Marrexxx 66 Postad 16 December , 2007 Följande recept på konserverade fiskbullar fann jag återgett i Odd Böretzens “Gledein ved å ha båt” Receptet är etthundra år gammal och från en tid då det inte var så lätt att hålla mjölk och andra färskvaror ombord. Byn 50 gram smör, blanda med en rågad matsked mjöl. Späd med buljongen till fiskbullarna (köp inte dem i färdig stuvning) och vatten, krydda med salt och en nypa Cayenne, ett par (?) glas rödvin och en knivsudd sellerisaltGnid gärna in grytan med en delad schalottenlök innan till lagning, Jag har inte provat själv men varför inte? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kema 0 Postad 16 December , 2007 Det jag blir mest sugen på är väl att dricka upp vinet istället för att hälla det i maten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
loftis 0 Postad 11 Januari , 2008 Faktiskt väldigt bra tips, värt att testa. Låter inte så fel. Var hittade du receptet och dess bakgrund? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arkivdykarn_lw 1 Postad 11 Januari , 2008 För egen del gillar ja fiskbullar skarpt, i alla former, men salig far sjöbuss vägrade kategoriskt, efter ha fått det på längden å tvären flera gånger i veckan när han som ung gick som jungman ombord på mindre segelskutor. Besättningen kallade föraktfullt bullarna för Stavangerägg! Bild/ Månntro dessa salta gossar ha blivit utfodrade med Stavangerägg?! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser