Gå till innehåll
lördag 21 september 2024
Triumph

VHF

Rekommendera Poster

Hej,

 

Är villrådig angående VHF. Har en motorbåt i Öresund. Skall jag statsa på en bärbar eller stationär VHF?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

I första hand skall du givetvis ha en stationär och ifall du vill komplettera så skaffa en bärbar. Så hörs vi i etern/Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stationär, men det viktigaste av allt är din antenn.

Snåla inte med antenn och kabel för då kan du lika gärna köpa en billig bärbar. Få upp antennen så högt som möjligt för det är naturlagar som bestämmer räckvidden, så lågt monterad kort räckvidd och högt lång räckvidd.

 

Lycka till !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

om du köper en bärbar. Kolla batteritid och laddningstid. Det fungerar inte praktiskt om du behöver ladda 12 timmar för att ligga på standby i 6 timmar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var i liknande funderingar själv i våras.

Det blev en stationär ICOM med BRA antenn.

Sök på VHF här på MG så får du mycket info. \Cool\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En liten fråga gällande det här med antenner. Har en DC-båt och får känslan av att om jag står upp och pratar i en bärbar så kommer jag i princip upp i samma antennhöjd som om jag hade en externt monterad.

Blir räckvidden densamma om jag befinner mig på samma antennhöjd med bärbar respektive fast? Hur mycket spelar effekten på sändaren in?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Teoretiskt är når din VHF till horisonten oavsett om den är på 1,5 eller 25W, men styrkan på signalen skiljer rätt rejält.  För att räkna ut avståndet till horisonten i sjömil så tar du roten ur antenhöjden och multiplicerar med 2,08.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Seglar-mot-or

Kanske det blir något av det här

http://www.nmt.net/Mobiltelefoni-581.aspx

Tjänsten kommer att fungera över hela Sverige, dvs. gruppanvändare kan vara utspridda över hela nätet med full tillgång till komradio oavsett avståndet till andra gruppmedlemmar.

Nordisk Mobiltelefons nya mobiltelefoner är klassade för professionell användning, tål tuffa tag och har en dedikerad knapp för anrop som en vanlig komradio. De fungerar på samma sätt som en traditionell komradio med det tillägget att användaren även får mobiltelefoni integrerad i samma enhet.

Annonsen fanns i senaste båtliv. 90% täckning över Sverige.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag använder en Uniden Oceanus som jag kan rekommendera. Är helnöjd med den.

Här är lite info om den som jag hittade på nätet:

 

Oceanus- kvalitets DSC VHF till ett riktigt attraktivt pris.

Oceanus- kvalitets DSC VHF till ett riktigt attraktivt pris. Denna VHF har en stor tydlig LCD display med kanal 16 samt alla internationella kanaler. Den har en uteffekt på

25 eller 1 Watt, beroende på önskad räckvidd. Den tydliga LCD-displayen kan avläsas från alla vinklar och presenterar aktuell kanal och DSC-meddelande tillsammans med

aktuell radiostatus.

Den kraftfulla inbyggda högtalaren överröstar både motorljud och vindbrus.

Nödknappen sitter väl skyddad bakom ett fjäderbelastat skyddslock. Mikrofonen omfattar även en numerisk knappsats för mycket enkel hantering av kanaler. Denna produkt är helt vattentät enligt IPX7, vilket gör den dränkbar till en meters djup!

 

• 100% vattentät till en meters djup • IPX7 • Stor LCD-display • 25 W/1W uteffekt

• DSC, klass D • NMEA 183 • Alla internationella kanaler samt de svenska sändningskanalerna • Minnessökning • Kontinuerlig passning på kanal 70

• Högtalarutgång • Infällnadsram som tillbehör

post-22587-1394235285,8835_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Tack för alla svar. Jag som precis bestämt mig. Jag får nu tänka om !!!!!!!

Jan O

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som många tidigare skrivit, Stationär då du inte är beroende av batterier under motorns gång, du kan montera antennen högt samt att du vet var du har den. Bärbar är dock ett bra kompliment om har den på dig och hamnar i böljan eller av någon annan anledning vill kominucera när du inte är ombord.
//Johannes 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett tips är att inte köpa Cobra. Vet om flera som använder sådana och en del av dessa är klippt odugliga. Dessa som inte funkar som de ska är det troligtvis micken det är fel på för man hör inte vad de säger. Även på nära håll. Så dessa rekommenderar jag inte. http://www.friluft.se/product_info.php?cPath=187_191&products_id=1680&osCsid=bd882cdc63a8476d5e824bf59c10f1fe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag använder en Cobra MR F75 EU.

Den fungerar klockrent o har aldrig krånglat.

Kanske jag har haft tur, men jag har inget negativt att säga om den maskinen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte köpt någon ännu - ska köpa en på båtmässan i Gbg. Drar inte mig för att köpa en Cobra, åtminstone inte en 75 eller 80 som jag hört mycket gott om. /Kjell

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...