle vi ta upp och göra rent i botten. När jag tog tag i rorkulten trodde jag först att vi hade tappat rodret, men det visade sig att det var avskuret och fattades ca 10 cm i vattenlinjen. Ett isflak som låg och drev i hamnen hade skurit av rodret. Pinnbultarna (som va av mässing) till en av förtöjningsknaparna hade också gått av när det stora isflaket pressade på i nordvästlig vind. Efter det tog vi upp båten varje vinter. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 27 December , 2007 Ja det var just det! Isen får inte flytta eller röra på sig! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 27 December , 2007 TACK Eilean för ditt långa och utförliga svar som är mycket informativ. Det var precis vad jag behövde få höra. Tack Taoen för ditt svar om det avskurna rodret. Viken hemma hos mig är frysen nu med ca 1 dm kärnis. I sundet, (infarten till viken...Se på stege som mastkran, sista bilden, bakom masten längst bort i bild.....) är det öppet. 500 m mot väster är det öppet. Båda pga vindens rådade riktning och terrängen. Vid bryggan är det nätt och jämnt att jag inte slår i dyn med kölens djupaste punkt. (Skall jag vara ärlig så skvalpar kölen undan en liten grop där....) Isen har lyft sig ca 1-1½ cm och det rann över vatten vid bryggan. Bryggan har dock inte rört sig. Det som brukar hända är att Mälarens nivå sjunker innan vårfloden kommer och isen sjunker. Då spricker det och det kommer upp vatten som läger sig uppepå och fryser till. När hela Mälaren stiger medan isen är kvar händer ingenting egentligen. Vad tror ni, kanske mest Eilean?, törs jag låta henne frysa in med dessa betingelser? Allt övrigt i svaren verkar lugnande tycker jag. Ang masten, det jag är rädd för är inte att dt kommer in i själva glasfibret eller i tätningen mellan beslag och mast. Tänkte på att beslaget bildar en ficka där vattnet stannar och ev kilar loss beslaget. Det blir en påfrestning den inte är gjord för, själva skruvarna som håller på plats. Men det får jag väl tänka på när det blir. Om jag inte hinner färdigt mina projekt i vår så måste jag nog ta upp henne igen. Hon står visserligen bara några hundra meter från sjön men hon står utanför min verkstad så det är lätt och nära att jobba. Jag vet... jag har det bra....förstår det när jag ser hur andra får åka miltals för att meka med båten. Gottt Nytt på er.Hälsningar,Kalman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
GustavB 9 Postad 12 Januari , 2008 Jag åkte förbi Oslo för nån vecka sen och fick syn på detta!Norskarna verkar ha en helt annan filosofi än oss Svenskar vad gäller vinteriliggning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arkivdykarn_lw 1 Postad 13 Januari , 2008 Ett väl hållet plastskrov ska väl inte behöva tas upp varje år?! verkar både jobbigt å kostsamt, vartannat eller vart 3:dje år bör väl räcka. För egen del har huvudskutan frusit inne 2 vintrar (ofrivilligt men under noggrann kontroll) under min tid som ägare, men då hon snart har 100 år på nacken har hon -även innan hon blev plastad utvändigt -säkerligen gjort det åtskilliga gånger tidigare, och hon har inte tagit nån skada vad ja kan bedömma. Detta tyder på att spant å skrov är av välhållen 1:ma kärnfuru! I år ska ja under kontollerade former låta henne frysa inne i grundviken, ta ur den innre barlasten*,(100-130 kg bly å sten), ta loss rodret, masta av å täcka, plus hälla rå linolja i kölsvinet. Nån stans har ja läst att ett billigt å bra alternativ när det gäller att hålla isfritt runt skutan, är att köpa den kraftigaste å bästa akvariepumpen, som lär kosta betydlig mindre än en dito avsedd för båtbruk (inget för mig, då ja ä strömbefriad på ön). *det gör jag efter hon frusit fast, då borde ispressen minska. Bild/ Så här brukar det se ut de år ja tar upp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser