Gå till innehåll
fredag 20 december 2024
Florina

Krav på CE-märkning även av äldre import-båtar?

Rekommendera Poster

Har en vän som funderar på att importera en äldre Bertram från USA. Är det samma krav på CE-märkning av båtar tillverkade innan 1998, t.ex. 1970? Har för mig att kravet på CE-märkning från början inte gällde båtar tillverkade innan 1998. Tacksam om någon som vet mer om detta delar med sig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Det är inte årsmodellen på båten som styr utan när den importeras.

Alltså alla båtar oavsett årsmodell som importeras efter 1998 skall CE-märkas.

(Om man vill alltså).

God Jul

Thomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Någon fördel eller nackdel med att CA märka?

Senast ändrad av Florina | 22 december 2007 | 20:46

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har någon några erfarenheter av import från USA försäkring,transport,skatt,tull etc?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sök på forumet, finns hur mycket som helst om import, CE märkning mm!!!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej o god jul!

Har kollat detta väldigt noga pga av att jag själv nyss bytt båt till en beg usa import.

Reglerna säger att du (den som står som ägare av båten vid importen = importören) måste CE-märka alla  båtar nyare än 1950 som importeras efter juni 1998, men det finns idag ingen som kontrollerar att detta görs/gjorts på bra sätt - sjöfartsverket är dock ansvariga så vitt jag vet, men tullhandlingarna är EJ offentlig handling.

Vad jag har hört skall sjöfartsverket ha uttalat sig (till privatpersoner vid förfrågan) om att de framöver kommer lägga sitt krut på att kontrollera båtar som är tillverkade efter 1998 som då bevisligen ej kan ha importerats innan lagen kom till, och alltså ej kommer undan, medan äldre båtar klarar sig då det krävs för mycket efterforskning för att kunna bevisa ett krav på CE på dessa.

OBS att detta är vad jag har hört, kan ej garantera sanningen i det, men det verkar ju faktiskt ganska realistiskt.

Köpte därför själv en usa-import båt som är äldre än 1998 för att slippa krångel med detta.

Ha en god jul !

Senast ändrad av Dykarn | 24 december 2007 | 16:52

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...