kema 0 Postad 12 December , 2007 Efter Icas´ s skandal med köttfärsen kommer jag att köpa kött och göra egen färs. Köttet kommer jag att köpa på någon gårdbutik där allt sker på gården, dvs uppfödning slakt rubbet. då vet man vad man får. Någon som kommer att fortsätta köpa färs? kema Senast ändrad av kema | 16 december 2007 | 22:39 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
affi 0 Postad 12 December , 2007 Jag kommer även i fortsättningen köpa färs på ICA. Möjligtvis att jag kommer undvika butikspackat om andra alternativ finns. Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 13 December , 2007 Jag kommer att fortsätta köpa färs som vanligt, har ju förmodligen köpt ompackat i alla år, oavsett vilken affär jag har handlat i, men det är för jävligt hur lurade vi är! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 13 December , 2007 Det finns så mycket annat att välja på i matväg. Så länge jag har minnet kvar av denna malör så vattnas det inte i munnen när jag går förbi plasttrågen med köttfärs i. Ska jag sen äta det med god aptit och försöka glömma vad jag sett. Jag tror inte det funkar för mig. Dessutom ska man inte äta så mycket rött kött enl. en amerikansk undersökning. Sälj aktierna i Mac Donalds. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arkivdykarn_lw 1 Postad 13 December , 2007 Inga problem! Köper aldrig köttfärs! Dock nån enstaka gång svensk lammfärs. Vill ja göra en god kött/-spagettisås anväder ja vegetarisk frysta färser som exempelvis QUARN, som bygger på en sorts svamp. Ja lovar att med en dylik vegetariska färs, kan ja lura 4 av fem testare att köttfärssåsen är gjord på kadaver! (om det nu är det man vill efterlikna?!). Vegetarisk kost -generellt sett -är ju lämplig ombord, då slipper man kostsamma kylanäggningar. Bild: Här dock inmundigande av äkta köttkorv och flytande bröd därtill ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Seglar-mot-or Postad 13 December , 2007 Undrar hur mycket skit man har ätit i sina dar? Visserligen har ica nu fått sig en törn och man kan ju bara hoppas att det blev den läxan som behövdes, för att man nu ska kunna äta den mat som säljs. Jag tror inte det bara är ica som felar eller har felat. Det här var riktigt bra att det kom fram, för att man nu ska känna sig lite säkrare. Självklart handlar jag maten där det är billigast i fortsättningen med och ibland är det på ica. Vanligtvis är bl.a mjölken bättre där därför att man har arla, den där milkoskiten går ju inte att dricka Men det är en annan historia. Små hårdstekta köttbullar på julbordet kommer antagligen smaka lika bra i år, om inte bättre Trevlig Lucia på er. /U Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
iron_eagel2 0 Postad 13 December , 2007 Håller med och som konsekvens kommer man nog att kunna köpa den billigare ett tag framöver,så då är det bara att hamstra. Ps Har jobbat på slakteri och sett hur det går till men det hindrar mej inte från att äta kött.Ds Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stevemedselcon 7 Postad 13 December , 2007 Är det ngn som blivit sjuk då eller kilat vidare för att ICA myglar lite? Se på dom färdigpaketerade förpackningarna...hur kan det vara så lång hållbarhetstid på dom? en del frukt exempelvis som typ äpplen...kan numera ligga i kylen i ett halvår och se likadan ut som när man köpte dom....sån mat kan man undra om det är nyttigt att stoppa i sig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PatricS 2 Postad 13 December , 2007 Håller mig till älgfärsen fortsättningsvis. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 221 Postad 13 December , 2007 Ärligt talat, det här var väl ingen nyhet - dvs att det slarvas och myglas med den butiksmalda färsen? Jag jobbar inte ens med livsmedel och har ändå hört om både det ena och det andra som folk berättat att de gjort på både finare restauranger och i livsmedelsbutiker. Tänker inte berätta det här, men det är inget för känsliga magar. Har inga problem att äta på krogen eller handla färs mm för det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 13 December , 2007 Nu försvinner väl den butiksmalda färsen helt. Synd i så fall, för den fabrikspackade färsen med 8 dagars hållbarhet köper jag inte. Den egna kvarnen har gått varm de senaste dagarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
iBoat 0 Postad 13 December , 2007 Ärligt talat; är det NÅGON som tror att detta bara gäller ICA? Jag tycker att det är dålig journalistik att bara gå på ETT företag. Om ICA gör så här, kan man misstänka att Willys, Lidl och andra lågpriskedjor inte är ett dugg bättre, snarare tvärtom. Jag fortsätter handla kött och färs hos min lokala ICA-handlare, han och hans personal litar jag helt och fullt på! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 13 December , 2007 Kan inte annat än hålla med dig. Litar också på min handlare, men tyvärr så går det tydligen inte att sälja nymald köttfärs längre, folk vill ha den där skitfärsen som mals i Västerås och förpackas i nån jävla gas för äckligt lång hållbarhet. Iofs så brukar jag ändå mala min egen färs ibland, men nu blir det väl till att göra det jämt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 221 Postad 13 December , 2007 Hörde senaste nytt att ICA kallat sina handlare till ett stort krismöte kring detta. Här är bilder därifrån... Läs även den här skojiga länken. Någon har skickat ett nytt ICA-kort till Janne Josefsson - PÅ RIKTIGT! Skitkul! http://www.resume.se/nyheter/2007/12/07/ica-kuppen-mot-janne-josef/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 13 December , 2007 Haha, tack för skrattet! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 221 Postad 13 December , 2007 Den här är också för bra för att vara sann - och ändå är den det! Nya numret av tidningen Buffé som ägs av ICA har - köttfärsspecial! Tydligen hade tidningen redan gått i tryck... http://www.resume.se/nyheter/2007/12/13/ica-agda-buffe-gor-julspec/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
denne 1 Postad 13 December , 2007 Ha Ha den va bra Ja kunden har ju alltid rätt.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JuggeM 1 Postad 13 December , 2007 varför gör de inte köttbullar, köttfärslimpa, hamburgare av färsen ? Ökar väl utpriset 4ggr. och fixar bort datumet lagligt, Skulle troligen konka mamma scan på stört ! Varför funkar inte profit-tankarna hos ICA ? Kan de grilla gammal kyckling och skivad rostbiff, är väl köttbullar ingen match ! /Jugge Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Seglar-mot-or Postad 13 December , 2007 Nej, oavsett vad som händer eller inte händer. Så finns det inte så många fler butiker att handla i. Jovisst i Sthlm eller någon annan stad. Men oavsett, som jag skrev. Så kommer vi att handla på ica även i fortsättningen. Det ska till säkert ett tiotal skandaler innan svensken som är stöpt i ett ta hand om mig samhälle och som alltid tidigare har varit invaggad i en falsk säkerhetstro. Ja, kanske den var säker och möjligtvis? Idag så är allt uppbyggt på elen! Vad händer om den slås ut? Vad händer???? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoatBruce 15 Postad 14 December , 2007 Jag gjorde misstaget att köpa färdigmarinerad flintastek för några år sen. Trodde att det skulle bli min död. Bodde på muggen en vecka. Fick sen reda på att flintastekar som legat i disk tills datumen gått ur, tar man in och marineras för att sedan plockas ut i kyldiskarna igen.. Detta var på ICA. Och nej jag äter inte flintastek längre. Men å andra sidan, lite skit rensar magen.. Senast ändrad av BoatBruce | 14 december 2007 | 15:51 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gesse 0 Postad 14 December , 2007 Nej, det blir ingen köttfärs nu. Blir mest Lax, Röding och Öring till middag. Varvar det ibland med en maffig pizza. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
freddie1 2 Postad 15 December , 2007 Ingen köttfärs för mig! Riktigt äckligt tycker jag Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stevemedselcon 7 Postad 15 December , 2007 Är det ngn som blivit sjuk eller avlidit eller vad? Köttfärshanteringen är väl ingen nyhet, alla som besökt en butik bakom disken vet hur det ser ut....eller ett restaurangkök...hujedamej...men gott är det! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
iron_eagel2 0 Postad 15 December , 2007 eller ett restaurangkök...hujedamej...men gott är det! Tack Steve jag lånar lite av dej. Hur många är det som käkat sk kalvfile på resaurangen? HaHa, trode ni,i 80% av fallen är det Åsna eller Nybyggarns kompisar Känguru som har fått släppa till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marrexxx 66 Postad 29 December , 2007 köper lika mycket som förr men har slutat att lägga den på golvet innan jag steker den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 29 December , 2007 Hej Steve och alla andra med för den delen Når du skrev ditt inlägg satt jag på Kolswa herrgård och åt jukbord tillsammans med barn och barnbarn och min gamla moster. Gott va det. Det störst problemet när nog inte vad vi stoppar i oss utan hur mycket. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fjollberg 1 Postad 4 Januari , 2008 Färskt kött är inte färskt, och det är heller inte meningen. Nu är köttfärs i och för sig lite speciell, men om den är dålig på det sättet att den har ruttnat så märker man det direkt om man sticker fram näsan och kollar läget innan man tillagar. Att datumet har gått ut betyder ju inte att färsen nödvändigtvis är dålig. Jag skulle inte dra mig för att köpa köttfärs idag, den har väl aldrig varit så säker som nu. Tyvärr (i det avseendet) är jag gift med en vegetarian och hänsvisad till substitut som djupfryst Quorn som inte går att steka. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
labbibia 3 Postad 8 Mars , 2008 Jag har aldrig blivit magsjuk av mat köpt i butik. Restaurangbesök däremot, kan vara betydligt riskablare ur den aspekten. Nånstans högre upp i tråden beskrev någon hur han blivit magsjuk av flintastek. Om det var en vaccumpackad flintastek där förpackningen varit otät (vaccumsläpp) så visst, då kan man bli rejält sjuk.Vaccumpackade produkter har ju betydligt längre hållbarhet eftersom allt syre tagits bort ur förpackningen. Och om den då läcker.........ajaj, inte bra! Å andra sidan, kött som är för gammalt att äta, luktar fruktansvärt illa! Detta gäller för ALLT kött, vilt, fläsk, lamm och fågel. Så, den bästa bäst före-märkningen som finns är din egen näsa! Luktar köttet eller fläsket surt eller härsket, (och jag lovar, din näsa känner i gen en dålig rå köttbit när den får korn på en!) ät det inte! En vanlig orsak till matförgiftning är däremot att varan inte tillagas på rätt sätt, eller på grund av dålig kunskap om livsmedelshygien.Dålig handhygien.Knivar och skärbrädor som används för både kött, fågel, fisk och grönsaker utan att rengöras dessemellan. Såna saker kan ge överraskande och oönskade effekter på hälsan och välbefinnandet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sturgeon 1 Postad 15 Mars , 2008 Visst är det så. Jag är själv kött- och fiskälskare, men i vissa fall så är det svårt att om man inte anstränger sig att känna skillnad på quorn och riktigt kött, oftast i färser eller andra finfördelade rätter. När det blir hela bitar så är detta quarn mer eller mindre vedervärdigt! Senast ändrad av Sturgeon | 16 mars 2008 | 00:12 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SV-Pirat 0 Postad 15 Mars , 2008 Sen vet jag inte om man ska dra ALLA över samma gräns. Jag köper köttet på ica, även kf´ en. Ett mörkare kött betyder mer välhängt, idag så vill man att köttet ska se rosa ut? Ja hela disken helst t.o.m. Nej köttet ska vara mörkt och färsen helst nygjord, det kan man få om man ber om det. Svårare är det inte. Kanske man vill ha en rostbiff? Be om det vid disken och den skärs ut ur fil´ en. Godare rostbiff finns inte. /M Senast ändrad av SV-Pirat | 16 mars 2008 | 01:02 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser