CraneIsland 0 Postad 17 December , 2007 Min vinterbåt har plötsligt stendött. I morse gick motorn (50 hk Johnson, 2-takt) klockrent. I kväll när jag skulle hem hände ingenting. Det bara klickade...Först misstänkte jag batteriet och bytte. Men ingen skillnad (har också provmätt det nya). Det finns ström i hela båten, ink till motorn (kan tilta). Jag hör också att det knäpper till i motorn när jag trycker in choken, så det verkar gå signaler dit i alla fall. Nu misstänker jag startmotorn. Frågan är hur man märker att den gett upp? Och kan den dö så fort och utan förvarning? Hur testar man det? Går det att koppla batteriet direkt till startmotorn för att testa? Eller så har någonting hänt i start-reglaget. Hur lätt är det att tjuvkoppla (vilka färger på vilka?) bara för att testa. Det som talar för att det är något i reglaget är att den beter sig lika dant som när man tex har en växel i när man startar, alltså ingenting. Tacksam för några snabba tips, annars kommer jag inte till jobbet i morgon... Senast ändrad av CraneIsland | 17 december 2007 | 20:54 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skuff 0 Postad 17 December , 2007 Det kan väl inte vara så enkelt som strul med dödmansgreppet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kickdown 3 Postad 17 December , 2007 Tjena, Ett vanligt fel på Johnson är att växeln inte är ur fast man tror det! Prova att jucka på reglaget ett flertal gånger för att vara säker på att växeln är ur. Hade detta problem vid ett flertal tillfällen på min Johnson fårn -90. Lycka till /Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sigge_1 50 Postad 17 December , 2007 Läsmitt inlägg i denna tråd: http://www.maringuiden.se/forum/;thread=153063 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CraneIsland 0 Postad 18 December , 2007 Ja, med tanke på hur plötsligt den dog, och att motorn inte är äldre än ca 5 år, så misstänker jag nog också att det är något med reglaget. Jag har faktiskt bytt det 3 gånger tidigare. Men jag vet inte riktigt om jag vågar mig på att riva det själv...Och jag vet att ett nytt kostar en miljon montering. Surt... Måste ge det en chans till, genom att rucka lite medans jag provstartar. Annars återstår tricket att tjuvkoppla. Frågan är hur man gör?Tack för råd! Senast ändrad av CraneIsland | 18 december 2007 | 07:42 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RDauksz 0 Postad 18 December , 2007 Kolla först att dödmansgrejerna funkar, sedan kan du provstarta med en skruvmejsel eller nått mot polerna direkt på startmotorn, koppla ihop plus med tillslaget bara så går den runt och är dödmansgreppet Ok så smäller den igång. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 18 December , 2007 Jo, det kan ha sina prövningar att bo på Tranholmen. Dödmansgreppet bryter tändningen och brukar inte híndra startmotorn att gå runt. Det blir liksom lite fel att bryta strömmen till startmottorn när föraren trillar urt båten. Motorn lär inte stanna för detta och stopp på motorn just vad man vill skall hända i denna situation. Alltså, felet sitter sannolikt inte i dödmansgreppet, men neutralbrytaren i reglaget är klar kandidat. En verkstad bör kunna tala om för dig om du kan kortsluta denna utan att demontera reglaget. Jag tror det kan bli svårt Återstår att tjuvkoppla vid startmotorn. Generell beskrivning: Invid eller möjligen på startmotorn sitter en mindre burk ca 5 x 4 x 4 cm. Den har oftast två grova ledningar anslutna samt en eller två klenare. En av de grova går direkt till startmotorn, den andra till batteriet. Anslutningen till batteriet kan vara svår att verifiera, men om en av de grova ledningarna går till startmotorn så har du hittat rätt. Om du kortsluter mellan de två grova anslutningarna så kopplas startmotorn direkt till batteriet. Använd t.ex. två skruvmejslar och var noga med att inte komma åt andra delar av motorn när du kortsluter. Var bered på att det gnistar till ganska ordentligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CraneIsland 0 Postad 19 December , 2007 Dåså var problemet löst! Grannen hade ett lika reglage som mitt. Jag körde hans båt intill min. Kopplade sedan ur mitt reglage vid kontakten (intill reglaget), gjorde lika med grannens båt, och drog sedan några förlängningssladdar från hans reglage till min kontakt. Därigenom kunde jag enkelt testa om felet satt i reglaget. Båten startade direkt och jag kunde konstatera att så var fallet. Lämnade båten till verkstan som bytte någon mindre detalj i plast som hör ihop med friläges-start-funktionen. Tack för goda råd! ...Och efter att fem reglage gått sönder för mig genom åren så kan jag inte låta bli och undra varför ingen orkar göra ett ordentligt reglage som verkligen håller. Sommartid är det ju sällan problem med bakelitplasten, men när det är minusgrader blir det snabbt andra bud. Kanske finns det sånna lösningar som jag missat? Eller så finns en medvetenhet med att sälja dyra saker som ofta går sönder. Jag menar så båtbranschen får lite omsättning och tjänar lite pengar. Det är ju tyvärr ganska ofta så, med rätt mycket, nuförtiden... Det borde inte bli så mycket dyrare med ett reglage i stål/aluminium och kanske små rullager där påfrestningarna är som störst. Senast ändrad av CraneIsland | 19 december 2007 | 16:46 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser