Sunbird205 0 Postad 20 December , 2007 Är det någon som provat en kompositpropeller på 25fots båt med 250Hk? (SX drev) Har i dag en i Al som är lite skadad och jag skall byta till vadå???? Rostfri propp javist men det blir för dyrt. Al eller komposit. Kompositen kan byta blad vilket kan vara bra men är det en bra propeller för min båt? Tre eller fyra blad, vad är bäst? //P Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 20 December , 2007 Alla proppar är kompromisser, ingen är bra på allt. Alu och komposit är väl bäst på att va billiga. Om priset är en viktig faktor brukar tillverkarens egna orginal aluproppar ge bäst prestanda. Pirattillverkade aluproppar eller kompositproppar brukar vara sämre i de tester som görs av båtpressen. Generellt är 4-bladare ax-snabbare och ger bättre grepp än 3-bladare men är långsammare och törstigare, men det är ytterst generellt. Bladdesignen i sig har ofta större betydelse än antalet blad. Om du är nöjd med de egenskaper din nuvarande propp har är nog de billigaste alternativen att beställa en exakt likadan från USA eller låta reparera din nuvarande. Om du tänker prova ett annat matrial eller en annan bladdesign ska du handla av en firma som ger dej bytesrätt om proppen inte funkar till din båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Persk 2 Postad 21 December , 2007 Hej! Vilken kompositpropp använder du? Mvh /Persk Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoatBruce 15 Postad 21 December , 2007 Leta på en Rostfri beg, bara att hålla koll på blocket. Annars kan jag rekomendera att handla från USA Jag köpte en RF propp från USA då kostade den inte 6000:- som här hemma. Utan hamnade på 3000:- och då med moms, tull och frakt. Det där plastkompositskräpet ska man inte ha på större motorer, bladen mattas ut med tiden. Då är det bättre med en Alu i så fall. /BB Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Djungelmannen 0 Postad 21 December , 2007 Bytesrätt på en propeller är faktiskt guld värt, det är inte alls säkert att den nya proppen passar som man har tänkt. Har själv gått på den minan och det blev en dyrköpt erfarenhet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RDauksz 0 Postad 21 December , 2007 Jag har provat med komposit på en Saltö 700WA med D3 190 dp-s och min erfarenhet är att kompositpropellern fungerar ganska bra. Den har fördelar som att det går att byta enskilda blad vid haverier och att den inte skadas lika mycket som en aluminium eller rostfri vid lättare bottenkänning. Däremot tappar den lite på toppen jämfört med en rostfri, det verkar som om styvheten inte är lika bra så några knop (ca:6-8knop) försvinner på toppen. Volvo rekommenderade mig att inte köra med Alu p.g.a. att dessa inte skulle tåla vridet lika bra som komposit och RF Jag körde med Rostfri och hade kompositen som reserv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 21 December , 2007 I RDaukz inlägg står inte att kompsitproppen funkar kanon som draco påstår, det står ganska bra. Sedan nämner RDaukz att toppfarten minskade med 6-8 knop jämfört rostfritt. Det är enligt mej långt ifrån kanon, faktiskt inte ens ganska bra. draco är en ivrig påhejare av kompositproppar. Ibland lite för ivrig men det blir väl lätt så om man har ekonomiska intressen i att det säljs många kompositproppar. Tidigare skyltade draco öppet med att han representerade en firma, eftersom reklam inte är tillåtet i inläggen har han slutat med det. På nåt vis kändes det ärligare när det tydligt framgick att draco sålde kompositproppar. Då kunde man sila hans inlägg eftersom man visste att en del var säljsnack. Senast ändrad av jarb | 21 december 2007 | 16:34 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sunbird205 0 Postad 21 December , 2007 Kul med en sådan respons. Det blir en komposit till våren när julen tunga utgifter har lagt sig. Frågan kvarstår dock, tre eller fyra blad? Det stod i ett tidigare inlägg att en fyrbladig var ett bra val, varför? Har inga egna värderingar i detta utan är bara villig att lära av de som vet. //P Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Djungelmannen 0 Postad 21 December , 2007 Sorry men antingen köper man en billig aluminiumpropeller, eller så köper man en rostfri dyr propeller för att få bättre prestanda. Ingen köper en kompositpropeller som ligger mitt emellan. Så ser marknaden ut. Sen kan någon enstaka säljare skrika sig hes så mycket han vill. Det där argumentet (som även propulse har kört med) att det går att byta enstaka blad är bara säljsnack. 1. I nio fall av tio skadas samtliga blad, propelleraxeln ska stå still när du går på om bara ett blad ska skadas... 2. Det är billigare att köpa en ny aluminiumprop än nya blad (om man dessutom ska köpa reservblad ifallatt). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 21 December , 2007 Propeller i plastic. Nja! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoatBruce 15 Postad 22 December , 2007 Här har vi en som vet vad han snackar om... Bra skrivet Djungelmannen. 1.a hand Rostfri propp. 2:a hand Alu propp. Plast kopositskiten kan man lika gärna åka till sortergården med direkt. Draco säljer skiten och är bara ute efter att tjäna pengar. Han gjorde dessutom massa reklaminlägg som admin tog bort. Dessutom är bladen svindyra, så att bränner man på, så kostar det mer pengar att byta bladen mot att köpa en alu-propp. Plastkomposit åldras dessutom och mattas ut.. /BB Senast ändrad av BoatBruce | 22 december 2007 | 09:21 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoatBruce 15 Postad 22 December , 2007 Ge dig nu för fan, du vill ju bara sälja.. Jag vet vad bladen kostar till propulse. Svindyra är dom, mot vad de kostar att tillverka. Vad kostar ett blad till din superdunderpropeller då? Och du plast mattas ut före alu. Alu funkar kanon, men vill man ha ngt värre så är det rostfritt som gäller. /BB Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoatBruce 15 Postad 22 December , 2007 Jag kör med RF-propp. Har en Bella 512 Excel med en Honda 90hk Från Alu gjorde det 3knop till RF ett satans fäste. Hissade motorn 25 mm och den greppar fullt ut ändå. Anledningen att jag kastar in mig i den här debatten är att jag har provat Komposit (propulse) en massa andra proppar och labbat en hel del under året. Jag har dessutom jobbat i plastbranchen så jag är rätt påläst vad det gäller olika plaster. Har gjort ett antal formsprutningsverktyg, så jag vet vad det kostar att spruta ett propulseblad exempelvis. Och jag kan säga att någon tjänar grymt med pengar på detta. Men att säga att komposit piskar en RF-propp det är inte realistiskt. Du svarade inte på min fråga.. Vad kostar Bladen till den propellern du säljer? /BB Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoatBruce 15 Postad 22 December , 2007 295:- X 4st om man bränner på en sten, för då ryker alla 4. Sällan som bara ett blad får pisk. Det blir 1200:- det tycker jag är på tok för dyrt. Då är man i princip uppe i vad man kan köpa en Alu för.. Sen så åldras plasten, får stryk av solljus mm. Det som i så fall är bra är väl vikten. Kommer jag över en sån propp (låna) så ska jag prova. /BB Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sunbird205 0 Postad 22 December , 2007 Oj oj vad starka känslor det finns. Jag letar inte efter en super duper kanon bästa prestanda toppfart mm propp. Jag söker en prisvärd propp till min båt och jag tror det finns fler som vill få en som gör jobbet vid normal fart 18 - 26 knop till en rimlig peng. Utan att vara expert så tror jag dock att komposit har utv genom åren precis som allt annat. Nu går det att bygga båtar i plast!!!?? Läste att bayliner hade högre kvalitet än något svenskt märke??? Undrens tid är inte förbi. Jag kommer att kontakta dig Draco i början maj så får vi se om dina proppar gör det den skall. En fråga kvarstår dock, tre eller fyra blad och i så fall varför? För två år sedan monterade jag en propuls på min four winns 205 med 140hk som jag hade då. Sänkte förbrukningen med två dl/nm. Visst inte samma toppfart men två knop i toppen gör inte mig så mycket. Provade andra vinklar givetvis. Konstigt nog så blev båten tystare??? vet inte vad det beror på. God Jul /Per Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 22 December , 2007 Som jag skrev redan i mitt första svar har bladdesignen i sej oftast större betydelse än antalet blad. Att vispa runt fler blad ger generellt större förluster men bättre grepp. I låga planingsfarter ger det bättre greppet ofta ett bättre gångläge på båten och lägre slip så det lönar sig ändå totalt att vispa runt flera blad i de farterna. Prioriterar du egenskaperna i lägre planingsfarter är mitt förstahandstips en 4-bladare med en bladdesign som ger häcklyft. Det kommer ge dej snabb upplaning och ett bra och ekonomiskt gångläge i de farterna. Du kommer även kunna hålla båten planade i lägre farter. Nackdelarna kommer i högre farter då båten kommer vilja gå på näsan och du förlorar fart och bränsleekonomi. Kör man sällan fullt är det lätta nackdelar att leva med. Och kom ihåg när man testar proppar är bytesrätt väldigt viktigt. Till draco vill jag säga att jag är tveksam till att du använder forumet som en säljkanal vare sig det är kompositproppar eller annat som ska säljas. Och även om du kanske inte gör det med flit så uppfattar jag tonen i dina inlägg som väldigt säljig och det saknas fakta från oberoende källor. I en tidigare tråd länkade jag till ett test där kompositpropparna presterade i paritet med pirattillverkade aluproppar, dvs bland de sämsta. Test. Du lovade då att plocka fram andra oberoende tester som visade att kompositpropparna presterar bättre. Du får gärna presentera siffror från dina egna tester oxå. Betygen sådär, OK och bättre säger inte så mycket. Gärna kommentarer om propparnas förtjänster och tillkortakommanden oxå. Till sist, du skriver att ditt drev sitter 5 cm för högt. Menar du att drevet är hissat 5 cm jämfört med AV-plattan jäms med botten? I så fall berätta gärna mer om det! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sunbird205 0 Postad 22 December , 2007 Tack. En propp med fyra blad blir det. Jag tänker prova en komposit. Återkommer med resultat i sommar. Skall åka på en lite längre tur med båten om vädret blir bra. Med bränslemätare på GPS'en så bör jag få fakta nog för att avgöra Al vs komposit. //Per Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sunbird205 0 Postad 23 December , 2007 Tråkigt när det blir så här. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser