Gå till innehåll
torsdag 12 december 2024
BMoon

Normer för båtnamn

Rekommendera Poster

Hade tänkt klura ut ett namn till min lilla båt. Är dock nyfiken på vad det finns för regler att ta med i namnklurandet om man nu ska hålla sig lite traditionell. Har ju hört talats om diverse som kvinnonamn på fritidsbåtar och mansnamn på arbetsbåtar, sju bokstäver och även något om att namnet ska innehålla bokstaven A tre gånger.

Någon som kan bena ut detta lite. Vad finns det för gamla påfund kring detta, vad ska man väga in och vad kommer idéerna ifrån.

Vill ju hålla på så mycket dumheter som möjligt när jag ska döpa båten\Sealed\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Huvudregeln är undvik namn som på något sätt har med kvinnor som du har
eller haft någon relation med. 
Det är trist att behöva påminnas om, eller att förklara för nya kärleken varför båten heter som  ditt ex.

Dessuotom bör du undvika att ge den din mors eller systerns namn. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inte för att det har någon direkt koppling till dina frågor men vill du få inspiration runt namngivning så kan denna sidan fungera som inspiration.

http://www.boatus.com/boatgraphics/names/Bnames.asp

Senast ändrad av arnold_s | 13 december 2007 | 22:12

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, där fanns ju några exempel...

Jag kan inget om några regler men det skall ju vara ett namn som passar typen av båt...

Jag är själv på G att döpa min båt. Det är en mörkblå H-båt som morsan inte alls är nöjd över att jag och farsan köpte. Så vi funderar på att döpa den till The Blue Bitch... Vi är dock inte säkra på om vi skall välja det namnet. Folk kanske finner det stötande?... \Sealed\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hallå  där ute i vinter kylan.

Detta med namn kan vara officiella och inofficiella 

Mina båtar har alltid blivit ''döpta'' på dom mest enklaste sätten ... de bara dyker upp ett namn .

Hade en Wellcraft 192 classic som har gult fribord ...  då kom någon på KYCKLINGEN

Nästa båt en Wellcraft 210 som en blåsig dag hoppade och skuttade över jungfrufjärden i 30 knop , till frugans och ungarnas missnöje ... båten fick namnet ''Lille Skutt''

Nästa båt en SeaRay 220 har ett kampingkapell som är bara praktiskt men inte särskilt 

estetiskt  ,högt och fyrkantigt .  Då fick hon namnet ''Glasskiosken''

Att döpa båtar kan gåtill på lite olika vis \Laughing\

De blir som de blir ......

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...