Links 1 Postad 20 December , 2007 Jag håller på och gör iordning min motor till båten. en Johnson från början av 80-talet. På kåpan har de översta lagret (ca 2 mm) spruckit och släppt på en del ställen. Det som släppt ser ut som ett tjockt lager färg/plast. Under ser det slätt och fint ut. Min tanke var först att peta bort hela detta lagret. Men det har jag nu gett upp och i stället fokuserat på att peta lossa allt som sitter löst. Tanken är nu att spackla upp områdena där det är borttaget så det kommer i jämnhöjd med resten. Sen har jag tänk att måla hela motorn. Delar av rigen har jag slipat då den inte så allt för kul ut. På visas ställen ner till metallen (vilken verkar vara aluminium?). Frågorna är då: Vad skall jag spackla med? Vad skall jag måla motorn med? (både rigg och kåpa) 2 komponentfärg? (hur går det med tidigare färg? Senast ändrad av Links | 20 december 2007 | 09:13 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RDauksz 0 Postad 20 December , 2007 spackla och lacka med samma grejer som du fixar bilen med, finspackel och sedan lite grundfärg och avsluta med en 2k lack Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Links 1 Postad 20 December , 2007 Nu har jag varken bil eller erfarenhet av att låga sådana så jag skulle vilja ha lite konkreta förslag på spackel och färg. Märken? Om motorn är målad med enkomponen blir det väll inte så bra om jag drar på tvåkomponent?Grundfärg. Vilken? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RDauksz 0 Postad 20 December , 2007 Jag är ingen billackerare heller, så jag brukar gå till en firma som säljer lacker och sånt och säga Hej jag skall måla om min båtmotor och behöver grundfärg och sånt så inte färgen under inte reser sig, sedan behöver jag en 2-K lack till detta i kulör grdddvit????(kolla ral-numret på motorn) kan du blanda en i sprayburk åt mig med härdare i så det bara är att spraya på? Visst brukar dom säga, och du ! du måste lacka inom ett par dagar nu när det är härdare i färgen! och se till att grundfärgen täcker ordentligt och att du låter den härda ut helt innan du lägger lacken Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Links 1 Postad 22 December , 2007 Finspackel säger ni... Säljs i tub vad jag kan se. Jag behöver en hel del.Skulle glasfibespackel fungera? Finns ju på burk. Eller är det för grovt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Links 1 Postad 27 December , 2007 Jag omformulerar min fråga: Vad skalljag använda för att spackla huven (glasfiber) och även båtens skrov när det blir dags för det? Vad är fördelar och nackdelar med olika?Glasfiberspackel?Finspackel?Epoxy?Plastic Pading? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser