Gå till innehåll
onsdag 18 december 2024
UlfStrand

naturhamnar

Rekommendera Poster

hej! jag skall segla från gävle till västervik i sommar o har lite dåligt kläm på bra naturhamnar mellan landsort-västervik

Jag vore jättetacksam om ni kunde dela med er av era kunskaper.

Tack på förhand

Ulf

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan bara instämma. Boken är kanon.

Fast de hamnar den hänvisar till hittar ganska många till. Det är ganska lätt att hitta egna naturhamnar på sträckan, men jag skulle skaffa boken som backup om ni inte hittar er egen hamn just den kvällen.

Mycket nöje!

/Christer

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När du passerat bråvikens inlopp och kommit förbi Arkösund så efter ca 15-20 distans kommer du till Missjö arkepilagen, kan tänka mig att det är en lagom dags etapp från Landsort. Där finns det gått om naturhamnar skyddade från dom flesta vindar.

Man får dock ge sig in lite från E 4:an för att komma åt hamnarna. Örholmarna, Långa missjö är suveräna hamnar.

Bilden är mellan Långa missjö-Örholmarna. Angörs från norra ändan av Långa missjö, lite trångt vid inloppet ligger några grynnor men när man väl har letat sig in så finns det nästan obegränsade möjligheter till en bra natt hamn.

post-4082-1394235292,4824_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sedan så finns själva Missjö sundet i dess sydvästra del är också perfekt vid vindar nordväst till ostligt. angörs från södra änden av Missjö. Går man igenom sundet från E 4:an så kommer man ut på finnfjärden och kan vända söderut ner mot Håskö där det också finns bra hamnar, bilden är från Missjö sundet tagit åt söder.

post-4082-1394235292,5375_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan bara hålla med Gelis. Är också vid dessa ställen en hel del och det är perfekta lägen. Öster om dessa ställen just vid farleden finns en vik vid en ö som heter Måslånga och är också ett bra ställe. (Tyvärr är inte det namnet med på sjökortet) Vid röda pricken på bilden går det bra att lägga intill.

post-22587-1394235292,5951_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här från en annan vinkel och från motsatta sidan, bilden tagen mot Måslånga

post-4082-1394235292,697_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lite förslag på sjökortet hur man når hamnarna enl tidigare inlägg

post-4082-1394235292,754_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns massor av trevliga hamnar på vägen.

Ett extra roligt ställe som vi seglade till första året det var tillåtet att segla till var Hävringe Båk öster om Oxelösund. Det har faktiskt bara varit tillåtet för båtar att gästa den lilla hamnen innanför pirarna i ett par år.

Härifrån kan man sedan ta skuttet över Bråviken och kanske stannai Arkösund för bunkring och en trevlig kväll på puben. Här finns både sjömack, affär och restauranger.

Söderut kan jag tipsa om Väggö som har en lång vik på ostsidan och där det finns en jättefin gratis vedbastu som man kan boka.

Vill du inte gå raka vägen så kan jag tipsa om en liten tur ut i havet istället och ett besök på Harstena där man kan köpa gott bröd i bageriet eller äta på restaurangen. Där finns ett fint museeum i skolan och underbara röda näcksrosor. Rökt fisk att köpa i trankokeriet. Fina badklippor.

Senast ändrad av ciaraud | 08 februari 2008 | 19:57

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Seglar-mot-or

Ja går du E 4,an alltså innervägarna så kommer du till Nyköpings skärgård som är otroligt vacker. Mellan Trosa och Stendörren har du något som heter Laxholmskrokarna, även Brunskär är vackert. Harstena som någon sa, mycket längre ner. Där rekommenderar jag norra hamnen som jag tycker är bäst och det var ju naturhamnar du förespråkade. Visserligen en bit att gå, men det behöver man ju \Wink\. Lite längre söderut hamnade vi i en vik som ligger vid en ö som heter heter Långholmen, runda Ljusklabb och sedan styrbord direkt. Där var det fint och bajamajor finns det.

/M

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok och var tog sthlms skägård vägen? lite heta på gröten att passera????

Hästnacken, Napleonviken, munkholmen osv,

peter

post-24816-1394235338,9071_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sthlm´ s skärgård ligger inte mellan Landsort och Västervik...

;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hej

han frågar efter landsort och gävle, enligt mitt sjökort har vi sthm däremellan \Cool\

Dags att uppgradera dina sjökort.... \Wink\

peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

förlåt,   hade fel.... landsort - västervik var det.....

bra att läsa allt, men aldrig fel att marknadsföra huvudstadens faciliteter...\Tongue

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...