Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024
fenixen

Lågkvallitetsbåtar

Rekommendera Poster

Hallå, vakna!

 

Om man har ett fint fabrikat och sedan flyttar tillverkning till ett låglöneland utan kontroll eller rätt kompetens för att fortsätta tillverkning. Tror ni verkligen då att det då blir samma kvalitet som tidigare?

 

Syftet är att sänka tillverkningskostnaden, troligen för att överhuvudtaget gå med vinst alternativt för att öka vinsten. Syftet är ju knappast för att öka kvalitet.

 

Hävdar härmed inte att alla svenska båtar har bäst kvalitet eller att de är bättre än andra men de är med största sannolikhet bättre än båtar tillverkade av fabriker utan rätt kompetens.

 

Vågar påstå utan djupare fakta att båtar designade av nordiska tillverkare med mångårig erfarenhet av detta att de är betydligt bättre än företag som har mycket begränsad kunskap om detta och till största del sysslar med att plagiera redan befintliga konstruktioner.

 

 

Är ni verkligen så naiva att ni tror att ni kan köpa en båt för under halva priset och tro att det är samma prestanda och kvalitet?

 

 

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns otaliga exempel på tillverkning, inte bara av båtar, som flyttat till länder med lägre (arbetskrafts)kostnader men med bibehållen kvalitetskontroll. Det finns också många exempel på bra och andra på dåliga konstruktioner.

 

Det som är intressant att läsa om är vilken båt som har vilka egenskaper. Pris är också en viktig egeskap. Men det är inte intressant att bli serverad en bild där lösryckt fakta blandas ihop till en argumentation som i sitt sätt liknar den som till exempel många rasister ägnar sig åt.

 

Och för tydlighetens skull så vill jag också göra klart att jag inte påstår att Rybbe är rasist.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ringhede. Jag tror du skall gå en kurs i globaliserad produktionsteknik eller nåt liknande.

 

Varför skulle ett välrenommerat företag plötsligt börja producera utan vare sig kontroll eller kompetens i ett låglöneland?

Gör företag som Dell, Sony-Ericson, Nikon, VW, Grand Banks eller BMW det? Alla dessa är ju exempel på kvalitetsvarumärken med produktion i låglöneländer i Asien, Östeuropa eller Afrika.

Den största sänkningen av kostnaderna ligger inte i att tillverka med lägre kvalitet, utan i lägre lönekostnader med bibehållen kvalitet. Vilket slår märkbart på sådana arbetstidskrävande varor som just båtar. På en hel båt blir det en jäkla skillnad på slutpriset om den byggs av en inredningssnickare som kostar företaget 200.-/tim eller en som kostar 50.-/tim och som dessutom jobbar 60-timmarsvecka utan knorr och sjukskrivning.

 

Att det sedan produceras en massa skräp i dessa låglöneländer är alldeles riktigt. Och en hel del hittar hit och skall med rätta uppmärksammas. Men med namn och bevis, tack!

 

Men drar man alla över en kam är man helt ute och cyklar. Kallar du bilar som Skoda, eller båtar som Elan eller Delphia som plagiat med dålig kvalitet?

Delphia förresten började producera glasfiberbåtar redan på tidigt 70-tal ioch har alltså längre erfarenhet än många svenska varv.

Varför går du i den naiva tron att bara svenska varv har mångårig erfarenhet?

 

Därför blir Rybbes artikel så upprörande, då han skriver precis detta - alla båtar tillverkade i östeuropa är skit, men svenskt är bra. Skall jag tro honom får han allt visa fakta!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Billigare behöver inte vara sämre.

Brorsan har ett halvt liv sålt cyklar. Ett känt japanskt märke hade även en billigare serie som tillverkades i Korea. Brorsan kollade alltid hjulen och ekersträckningen när han packade upp hojarna. De dyrare från japan hade alltid slarvigare dragna ekrar, de koreanska var alltid helt exakta. Montörerna i Korea har säkert både en stor yrkesstolthet och rädsla att mista jobbet om de slarvar.

Jag själv har en akustisk Epiphonegitarr byggd i Korea, en sk jumbogitarr modell Gibson. Jag gav 5000 kr för den, ett original kostar ca 25, - 30.000 kr. De bygger ett antal gitarrer sen kommer kontrollanter från Gibson i USA, de äger märket Epiphone och fabriken. Dessa gitarrer är hur bra som helst. Fender tillverkar vissa modeller i Mexico. De blir knappast sämre för det.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kurs i Globaliserad produktionsteknik.

Intressant ämne och jag har viss kunskap om området.

 

Är till viss del insatt i det som internationellt kallas LEAN production, det japanska undret och TOYOTA:s tillverkningsmetoder.

 

Jag jobbar som produktionsteknisk chef på ett internationellt företag med huvudsak av tillverkning i Sverige.

 

Jag har för detta företag varit i Kina och Brasilien för att starta upp tillverkning där.

Mycket intressant och lärorikt.

Vi har även sedan en tid tillbaka köpt in komponenter från Kina och har viss kunskap om kvalitetssäkring samt vad man egentligen får därifrån.

 

Jag vet även att det går att tillverka med hög kvalitet i t.ex. Kina.

Exempelvis så tillverkar HP stor andel av sina bärbara datorer i kina med mycket god kvalitetsnivå, precis som vi (det företag som jag arbetar på) tillverkar med hög nivå i Kina och Brasilien.

För oss har dock inte syftet varit att tillverka med låg kostnad utan för att tullar skapar problem med att till dessa länder importera och sälja produkter med rimligt pris.

 

Skulle kunna skriva en hel del om detta men mest för att ge någon form av beivis att jag inte bara svamlar och hittar på så har jag viss kunskap om området.

 

Men hävdar ändock att en hel del produkter med fel kvalitetsnivå kommer in i landet och säljs till mycket trevliga priser och ser från början ut att vara ett fynd men i för många fall rena skiten.

 

Bifogar en bild på en Taxi i Kina från mitt besök där (vi åkte med sådana där)

En Wolksvagen Santana. Inte direkt palagiat, inte direkt kvalitet, men billiga.

Hoppas vi slipper se sådan på svenska vägar, huuuu.

 

 

mvh Roland

post-4060-1394235301,8781_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet är att det finns nöt som jag som tror att det går att köpa en slippmaskin för 198 kr på Rusta som är lika bra som den för 1000 kr av etablerat märke. Min tanke var att eftersom jag använder den bara till hobby arbeten (båten) så duger det bra med en billig.

Att förlora 198 kr det klarar jag men det kunde lika väl varit så att den båt som rymmer min familj måste vara minst 34 fot och det har jag inte råd med. Så enligt en Norsk bekant så är Östyska lågprisbåtar lika bra som alla andra det handlar inte om sämre kvalite det handlar om lägre löner. Så vi tar genvägen till stor båt för samma peng som liten båt. Vilket kan straffa sig i andra hands värde och hålfasthet. Men den är  ju ny och glimmar i solen.

 

Senast ändrad av nirilli | 28 december 2007 | 09:37

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Ja du Roland.
När argumenten för eller emot börjar tryta så framträder förr eller senare den bakomliggande orsaken till den ena eller andra uppfattningen. I ditt fall är det uppenbart att motviljan mot produkter tillverkade på annat håll än i Sverige bör ses mot bakgrunden av att det på ett eller annat sätt drabbat dig och det företag du jobbar för. Knappast ett objektivt sätt att föra en diskussion om kvalite. Priset tar du när du försöker döda diskussionen genom att referera till dina erfarenheter som exportör/importör. En klassiker för att hålla tillbaka andra uppfattningar – jag kan och vet - ni vet inget.Världen håller på att förändras oc.h det är bara att gilla läget. Åter till båtdiskussionen ...


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rybbe brukar stå på Stockholmsmässorna. Det är alltid intressant att titta på alla bilder han har med sig. En bild säger mer än 1000 ord.

 

/Marcus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om att beställa från lågprisland!!!!!!!Sagan om kriminalvårdens gymnastikskor.Kriminalvården håller kläder till alla fångar ca 7000.En beställning gjordes från Kina på nya gymnastikskor billiga och lagom bra.Ett stort arbete lades ner för att få rätt produkt och väldigt många fick yttra sig om färg form och utseende. Bland annat framkom att det vore bra om storleken fans på hällkappan.Så beställningen gjordes med en bild med kriminalvårdens logga på sidan och storleken där bak. En bild bifogades där allt var glasklart på bilden syntes storleken tydligt där gick att läsa 43 klart och tydligt.Så en dag ankom gymnastikskorna x antal hundra tusen skor i olika storlekar och på alla stod det 43 där bakSå numer kan man i förråden på alla fängelse hitta hyllor med gympaskor av olika storlek alla med texten 43 där bak.Ett obekräftat rykte säger att det finns en tjänsteman på kriminalvårdstyrelsen i Norrköping som ägnar sina dagar åt att dunka huvudet i skrivbordet. Du får vad du beställer och betalar för.

 

Tror ni mig inte så får ni väll begå ett brott så ni kommer in och ser självaändrad av nirilli | 28 december 2007 | 12:03

 

Senast ändrad av nirilli | 28 december 2007 | 12:07

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jag tycker nog att den här diskussionen blir allt mer schizofren och obegriplig.

Så jag hoppas att de som läst R.R´ s artikel med behållning faktiskt blivit klokare. Till skillnad från mig som fortfarande tycker han svamlar ur sig en massa floskler. Men de enkla sanningarna är ju oftast de som vinner gehör. Helt uppenbarligen...

 

Jag minns en upphetsad diskussion på ett grannfora för många år sedan, när jag berättade att jag skulle köpa en engelsk båt.

Vilken idiot jag var! Varför en engelsk båt vi har bra båtar byggda i Sverige? Lucas uppfann mörkret och alla vet ju hur brittisk kvalitet är...

På något vis känns resonemangen igen.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men inte utan fog Engelska båttillverkare har släppt ifrån sig många konstiga modeler. Oftast är sådana rykten inte utan ett korn sanning. Ett bra exempel på det jag menar.

Fast när det gäller England handlar det inte om brist på kunskap utan snarare om arogans vi vet bäst och våra saningar är sanast i världen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så du menar att i den här diskussionen, om båtar tillverkade i östeuropa, handlar det plötsligt inte om arrogans och om att tro sig veta bäst?

Märkligt. För det är precis den känslan jag fick när jag läste artikeln av R.R.

 

 

Och du skriver att ryktena om engelska båtar är ett bra exempel på det du menar. Jag blir litet nyfiken på vad för båtar du syftar på som är konstiga och därmed gjort att man måste höja ett varningens ord för engelska båtar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Självklart är det så att jag vet bäst och att alla andra bara svamlar.

 

 

Nej givetvis är det inte så.

Jag är mycket ödmjuk men samtidigt allvarlig till dessa problem med ökad import av både kvalitetsprodukter men även massa skit som endast ser ut som riktiga produkter.

Och kära Douglas Dahlgren, det företag jag jobbar på har klarat sig mycket bra och utvecklats possitivt tack vare ökad import från öst. Våra produkter används mycket där för att tillverka fartyg mm.

 

Jag köper gärna produkter tillverkade i andra länder men ser till att kvalitetsnivån är rätt eftersom det sällan är så att ett lågt pris är samma som en låg totalkostnad.

 

 

Hoppas det inte blev för mycket svamel utan att det gick förstå.

 

med vänlig hälsning Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad jag menade är att då för 20 år sedan så tillverkade Engeska båtar efter en model som övriga Europa inte gillade på grund av Engelsk arogans. Det gällde billar och väldigt mycket annat från England också. Man vägrade utveckling och anpasning. Skilnaden är att lågrisländerna idag saknar kunskap det kan man inte påstå att Engelsmänen saknar där är skilnaden.

I England tillverkade man båtar då så som man ville ha en båt i England. Men konceptet med dubbla kölar och väldig tyngd föll aldrig oss på läppen. Och så försvann i stort sätt den Engeska båt industrin. Men kunskapen om båtar och båtliv det har man. Till skilnad från tex Polen ett land av bönder.

Sen kan det hända att vi i vårt land lider av samma sjuka. Men i så fall av en mycket mildare variant än Engesmänen. På den punkten är dom obesegrade. Jag gjorde ett Själand runt på 70 talet i en Elisabetan 26 det var den sämsta båt jag seglat tung ,trång och oerhört omodern trots att den var alldeles ny. Och med beslag som var direkt antika. Dä var tom smörjniplar på blocken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant tråd detta, jag hänger på...

 

Ok man kan skylla mycket på tekniska problem osv. Men problemet som tas upp i denna tråd gäller ju inte bara båtar utan nästan allt.. Tiden när man kunde åka till sin lokala MB eller Volvo handlare och plocka ut en ny bil och åka problemfritt är förbi detta gäller även övriga massproducerade bil och båtmärken.. Något fel måste d ju vara när grejerna rasar ihop strax efter köp, i 9 fall av 10 e d krångel med div mer eller mindre viktiga prylar, jävligt irriterande när man kanske köpt en båt eller bil för 500 000 eller mer. och d första man får göra efter köp är att ta skrället till verkstan och där blir en stående hela sesången..

 

Köper man en beg billigare båt eller bil så får man ju axeptera att d kan hända saker.. Men sprojtans nya grejer för så mycket pengar borde ha en avsevärt mycket bättre kvalitetsgenomgång tycker jag... Sedan alla historier man hört om folk som har problem med sina nyköpta båtar (även här hemma) och inte får någon hjälp är ju för fan horribelt..

Ska man i dagens samhälle behöva gå till domstol för att få tanken på båten fixad på garantin???

 

Om jag köper någon ny mindre båt så får d bli en plåtbåt, men där kommer väll någon snart på hur man snålar med svetsen så dessa börjar läcka lika bra som plastditona.. Men just nu så håller jag tillverkare som Buster mfl högre än Ryds Uttern Örnvik och övriga. Nu åker man ju på värsta junket enligt många Ja just d en Bayliner.. Men inte behöver den stå och damma på någon verkstad iaf, en tanke bara...

 

!!!MVH REXCO!!! Hellre 2 jänkare till priset av en nordisk för då kan jag ju köra med den andra om inte den första skulle funka! Lite humor så här på kvällingen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vidhåller som jag skrev den 21 dec, du får vad du betalar för.

 

Finns ett antal bra exempel på båtar och bilar som fungerar klanderfritt vid leverans och som är gjorda för att användas på det sätt reklamen säger. Dessa är sällan lågpris men behöver inte heller vara de dyraste i inköp.

 

Vad som är billigast får du först reda på vid försäljning och summerar ihop värdemiskning/ökning, underhållskostnader, kostnader för driftstopp etc.

 

Som konsument har du också en undersökningsplikt och i mångt och mycket är det förknippat med sunt förnuft. Om någon kan sälja en produkt för 1/5-del (eller till och med 1/10-del) av den dyraste produkten har med säkerhet ett antal kompromisser gjorts. Identifiera dessa och gå in i processen med öppna ögon!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilken skulle ni välja mellan Najad 355 och Bavaria 36? Om ni fick båten, men ej sälja den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det är lätt att säga eller som i den länkade krönikan skiva omatt det finns båtar som... Men det kan nog vara rimligt att tala om vilka båtar det handlar om. De som gör dåliga båtar förtjänar att hängas ut, de som gör bra ska ha beröm. Sedan spelar det ingen roll om de är byggda i Polen eller på Orust.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ojojoj. Det var mycket i denna tråden.

Jag vill säga några väl valda saker här faktiskt.

Jag började att bygga båtar i mitten av 80talet och har även i större utsträckning arbetat med reparationer av glasfiberskrov från alla typer av länder. (Även USA)

Jag har även varit inblandad i tillverkning av båtar i pålen då plastning skulle ske där och montering här.

Jag vet också att detta sker inte enbart av kostnadsskäl som många tror utan i första hand på att man i sverige inte längre får lov att använda sig av polyester i närheten av människor.

Det nämns här att vi byggde dåliga båtar i sverige på 70-80talet.

Det stämmer till viss del om man gämför med båtar byggda i sverige nu på 2000talet.

Och detta beror mestadels på att vi idag mera vet hur man skall använda dessa material.

Plast är ju inte bara plast rakt av utan består av en hel rad olika produkter och används av olika orsaker då man vill uppnå olika effekter till minsta möjliga vikt eller materialkostader.

Polen och andra liknande länder har inte hunnit med att lära sig allt detta utan arbetar idag efter samma förutsättningar som vi gjorde på 80talet, och leverantörer av material är inte alltid så bra på att framföra till tillverkare hur materialen skall användas och vart och vilket.

 

Roland Rybbe har besiktigat vissa av dessa båtar och skrivit endel kryptiska saker om detta.

Det kan vara både positivt och negativt.

Det negativa kan vara att om man skall kunna skriva ett profitionellt repotage om just plasttilverkning så måste man nästan har yrkeserfarenhet om just detta ämne då detta kräver så mycket olika ingående kunskaper.

Det positiva i hans inslag är att det i denna branch har poppat upp en hel hög med storskojare som egentligen inte har några större kunskaper om båtbyggeri, och dessutom inte drar sig för att lura skortan av enskilda personer så som båtköpare eller båtbyggare

eller leverantörer av material.

Vissa av dessa skojare är dessutom mycket juridiskt kunniga och kan vara farliga att för tydligt hängas ut med namn.

Jag har läst artiklar som till viss del har drabbat helt fel personer då han har blandat ihop vissa uppgifter då han inte riktigt har haft hela sammanhanget klart för sig, och till viss del har fått in felaktiga tips.

Men i stora drag så tycker jag att han borde hänga fler skojare än vad han hittils hunnit med.

Här behöver rensas upp.

Förr sa man hästhandlare eller bilskojare.

Och det man talar om då är rena duvungarna mot dessa maffialiknande storskojare som genomsyrar denna yrkeskategori.

Det är mycket synd då det i grunden bygger på människor med ett gediget intresse av båtbyggeri där kunnskaperna gått i arv från hand till hand och finns egentligen inte att lära sig ur några riktiga studiemedel så som böcker mm.

Man har på detta vis sedan 70talet byggd upp ett nätverk som täcker upp nästan hela sverige där man på olika sätt kan hjälpa varrandra med utbyte av kunskaper mm.

Sedan får vi heller inte glömma att denna yrkesgrupp är oerhört underbetalda här i sverige och fler och fler av dom som är duktiga väljer andra yrken och därmed blir stortillverkarna tvungna att vända sig till länder som Pålen. 

Lokal och energikostnade i sverige är så höga att arbetsgivare har inte råd att betala motsvarande löner till sina anstlällda då priset på båtarna skulle bli ännu högre än vad dom är idag och skulle då inte klara konkuransen med alla dessa importbåtar som många av er här gör gämförelser med.

Ni har naturligtvis min fulla förståelse att ni inte vill betala för två amerikanska båtar för att bara få en svensk.

Men detta är den bistra sanningen.

Och troligen kommer det med tiden bli så att alla svenska båtar kommer att tillverkas i andra länder som pålen.

Och dom som vi kommer väl om en sisådär tre generationer att vara lika duktiga på plast som vi är.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst plyshnalle

Billiga båtar kan vara bra, ibland. Men borde inte någon med insikt ordna med en svart lista någonstans så man förhopningsvis kan undvika dom värsta stolpskotten? Eller varför inte endast köpa en som är godkänd av norske veritas. Och göra en leveransbesiktning av båten. Men då kostar det....

 För övrigt så är exempelvis ryds inte ett dugg bättre. Dom är bara intresserad av att tjäna pengar. Som dom flesta andra..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då gör vi det enkelt

 

Alla som vill köpa billiga båtar oavsett kvalitet får göra det.

Alla som vill ha kvalitet och då även oftast betala lite mer gör så.

 

Då blir alla nöjda och vi slipper gnabbas om vem som har rätt.

 

 

Och för alla som fullständigt skiter i arbetstillfällen här i Sverige ber jag er ödmjukt att inse att ni och era barn kommer få svårt att förtjäna ert uppehälle här utan ni får väll följa med på flytten ut från landet, ut till de förlovade länderna med billiga båtar mm.

Men försök köpa en sådan när ni tjäner under 10.000 kr/månad.  (givetsvis i det landets valuta)

 

Ja, ja, ni har hör den här visan förut. Men inget händer ju.

Inse att det kommer en lågkonjnktur efter varje högkonjunktur och de är inte så kul.

Har vi då tullat på möjligheterna här i landet så blir det tufft vilket alla med några års erfarenhet minns, Senaste var eländet i början av 90 talet. Ni vet med bankkrasher, bostadspriser som rasade och en hög arbetslöshet. Vid sådan tillfällen åker även de företag vi tullat på genom att föredra billig import.

 

Nu blev det allvarligt, så glöm alltihop och sjunk ned i soffan igen.

Gott Nytt på er alla, snart är 2008 här och då åker vi snart båt igen.

 

/Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag borde kanske inte svara på detta inläg på nyårs afton och allt. Ty hela debatten flyta upp en nivå och båtlivet lämnas och det handlar om politik.

Men är man klåfingrig så är man.

Den nivån som du skriver om när arbetstillfälen och solidaritet var viktiga frågor har vi i detta land lämnat för länge sedan. Det som gäller numer är den som har flest prylar när han dörn vinner.

Vi rusar ekonomiskt i en spiral där de som har jobb tjänar allt mer och handlar allt mer från lågpris länder.

Inom en tioårs period kommer vi inte att ha någon tillverkninmg över huvudtaget i vårt land allt läggs i lågprisland. Smällen kommer den dagen det inte finns något fattigt lågprisland kvar. Den dagen har vi ett enormt prylbehov men ingen som vill tillverka våra prylar till rätt pris. Inflation heter det nr allting blir dyrare. När våra löneökningar hänger samman med

priset på det vi köper. Men var lugna vi lär väll vara döda då så våra barnbarn får reda upp den skiten.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Jag brukar säga: Om vi ska krångla till det hela

ordentligt när vi ska göra något är det utan tvekan

en stor fördel att ha med en eller ännu hellre några

politiker i projektet. Nirilli du har onekligen ett par

goda poänger där, men tänk på bummerang effekten.

Det bör isåfall bli Sverige som blir ett lågprisland med

massor av arbetstillfälle, fast lönerna gör att vi tyvärr

inte har råd att hålla oss med båt. (vi och vi det blir

ju våra efterkommandes problem) Då har ju sveriges

båtbyggartradition gått i graven så det är bara till

att starta på ny kula. Och så blir det debatt i Polen

om dessa jä--a lågprisländer som gör skitbåtar, eller??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det verkar bra på så sätt kan systemet hållas igång i evigheter. Det finns alltid ett lågprisland med fattiga som tillverkar billiga prylar till dom som just nu är rika. Och prylarna blir allt sämre och måste bytas allt oftare. Citat: Ulf Lundell Vi måste bjobba ihjäl oss  för att få handla ihjäl oss .

 

Nu blev det riktigt djupt med ett nytt år för dörren.

Nä nu ska jag supa skalen av mig i nyårsnatten (som alla andra)

 

Gott nytt år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är kvalitet?

Jag har för mig att det är vad köparen förväntar sig? Så med andra ord - kan man verkligen förvänta samma kvalitet på en båt som kostar hälften oavsett tillverkningsland?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, om prisskillnaden framför allt går att hänföra till personalkostnader. Har man som köpare koll på resten - materialval, tillverkningsmetoder, personalens kunskap och erfarenhet - så menar jag att man kan få samma eller bättre kvalitet för lägre pris.

 

Som exempel vill jag hänvisa till bland annat Delphia Yachts egen beskrivning (Delphia Yachts egen beskrivning). Jag är medveten om att det är en partsinlaga, och att jag såsom Delphiaägare också är partisk i diskussionen, men det stöder min argumentation ovan på ett i mitt tycke hyffsat sätt.

 

/j 

 

Senast ändrad av jason | 31 december 2007 | 17:32

 

Senast ändrad av jason | 31 december 2007 | 17:33

 

Senast ändrad av jason | 31 december 2007 | 17:34

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med insyn i branchen är det ingen nyhet. Har varit stark efterfråga på nya båtar under ett antal år nu.
Är ju ingen nyhet att kvaliten vart dålig på senare heller. Är inte samma hantverk från förr. Utan nu ska båtarna ut snabbt från tillverkning och till kund. Skral efterkontroll, slarviga lösningar och dålig service till kund vid reklamation. Finns alldeles för lite utbildade människor inom marinbranchen som ska ta hand om alla reklamationer som blir följden av allt dåligt som tillverkats. Och då talar jag om båtar som tillverkats i Sverige av kända tillverkare. Att då tala om utländska märken förstår nog vem som helst att det blir pannkaka. Dom flesta vet väl att Ryds haft rätt skapligt med problem med sina båtar. Om man nu ska nämna vid namn. Spruckna bottnar, dåliga lösningar som medfört problem, och dåligt servicebemötande för kund. Och det var redan tidigt 70-tal som det fanns problem. Ända fram till för ett par år sen skärpte dom till sig en aning. Vissa båtmodeller borde aldrig ha byggts eller minst av allt sålts. Stackars grabbar på marinor, båtmotormekar och försäljare som får ta skiten. Som tur är finns det vissa båtmodeller som står högt i kurs och pris. Är inte konstigt, beror kanske på att det var lyckade båtkontruktioner och genomtänkta båttyper från början. Monark 670 salong är ju en sån båt som exempel. MVH Gunnar J.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att något varv fortfarande verkar göra riktiga bottenstockar och riktiga plåtar under muttrarna till kölen. Har inte läst något kvallitetsnegativt om Delphia i detta forum, men en del andra lågprisbåtar har ryktet gått hårt åt. Fortsätter dom släppa kölar i bohuslän, får vi väl göra om sjökorten (\Smile\=skämt...)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vill som reparatör påpeka att en balk som är tillverkad i en form kan se mycket elegant och förtroendeingivande ut men behöver för den del inte se så väldans fager ut från insidan. Jag håller för tillfället på att laga en Benetaue som är för ögat sett en mycket bra kuliss. Dessa balkar består av enbart inblötta glasfibermattor med massor av luft i laminatet.

Dessa är sedan limmade mot skrovet med ett i och för sig mycket starkt limspackel, som lagts lite här och där. Den yta där kölen sitter bultad består då av ett mycket bra skrovlaminat och ett mellanrum mellan skrov och balk på c:a 3cm med bitvis fyllt med detta spackel och en urusel med snygg balk/limyta. Detta gör då att kölen efter ett tag hänger och dinglar i bultarna.

Som man säger ibland va.

Fuska är ok bara det inte syns. \Undecided\

 

Senast ändrad av Kjove | 01 januari 2008 | 17:01

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...