elektrikarn 123 Postad 17 December , 2007 Hej govänner, Har en gammal snipa sedan fyra år som är bottenmålad med självpolerande färg (fabi eco) . Varje höst o vinter sprutar jag den invändigt med 50/50 balsamterpentin/rå linolja. Efter nån säsong så släppte bottenfärgen på några fläckar,aha tänkte man linoljan som tränger ut genom skrovet (vilket i o för sej är ganska bra). Så jag testade med primocon som grundfärg (en spärrskikts färg) sedan på med bottenfärgen .... kan meddela att det inte hjälpte. Ser varje vår att färgen släpper ända in till trät på sina ställen,inte stora ytor men ändå. Någon som har ett tips på bra grundfärg? Förutom tjära, Kommer att forsätta med terpentin/linolja invändigt då jag inbillar mej at båten mår bra av det. Kan tillägga att träslaget är ek (om det har någon betydelse). Vad säjer ni,har någon nån ide´ ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 209 Postad 17 December , 2007 http://www.trabatsakuten.nu/tipsotrix.htm Läs om Järnmönja, borde vara något för dig. Hur är botten behandlad idag iunder bottenfärgen - blymönja, enbart linoljad, annat? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elektrikarn 123 Postad 17 December , 2007 Båten behandlas med terp/linolja innifrån under vinter o höst,på våren börjar den tränga ut genom skrovet=skrovet impregnerat, fick tipset att börja tidigt på hösten så undviker man även frostsprängningar. Utvändigt har det varit yacht-primer och sedan fabi eco ända tills försöket med primocon gjordes,vilket alltså inte var lösningen. Kanske skulle prova med kokt linolja utvändigt för bottenfärgen ? Precis som man gör ovan vattenlinjen,hmm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 209 Postad 19 December , 2007 Linolja-järnmönja-primer-bottenfärg tror jag är melodin. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elektrikarn 123 Postad 20 December , 2007 ok ,provar det . Thanks Senast ändrad av elektrikarn | 20 december 2007 | 21:26 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kustskepparn 0 Postad 17 Januari , 2008 Hej träbåts ägare, Jag har en oxelö 30 i mahogny som jag renskrapade botten på för 10 år sedan. Målade med primocon och sedan med bottenfärg Jag har inte haft nogot släpp av färg på 10 år Förutom kölstocken som är av ek, där släpper färgen varje år till våren när trät torkar. Jag tror att du alltid kommer att ha problem med färg släpp på eken under vattenlinjen. Fortsätt med linolja & terpentin invändigt det skyddar och minskar läckage vid sjösättning. Tänk på att rålinolja tar mycket långtid att torka, kokt linolja torkar fortare . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elektrikarn 123 Postad 3 Februari , 2008 Hej kustskepparn. kör du också med linolja/terpentin invändigt varje vinter? varför släpper ek färgen lättare än Mahogny ? Min kölstock håller färgen bra,kan bero på att linoljan kommer ut genom bordläggningen ovanför stocken. Senast ändrad av elektrikarn | 03 februari 2008 | 14:27 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kustskepparn 0 Postad 18 Februari , 2008 Hej Elekrikarn, Jag rollar på ca 35% Balsamterpentin och 65% koktlinolja invändigt under vattenlinjen varje vår. därefter lägger jag på durkarna så att inte oljan torkar så fort och i stället tränger in i trät ordentligt. Efter några dar torkar jag bort det som inte har trängt in. Efter ca en vecka kan man se att linoljan kryper fram där botbotten har spruckit något. Så här har jag gjort i 14 år och aldrig haft något problem med läckage vid sjösättning. Varför släpper färgen på kölstocken? Jag tror att trät krymper på våren och därför släpper den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser