Nimbus19 0 Postad 12 December , 2007 Har en 19 nova och vill nu byta motor och hade tänkt mig något större än de rekommenderade 115hk. Är det någon som har erfarenhet av detta dvs, har en större motor själv eller känner någon som har satt på en större motor utan problem? Jag hade tänkt mig någonstans mellan 130-150 hk. Behöver man försärka akrespegel? Andra problem som kan uppstå? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 13 December , 2007 Hej, Om man kollar på Nimbus hemsida, Model Range, Model history, 2002-1969, så ser man att den lite nyare Nova 20 klarar 150 hk. Jag skulle nog kontakta Nimbus för att höra vad de säger. Alternativet kan ju vara att hänga på en Suzuki DF140 som egentligen kan sägas vara en upphottad DF 115. Nån jätteskillnad mellan DF 115 och DF140 är det inte. Gissningsvis funkar det utan problem. Men skall du upp på de lite större och tyngre Suzuki DF150, Honda BF150, Yamaha F150, Evinrude E-tec 150 så skulle jag nog ta reda på vad de vidtagit för åtgärder på Nova 20 jämfört med Nova 19 så du vet vad du ev kan behöva förstärka på din båt (om det behövs). Tänk på att du kan få problem att försäkra din båt om du hänger på 150 hk när båten bara är godkänd för 115 hk egentligen. Har lite tester på 150 hk och Suzuki DF140 om du är intresserad, hör av dig i så fall. Lycka till med ev motorbyte. /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
freddie1 2 Postad 13 December , 2007 En kompis till mig har en nimbus 19 nova med en 130 Hk utombordare. Ekipaget är gissningsvis 7 år gammalt. Hans akterspegel höll inte utan fick sprickor. Han var tvungen att förstärka den. Det satt tydligen en väldigt kass träplyga i akterspegeln (få lager laminering) som han bytte till en av bättra kvalité. /Freddie Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Biffen 0 Postad 14 December , 2007 Hallå, Nova 19 är väl maxad för 135 Hk om jag inte minns fel. På min 94 satt en Johnson 150 Hk från 1994. Min båt hade efter ca 10 år tydliga sprickor kring motorbrunnen. För all del bara ytliga i gelcoaten. dessutom såg man längsående ytliga sprickor i topcoaten i botten. Jag skulle inte rekommendera att du hänger på för muycket motor utan att göra en ordentlig undersöknin eller förstäkning av båten /Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser