vieryd 0 Postad 19 December , 2007 Någon som använt dynivicell i akterspegeln istället för plywood? Erfarenheter? Ev problem med kompression från sköldar till drevet? Mvh Håkan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 19 December , 2007 du ska bli medlem på www.boatlife.se där finns det duktigt folk som har renoverat akterspeglar till dödagar ... Finns många trevliga trådar om just detta . Mycke nöje . //JCC Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RDauksz 0 Postad 20 December , 2007 skall du montera drev eller utombordare på akterspegeln skall du INTE använda Divinycell! Det måste vara något stumt som distansmaterial och plywood är det bästa, MEN inte vilken plywood som helst, det skall vara tätlagrad marinplywood, med många fanerskikt, inte byggplyfa alltså. Men en akter som inte skall användas till att skruva fast något på, segelbåtar, båtar med axel montage då är det Ok Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
vieryd 0 Postad 20 December , 2007 Tänkte lägga in rostfria distanser kring drevhålet för att hindra kompressionen i materialet. Tycker att plywood känns helt fel när man ser resultatet nu efter 15-20 år. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RDauksz 0 Postad 20 December , 2007 Nix! gör inte det, Båt branchen har stött och blött dena fråga sedan tidernas begynnelse. Tro mig, det är inte för att spara pengar man sätter i en plywood i aktern på en båt som kostar 3miljoner kronor! Det är för att det är bäst! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Djungelmannen 0 Postad 20 December , 2007 Bara för att något är dyrt behöver det nödvändigtvis inte vara bra! Visst kan man använda dininycell till akterspegeln se bara till att det är rätt densitet, används på många nybyggda båtar ex. Delta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RDauksz 0 Postad 21 December , 2007 OK om man skall hård dra det så går det visst att avända divinycell. Men då skall du använda den högsta densiteten och injicera denna med polyester eller epoxi innan du laminerar. Men eftersom det endast finns någon enstaka båtbyggare som använder denna metod plus att det kräver utrustning som vi vanliga dödliga har i garaget så är min rekommendation fortfarande Plywood: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Djungelmannen 0 Postad 22 December , 2007 Ok, du har rätt! På hobbynivå är det nog enklare och säkrare att köra med plyfa av god marinkvalitet. Se bara till att slaska in allt ordentligt med plast så det inte kan suga vatten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
draco 2 Postad 22 December , 2007 Hej på min båt tog jag ur 2 motorer och gjorde om till singel och på min fjord så är det som en platt ficka där bägge sköldarna satt,vi satte dit en saltvattenbetändig 10mm aluminium plåt ca 125x85- v formen över bägge hålen och sen bultade dit den,sen satte sågade vi ut för nya skölden och den hamnde mitt imellan så det var inget problem att få dom nya bultara genom både plåten och akterspegeln. det funkar kanon. har även 2st stora zinkanoder vilket har gjort att ingen som helst ätning av drev sköld eller nåt.Samt så fördelar sig trycket ut över hela plåten vilket funkade bättre en anat.Problemet är ju att man ofta har fukt i akterspegeln så det gäller att man rensar ut hela aktern om mna ska ha dit nytt. När det gäller att göra ny aktersegel så använd folk som kan det(om man ej är kunnig) det blir en hisklig skillnad när proffsen gör det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
vieryd 0 Postad 22 December , 2007 Vad menar du med injicera i dynivicellen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser