Gå till innehåll
tisdag 07 januari 2025
Bosse

Tiltmätare på SX-drev

Rekommendera Poster


Hej alla tekniker,
 
är det nån som vet hur tiltmätaren på ett XS-drev fungerar?
 
Jag fick en välelina i propellern häromdagen och eftar jag skurit loss den så hoppar tiltmätaren som en kängru på en hoppstylta ungefär.  Visserligen klarar jag mig utan mätaren, men den larmar med ojämna mellanrum för högt läge. Och det larmet är så högt att jag nästan ramlar ur båten.
 
MVH

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm,
jag kanske skall försöka förtydliga mig själv något.
Det är alltså med givaren till mätaren som jag har problem.
Det är givaren jag inte vet hur den funkar.
/B 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Givaren sitter på drevet den är en restorgivare där två plattor ligger mot varandra, är den paj så går det att köpa en ny. det går att prova med att bara byta innerdelen (den utan sladd) och se fall det hjälper. Om inte måste du byta även delen med sladd och det är lite pill att få bort den gamla och igenom den nya.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min mätare fungerar inte den heller. Har båten på land. Tittar på drevet. Vart f...n sitter givaren. Är blind eller tok blind eller så sitter den dold. Finns det någon som har ritning? Bild med pil? Kul...nja kul vet jag inte men det är bra att det finns fler med liknande problem.

 

//PA

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Givaren sitter på sidan av gimbelringen, det stora gångjärnet som drevet tiltar upp runt.

en liten plastkåpa med en sladd som kommer ur.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar, jag får lyfta upp båten i mellandagarna här och kolla på det lite mer. 
Nu vet jag iaf. vad jag skall titta efter,
 
/B 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...mja... det är olika modeller på givare beroende på om du har OMC ford eller Mercruiser/volvo maskin på ditt VP SX Cobra drev... Har du OMC ford har du en 'hävarmsgivare' som sitter på styrbord (höger) sida av gimbalringen i nederkant, en svart rektangulär låda (2x4 cm typ) mer en arm som vilar mot drevet.

Har du Mercriuser/volvo sitter givaren inuti ledbulten till drevet i gimbalringen på styrbord sida - bökigare att byta. (bulten ser ut som en intolv,  men är en ½ tum insex.)

 

för båda gäller att om du skall byta bör du ta loss hela drevet från gimalringen eftersom det är mkt svårt att få sladdarna från givaren genom skölden på ett vattensäkert sätt annars (det är TRÅNGT).

 

Det GÅR att skarva utan att dra nytt igenom skölden, men det rekomenderar jag inte då det är mkt svårt att få skarven vattentät och du kan få en orolig mätare.

 

// RC

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar.
Jag har en VP D3:a till mitt SX-drev.
Vad jag nu inte förstår är hur givaren kan bli skadat av en välelina om den sitter så inbygd.
Men båten står på land nu och drevet är av så jag skall gå ner  och se vad jag kan göra nu i mellandagarna.
 
God forsättning på er
/B 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

..ursäkta min okunskap, men välelina är det ett lokalt ord för vadå?? dragglina? jag sökte på google och inte ens där fanns ordet.

 

hur som helst.. en lina i propellern, det blir en våldsam kraft när något går i proppen och det 'rister' till i hela båten, av den kraft kan mkt hända... te x en elkabel FRÅN givaren kan ha fått ett litet skav och jordar via vattnet eller genomföringen... sedan är det så att går dragglinan i proppen så slår det runt där nere ordentligt och det kan va så att gimbalringen har fått ett slag av lintrasslet ... men mät med Ohm mätare så ser du..

 

// RC

 

fick rätta några sta vf el  \Smile\

 

Senast ändrad av RCarlsson | 27 december 2007 | 10:28

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

För min del är det helt Ok med okunskap, jag har tex inte susning om vad en gimbalring är osv.

Välelina= lina inget konstigt bara en vanlig lina c:a 6-8 mm tjock, väle är bara ett annat ord för garnblåsa, flöte m.m. alltså flötet som sitter i ändan av linan som märker ut tex hummerkupor eller garn eller vad det nu kan vara för redskap på botten.

 

Men det stämmer säkert som du säger mycket kan hända när det blir sånt totalstopp, det är stora vridmoment vi rör oss med.

 

MVH

/Bo

 

Senast ändrad av Bosse | 27 december 2007 | 10:32

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gimbalringen är den första rörliga delen närmast skölden, pkt 4 är den led som används när du tiltar drevet - den sitter i gimbalringen..

 

//RC

post-23208-1394235301,7901_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK, jag stod faktiskt och kikade på det hålet och tänkte att det det ser ju ut som det kunde vara gimbalringen.
Jag kunde inte se något konstigt eller skavt igår vid en okulär besiktning, men det var ju lite trångt och framför allt jävligt blött i regnet igår.
 
Jag skall byta bälgar och anoder här i vinter innan jag sjösätter då måste jag ändå ha isär dom grejorna så jag väntar tills dess med mer funderingar på detta.
 
Tack för mycket gott stöd.
 
Gott slut och Gott nytt på er gubbar.
/B 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...