MissLisa 0 Postad 21 December , 2007 Hej! Jag har en Stortriss som är underbar på alla sätt, men sänkkölen fastnar uppe så fort jag har sjösatt den från trailern. Anledningen är att jag inte kommer åt att ta bort all rost på insidan. Försökte förra våren med spett, slippapper och rostskydd men det rostar igen fort. Jag kommer inte åt med maskin. Har någon ett bra tips? Fler stortrissägare med sänkköl som har detta problem? Just nu är enda lösningen att galva den men då måste jag plocka av hela kölen och det känns rätt riskfyllt. Tacksam för alla förslag! /Lisa Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 21 December , 2007 Jag visste inte att Stirtrissen finns med sänkköl. Det låter som en riktigt trevlig trailerseglare! Kan du inte få loss eländet och låta en förzinkare behandla kölen. Det håller rätt länge med ett tjockt zinklager med färg på. Vi fick grinden behandlad med zink och har inte behövt måla den på 20 år! bara tvättat den med högtryckstvätt. Helt otroligt hållbart. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 21 December , 2007 Haft en båt med sänkköl och tyvärr kom jag aldrig åt att kunna fälla den. Rosten expanderar och nyper fast.Men.. kommer du åt inifrån? (för det gjorde inte jag, hade bara ett lite hål för en wire i akterkant) För om du kommer åt inifrån så kan du tejpa ihop så det blir tätt på undersidan fällkölen utifrån. Sedan kan du hälla ner rostlösare av något slag. Det mest effektiva men drastiska är fosforsyra. det skall vara utspätt! Koncentrerad sådan å du släpper ner en skiftnyckel så är den borta på några dagar!Jag tror inte du kan köpa starkare än kanske 20% men det räcker mer än väl. Sk rostoljor kommer nog inte att göra nytta. Du måste lösa upp det som expanderar och spänner i utrymmet för fällkölen. Glöm alla goda tips om Coca-Cola. Det var just fosforsyra i dem förr, ej idag. Räkna med att kunna spola rent efteråt ordentligt med ljummet vatten. Det förstör inte miljön så var lugn. Men det fräter. Glasögon och handskar anbefalles. Lycka till.Hälsingar, Kalman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MissLisa 0 Postad 2 Januari , 2008 Ja det verkar som att ta av de zinka den är enda lösningen. Jag kommer inte alls åt från insidan. Ja båten är en mycket fin trailerbåt. Att många har upplevt stortrissen som lovgirig känner jag inte alls av, antagligen beror det på att sänkkölen sticker djupare nerfälld än den fasta kölen. /Lisa Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser