Gäst Peter Postad 24 April , 2004 Hej! Har kommit över en båt med lagad mast. Det hade varit sprickor i den vid vantinfästningarna och då har man lagat den genom att svetsa/löda på en hylsa, ca 0,5 m. I denna har man sedan igen fäst vant och spridare. Hur bra är detta? Risker? Tacksam för snabba svar! Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sten Postad 22 Maj , 2004 Tycker det låter lite vanskligt med svetat eller lödat. Har för mig att materialet försvagas om man värmer det vid svetsning, hade föredragit nitat. Men det är min personliga uppfattning. Ser det proffsigt ut är det kanske ingen fara. Har tidigare ägare seglat efter lagningen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Grus 0 Postad 23 Maj , 2004 Risken är naturligtvis att masten går sönder, förmodligen i ett läge när det blåser som mest vilket inte är så trevligt. En mast är ju inte helt styv och den lagning du beskriver kan liknas med ett läkt benbrott. Den del närmast det läkta löper större risk att gå sönder vid belastning. Jag har träffat ett antal personer som råkat ut för knäckta master, och alla dessa har vad jag vet valt att köpa ny. Jag har själv gjort en liknande provisorisk lagning på en mast till en vindsurfingbräda men den knäcktes redan samma sommar. Säker är jag dock absolut inte, möjligt att det kan fungera. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Thomas Wahlgren Postad 25 Maj , 2004 Hej, Jag har en Wasa 420 där förre ägaren knäckte masten pga att akterstaget gick av i 20m/s. Föräkringsbolaget lät Riggarna AB laga masten, med tanke på att det handlar om en 19 m lång mast så måste det göra professionellt, masten är mao skarvad med ett invändigt rör och NITAD, på samma sätt som man bygger långa master från början - att svetsa/löda är nog att anse som helt förkastligt - den svetsade biten blirför styv och går masten av så gör den det invid lagningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Tobbe Postad 26 Maj , 2004 Låter riskabelt att löda eller svetsa i aluminium. Risk för brottanvisningar. Att byta mast låter o andra sidan dyrt. Ett alternativ är att limma på en förstärkning (tex Anaeroba lim). Slipper då de ev. strukturförändringarna i materialet efter svetsning/lödning. Vidhäftningsytan av förstärkningen blir också större. Brottanvisningar pga olika styvhet i masten (där förstärkningen tar slut) kan bli svårare att bli av med men rörelsen i masten borde var marginell kring infästninarna (vant & stag). Ett ex på limmad aluminium är chassit i lotus elise. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Nerriggad Postad 31 Maj , 2004 Vad är det för båt??? Det verkar vara en klen mast så jag gissar att det är en båt som är max 5,5 meter och då verkar reparationen helt ok. Svetsa en hylsa över sprickor är helt ok. Sedan hoppas jag att jobbet är fackmannamässigt utfört. Men känner du dig det minsta osäker och det kan man bli när man läser detta forum så ta din mast till en riggare och låt dom besiktiga lagningen. Men som sagt vi har många experter här..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser