Gå till innehåll
lördag 28 december 2024
kvintus

Motor/drev byte i bayliner 2655-89

Rekommendera Poster

Hej,

Jag funderar på att byta ut min omc 460 king cobra i min 2655-89 (wide) pga att det inte går att få tag på nya kyllimpor.

Har några funderingar, kanske någon kan svara på mina frågor?

 

Vad rekomenderar ni för storlek på motorn vet att de såldes med både 5,7/5,8/7,5 ?

 

Någon som har prestanda uppgifter med de olika motor alternativen?

 

Ser att det är många mercruiser till salu om jag även byter ut omc king cobra drevet mot bravo hur är det med hålet i akterspegeln?

 

Måste man plasta igen/bygga upp ny akterspegel eller är bravo hålet större så man bara sågar upp det?

 

Finns det adapterplattor omc/mercruiser?

 

Volvo pentas SX/DP-S drev vet någon om det räcker med att bara byta själva drevet eller måste man även byta bälgkåpan som drevet skruvas fast i ?

 

Utväxling på dreven har idag 1:43 på omc:n, vissa jag talat med säger att det inte spelar så stor roll för man kan kompensera med prop vad gäller?

 

Tacksam för svar!

mvh

Magnus

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan med fördel välja en smallblock Volvo eller Mercruiser 5,7 med insprutning

Då har du en lättare motor med samma effekt som i din gamla OMC Ford stånka.

 

460 är i och för sig lika stor tung som en Volvo eller Merc. bigblock och då har du lite mer effekt i dessa om du vill.

 

Hålet i akterspegeln är samma på OMC, Mercruiser eller Volvos nya SX eller DP-S drev så det är inga problem, det troliga är att även främre motorfästen passar, men lite osäkert, fast det är inga problem att flytta dessa om så behövs.

 

Vill du inte byta skölden så passar Volvos SX-DP-S på OMC skölden, fast mitt råd är att byta allt till nytt och då passa på att se över konditionen på akterspegeln.

 

Utväxlingen behöver du inte fundera på det fixar återförsäljaren så du får rätt propp till din båt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjenare, Precis som föreg sagt så OM du skall byta fungerar det och mkt är samma; hål, fästen mm

 

Men, tycker det verkar lita 'overkill' att byta motor med bara 'hittar inga limpor' som motivering.  Kolla www.masonmarine.net dom har det mesta, även till mina dubbla fordar med 'endriser'.... dessutom är priserna bra, och leveranstiden tillräcklig.

 

Dessutom, finns det folk som lever på att renovera förgasare, och dom gör det mkt bra, räkna med 30% lägre förbrukning, med renoverad och rätt inställd förgasare & tändning  högre effekt, kostnad ca 1-4000:-, alltså intjänat flera ggr om på en sommar.

 

//RC

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

There is no substitute for cubic inches Behåll Big Blocken, du kommer inte i närheten av samma bottenvrid med en trött 5,7:a. Försök hitta nya limpor och kläm ur några år till ur grejorna. Hålet i akterspegeln är förövrigt nästan identiskt med Alpha/Bravo. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej om du ska bli nöjd med båten ta absolut inget mindre en big block,din båt är för tung,du kommer att öka förbrukingen med en 350.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej på er och tack för alla svar!

 

Lite historia varför jag funderar på ett motor byte när själva motorn går bra!

Förra säsongen bytte jag limpor men kude dåinte hitta några till ford 460 så jag köpte adapterplattor och mercruisers limpor.

 

Många blåsta packningar och tändhattar blev det innan jag mot slutet av säsongen satte tillbaks orginal och körde resten av säsongen.

 

Jag har varit ikontakt med många företag både här och i usa men d säger att det inte finns någon som gör limpor med ford 460:sbultmönster idag. Som ni säkert förstår är jag nu rädd för att prova med adapterplattor igen.

 

Angående drevet så funderar jag på ett byte mycket pga vadalla säger om omc dreven.

Hardock inte haft något problem med det själv!

 

Hur det än slutar så blir de nog en BIG BLOCK igen..

 

mvh

Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Vist är det manligt med big block.

Men om man skall byta till nyare så är inte alls en ny 5,7gxi att förkasta.

Jag bytte åt en polare i sommras.

Visserligen gick han från 225a till denna nya.

Men i alla fall så gjorde denna båt med 290dp 1.95 -1 och B8or 32knop och drog 32l i timman vid 27knop.

Det fattades då 450varv vid fullfart, vilket med förde att den visade liten tendens till tung i häcken.

Men med C6 kommer den säkert att gå bra.

Denna båten var från -86 och var av den breda modellen.

Hoppas dessa uppgifter kan vara till hjälp.

Ett tips är att kåpan från gamla 5,7an passar inte på den nya då den har större svänghjul.

Killarna på Wallens motor i Göteborg tillverkarde en strut av den gamla och nya.

Vi satte också en volvos vattenlåsdämpare på raka rör och fick ett gått dåvt muller.

Detta kan ju kanske påverkat något på farten kanske.

Men hur fort gick den med big blocken?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Det var intressant 32l/h i 27knop det var bra.

Jag har funderat på en sådan motor också med 320hk men de jag har sett beg hitils tycker jag varit för dyra. Sen vet jag inte hur mycket det skiljer på vridet mellan 5,7gxi och en 7,4?

Eftersom jag har big block idag och har känslan av att kraften behövs så blir jag lite tveksam till den mindre motorn, men jag har ju inte provat någon båt med den motorn så jag vet inte. Däremot så låter det bra med vad du berättar om gxi och dp speciellt att förbrukningen var så låg.

Idag har jag en toppfart på ca 33-34knop och då varvar jag ca 4700 med en behaglig march runt 20-25, detta med en stålprop 15,5*17.

 

mvh

Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej det är bara att byta svänghjul till en med mindre tänder se till bara att sätta dit rätt external eller internal balance så går det utmärkt.

Jag bygger nu en motor till min egen båt och sätter på vanliga v8:a svänghjulskåpan volvo penta) och då måste jag sätta dit 153 tands svänghjul med internal balance  i stället för 168 tands external,men jag måste då sätta på en extern svänghjuls platta med rätt vikt för att kompensera den gamla 168 tands med external vikt.

 

Lycka till

post-6840-1394235293,8308_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag kom över det här och kom att tänka på dig.

 

www.marineparts.com

At the top of the opening page click on the red online shopping words.

Then on the right side of the new page, in the search area type in -

BARFM-1-7275

 

They have the manifolds and risers for an OMC 460

Watch out for sticker shock though! I think manifolds were $560 alone.\<ahttp://www.baylinerownersclub.org/forum/images/smilies/mad.gif\ border=\0\ title=\Mad\ />

 

Anyway they are out there.

 

Lycka till!

 

Mvh

 

/Persk

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, jag ska kolla upp dessa företag om de har limporna. Återkommer med svar...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok.

Om man tittar på dina värden och jämför med gxi som då saknade 450 varv så känns det nästan som att dom är ganska likvärdiga.

Den gick nämligen relativt lätt upp i planing.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jag har inte fått något svar från USA angående limporna men jag har fått tagpå en beg motor 460 med bra limpor så nu åker jag ett tag till....

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...