forgus31 140 Postad 21 December , 2007 Jag köpte årets julklapp - en GPS. Ja det heter så, GPS (jag trodde det bara var initierade som använde den benämningen). Jag frågade efter en navigator och fick en frågande nuna och fick fylla i: ja årets julklapp. Ja GPS - ja dom har vi där borta! Ja den verkade ju bra när jag testade den på vägen hem. I bilen! Vad är det som hindrar att jag stoppar in ett sjökortskort i den? Nån som testat. Årets julklapp kostade 850 kr! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Petta1 0 Postad 21 December , 2007 Det finns väl inget som hindrar dig att göra det, vilket filformat har du tänkt att få in i den? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 140 Postad 21 December , 2007 Ingen aning vilket format GPS:erna har. Är det skillnad på marina och bil-GPS. Den här hade också möjlighet att visa videosnuttar med ljud. Vilka leksaker vi har numera. GPS med musik! Men är det bara på land? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 376 Postad 21 December , 2007 Det som brukar ställa till det är filformat på kartorna samt att GPS:en för bilbruk är allt annat än vattentät. Kolla vad det ska vara för filformat till din julklapp, kanske finns det sjökort som passar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas123 0 Postad 23 December , 2007 En sak som kan strula till det är att en bil-GPS och en båt-dito funkar något olika. I bilmodellen har man ett vägnät där bilen med mycket högre sannolikhet befinner sig på en väg än i terrängen mellan vägarna. Detta tar mjukvaran i bil-GPSen hänsyn till. Båtmodellerna däremot skall inte flytta positionen till närmsta farled...Men det finns förstås varianter som klarar bägge funktionssätten, men jag har inte sett någon billig sådan ännu. Någon annan som gjort det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janne111 0 Postad 26 December , 2007 Om du ska kunna köra sjökort behöver du tex en Magellan Crossover GPS som funkar kanon både som navigtor i bilen och kan hantera sjökort Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Koljan 0 Postad 27 December , 2007 Hej! Kul att du är nöjd med den! Om den kostade 850 kr finner jag det tyvärr högst osannolikt att den klarar andra format än vägnavigering, men som föregående inlägg säger finns det flera tillverkare som gör crossover-enheter. Magellan är ett bra exempel, men även bamse-stora Garmin gör sådana. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kungsholmen 0 Postad 27 December , 2007 God fortsättning å´ Gott nytt år! alla infrusna båtfrälsta...Jag har en GPSfråga också,jag har en Gar...in 172c och har hört bryggsnack att man kan på något sätt få in Hydrografikas detaljerade kort i GPSen,någon som vet hur,vad det kostar(ungefär)?tacksam för svar från en nybörjare på GPS. Mvh/ Roland. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Petta1 0 Postad 27 December , 2007 Du får inte in Hydrographicas kort i plottern, däremot får du Bluechart som baseras på Hydrographicas kort om du uppdaterar sjökortet till senaste variant Kostnaden brukar vara 50% av nypriset om du uppdaterar/byter in ditt befintliga kort Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nybyggarn 0 Postad 27 December , 2007 Jag fick en Magellan Crossover i julklapp och är väldigt nöjd.Sjökort (eller topografiska) måste man köpa till.Hela södra Sverige, inklusive insjöar kostar 1440:- och ryms på ett sd minneskort.Kanske billigare på båtmässan? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kungsholmen 0 Postad 27 December , 2007 Tack för det svaret Petta, å, gott nytt... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
loftis 0 Postad 9 Januari , 2008 Din GPS fungerar säkert utmärkt på sjön beroende på vad du vill använda den till. Dock är den nog inte vattentät och du får säkert inte in några sjökort i den (kolla i manualen). Men du får ju säkert ut Longitud och Latitud med den. Som du då kan applicera i din navigering med vanliga pappers-sjökort. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser