Gren 0 Postad 25 December , 2007 God jul på er alla. Efter att jag återigen fått vatten i oljan har jag lyft ur motorn från båten för åtgärda felet, jag har ett par frågor som jag behöver hjälp med. 1. Jag har testat kompressionen i motorn och den var ok men man ska väl även trycktesta limpan, hur gör man detta ? 2. Packboxarna i impellerhuset är dåliga, kan dessa vara boven till vattnet i oljan ? 3. Bussnignarna i impellerhuset är lite slitna så att axeln glappar lite, går dessa bussningar att köpa eller ska man svarva egna ? 4. Det har läckt nåon droppe olja från motorn så jag hade tänkt byta oljetrågspackning och vevaxeltätningar när jag ändå har motorn urplockad, är det någon mer packning/tätning som är lika bra att byta när man ändå håller på ? Det va allt jag kom på för stunden men det dyker säkert upp fler frågor så småningom. Mvh Gren Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 25 December , 2007 God fortsättning!1. provtrycka avgaslimpan, nja. Den brukar vara självmarkerande. Är det rostigt och djälvligt så knacka på rosten så får du reda på hur mycket gods det finns kvar. 2. ja. 3. jag kan på rak arm inte svara på ifall det finns bussningar att tillgå. 4. nej, men sätt lite medelstark gängsäkring på trågskruvarna så dessa inte skruvar ur sig. lycka till/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dessin 0 Postad 25 December , 2007 Kan bara svara av egen erfarenhet och då på en AQ130 (B20). 2. Tveklöst ja! 3. Nja det går säkert men det enklaste är att köpa en renoveringssats! Du bör kolla oljekylaren, i 9 fall av 10 är det den som har gett upp när du får olja i motorn. Mvh Dessin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gren 0 Postad 26 December , 2007 Tack för svaren, hur kollar man enklast oljekylaren ? Bara att montera bort och inspektera eller kan man testa den på något sätt ? Mvh Gren Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 26 December , 2007 Du kan ju börja med att okulärbesiktiga den. Ser du frätskador på mässingen så är chansen stor att den gått i någon tub. Men ser du inget anmärkningsvärt är det provtryckning som gäller. God fortsättning på julen/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gren 0 Postad 26 December , 2007 Tack så mycket för er hjälp Nitro & Dessin, Nu vet jag lite mer hur jag ska gå till väga när jag väl sätter igång med motorn. God fortsättning Mvh Gren Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gren 0 Postad 28 December , 2007 Nu har jag monterat bort oljekylaren och inspekterat denna, mässingen ser ok ut så det blir väl till att försöka provtrycka, men jag kan inte komma på något bra sätt för detta. Ska man provtrycka med luft eller vatten ? Kan man plugga ett rör och köra med tryck från andra sidan, altså att man trycktestar ett mässingsrör åt gången ? Eller ska man montera ihop allt och plugga ena gaveln och köra tryck från andra gaveln ? Mvh Gren Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser