parszyk 0 Postad 12 December , 2007 Hej. Någon som har några erfarenheter av Farias Voltmätare ? Positivt / Negativt ? Har precis fått tag i en sådan men skulle vilja ha lite feedback innan jag tar fram borrmaskinen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flummo 2 Postad 12 December , 2007 Vet inget om just denna mätare, men de analoga spänningsmätare jag har sett i bilar har varit så oexakta att de varit ganska oanvändbara. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 12 December , 2007 Du kommer säkert att ha nytta av voltmetern om du intresserar dig lite för vad spänningen betyder. Om du laddar batteriet fullt och väntar en halvtimme så kan du sätta en liten markering där=fulladdat brukar vara c:a 12,75-12,85V. Instrumentet har utdragen skala 10-16 V vilket är det intressanta området. Full laddspänning drygt 14V. När du inte belastat batterierna på en halvtimme och avläser t.ex 12 V är batteriet urladdat. Där emellan kan man säga att man har en approximering av laddningsinnehållet, t.ex: Läser du 12,2V är det 1/4-laddat, 12,4V; halvladdat. 12,6V; 3/4-laddat och 12,8V fulladdat. Lämna aldrig batteriet annat än i fulladdat tillstånd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pierina 0 Postad 12 December , 2007 Den fungerar säkert bra för att indikera vilken spänning du har. Innan du installerar kan du väl jämföra med resultatet du får med någon mätare som du tror är tillförlitlig. De flesta digitala multimetrar ger tillräckligt hyggligt resultat för likspänning. Det räcker med en som kostar ett par hundringar. Kolla också om den förbrukar mycket ström. Det ska den inte göra. Det kan ju vara onödigt om den bidrar till att tömma batteriet. Hur bra de är för fukttäthet och åldring är någonting annat. Det vet inte jag någonting om. Senast ändrad av Pierina | 12 december 2007 | 17:29 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 12 December , 2007 Det var en bra synpunkt dvs att inte belasta batteriet i onödan. Koppla den på rätt sida om huvudströmbrytaren så att den inte visar något när du lämnar båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
parszyk 0 Postad 13 December , 2007 Ingen som har erfarenhet av fabrikatet Faria ? Jag har tidigare haft både VDO´ s analoga Volt och Amperemätare och haft god kontroll över mina batterier i båten. Inga haverier än. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 13 December , 2007 Är väl bättre att ha en billig voltmeter än ingen alls. Även om den inte är exakt. Det jag vill se är när jag startar motorn: - spänningen går ner kraftigt precis när man vrider på nyckeln. - går tillbaka upp när motorn startar och börja stiga snyggt när generatorn går i gång. Så man ser att det laddar. Det går ändå inte att se exakt hur laddade batterierna är enbart med en voltmeter. MAn behöver sörpla upp lite batterisyra i en syraporvare. Men oftast räcker en bedömning vad voltmetern visar och hur mycket lampor och TV man vet att man använt sedan man körde motorn sist. OK, jag har motorbåt vilket förenklar. 1-2 timmars körning och allt är fullt igen. :-) /Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser