Gå till innehåll
torsdag 19 december 2024
Patrickk

Bottenmålning av aluminium

Rekommendera Poster

Hej,

Bottenfärg och aluminium är ju lite speciellt. Det kom upp en fråga om detta längre ner i en annan lina jag öppnat tidigare varför jag tar mig friheten att öppna en ny lina i ämnet. Om inte annat så vi inte missar något gott råd pga fel överskrift. Bra också om man kan samla ihop alla råd till samma lina. Jag har själv aluminium för första gången i mitt liv och har insett att materialet ställer andra krav än plast i nästan varje fråga man tittar på. Är därför tacksam för alla som har lust att dela med sig av sina kunskaper i ämnet.

Detta har jag fått reda på tidigare (rätt eller fel)

Bottenmålning av aluminiumbåt:

Det är en svår konst att måla aluminium. Detta beror på att aluminiumoxiden är tät, hård och mycket svår att få fäste på. Speciellt marin aluminium. Man bör därför slipa ytan och måla inom timmar med rätt färgprogram (primer-lim-bottenfärg). Här slutar mina kunskaper gällande detta.

Gällande kopparbaserad bottenfärg:

Man skall absolut inte måla med kopparbaserad färg. Så fort primern går sönder, vilket den gör ganska fort, så reduceras kopparen ut på aluminiumen och skapar en galvanisk cell. Båtrackarn offras alltså pga kopparen i färgen gör båten till offeranod varför kopparbeserad färg är bannlyst på aluminiumbåtar.

Vad är då en galvanisk cell:

En galvanisk cell genererar elektisk spänning när cellen undergår en kemisk reaktion. Batterier är galvaniska celler. Aluminiumoxiden kan brytas ned om man bildar en galvanisk cell. En galvanisk cell kan bildas om man fäster ädlar metaller i skrovet där det ligger vatten. Det som händer är att aluminiumet blir offeranod pga att aluminiumet offras före ädelmetallen.

Vad skall man då använda?

Alltså skall man använda speciella bottenfärger för aluminium. Frågan är bara vilka och här kanske det finns medlemmar som kan dela med sig av sin kunskap till oss andra som gärna vill lära sig mer. Tackar i så fall på förhand. /Patrick

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Bottenfärg och aluminium är ju lite speciellt. Det kom upp en fråga om detta längre ner i en annan lina jag öppnat tidigare varför jag tar mig friheten att öppna en ny lina i ämnet. Om inte annat så vi inte missar något gott råd pga fel överskrift. Bra också om man kan samla ihop alla råd till samma lina. Jag har själv aluminium för första gången i mitt liv och har insett att materialet ställer andra krav än plast i nästan varje fråga man tittar på. Är därför tacksam för alla som har lust att dela med sig av sina kunskaper i ämnet.

Det är en svår konst att måla aluminium. Detta beror på att aluminiumoxiden är tät, hård och mycket svår att få fäste på. Speciellt marin aluminium. Man bör därför slipa ytan och måla inom timmar med rätt färgprogram (primer-lim-bottenfärg). Här slutar mina kunskaper gällande detta.

Man skall absolut inte måla med kopparbaserad färg. Så fort primern går sönder, vilket den gör ganska fort, så reduceras kopparen ut på aluminiumen och skapar en galvanisk cell. Båtrackarn offras alltså pga kopparen i färgen gör båten till offeranod varför kopparbeserad färg är bannlyst på aluminiumbåtar.

En galvanisk cell genererar elektisk spänning när cellen undergår en kemisk reaktion. Batterier är galvaniska celler. Aluminiumoxiden kan brytas ned om man bildar en galvanisk cell. En galvanisk cell kan bildas om man fäster ädlar metaller i skrovet där det ligger vatten. Det som händer är att aluminiumet blir offeranod pga att aluminiumet offras före ädelmetallen.

Alltså skall man använda speciella bottenfärger för aluminium. Frågan är bara vilka och här kanske det finns medlemmar som kan dela med sig av sin kunskap till oss andra som gärna vill lära sig mer. Tackar i så fall på förhand. /Patrick

Tar och lyfter den här linan då detta är något jag vill ha svar på.

Finns det någon fördel med att inte bottenmåla aluminium alls???

Har en båt med 5mm obehandlad marin aluminium.

http://www.arkipelagboats.se/batar/d20-xplore

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Har haft en Buster i 4år och den är inte bottenmålad och har aldrig varit sedan ny 02.

Du slipper kostnader för färgen och arbete att bottenmåla.

Själv så använder jag en borste med skaft kanske varannan vecka och borstar av bottnen under säsong. Båten ligger i från mitten April - Nov

Bottentvätt med snurrande borstar skulle jag använda om det fanns inom mitt område.

Hej,

Tar och lyfter den här linan då detta är något jag vill ha svar på.

Finns det någon fördel med att inte bottenmåla aluminium alls???

Har en båt med 5mm obehandlad marin aluminium.

http://www.arkipelagboats.se/batar/d20-xplore

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Samma här, Silver Fox årsmodell 2002. Aldrig bottenmålad, ligger i från vår till höst. Har båten i Östersjön utanför Nyköping.

Har bara fått lite "ohyra" under, men det löser min 50HK snurra och lite sjögång. Brukar vara ganska ren vid upptagning.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Härligt med snabba svar:) Det tackar jag för:)

Ok då låter jag den vara obehandlad.

Kör du med vanlig skurborste på skaft?? (Gammal hederlig i trä)

Jag har fått lite påväxt (inga snäckor) utan ytan känns mer glansig (hal) och är lite grönaktig (säkert alger).

När jag tog upp den i höstas så spolade jag med högtryck och skrapade den ren så gott det gick med en fönsterskrapa i plast (sån man har i bilen att skrapa is med :) får dock inte bort allt. Specielt vid vattenlinjen.

Finns det ngt man kan göra för att få bort det som troligtvis är alger? (får för mej att det kan vara en bra grogrund för snäckor kommande säsong)

Kanske nån form av stålborste som är snäll mot alu, sandpapper eller mågot rengöringsmedel?

Mvh

Jensa

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...