Gå till innehåll
torsdag 13 februari 2025
anderzgbg

Junker 22

Rekommendera Poster

Har en undran som ganska så ovan seglare men har nyss köpt en dank båt av märket Junker 22.

Är det någon som har någon erfarenhet av denna båt som har lust att dela med sej av erfarenheten?

Tänkte riva ur inredningen och göra den lite mer användarvänlig om man nu får utrycka det så!

Tar gärna emot tips och råd inför detta med!

Mvh Anders

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset.....
Har börjat riva ur den nu inför ombyggnaden och letar tips och ideer om inredning samt andra bra ideer.

Mvh Anders 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här hitta du mycket om Junker 22 tex om hur det är att rida ut en storm i Biscaya med en Junker eller att segla jorden runt i en sådan.

Grattis förresten till en jättefin skuta ! Köpte du den som stod på Tångudden bredvid Hurleyn ?

mvh

Leif, Gbg

S/Y Rawalpindi

Senast ändrad av leleif | 28 december 2007 | 19:11

Senast ändrad av leleif | 28 december 2007 | 19:13

Senast ändrad av leleif | 28 december 2007 | 19:14

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så, nu har det gått en liten stund sen inlägget! Hur går det med inredningen?

Blir 3e året jag seglar Junker nu. Skall vara helt färdig med renoveringen av min i maj. Trevlig båt och tycker ändå att inredningen funkar rätt bra för mina behov (har dock gjort lite småförändringar här och där).

Mvh // Erik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Erik!

Jag seglar själv Junker 22 och är intresserad av att komma i kontakt med andra Junker-seglare. Skulle vara kul med lite bilder från din renovering.

Du känner säkert redan till den danska hemsidan www.junker22.dk . Om inte kan jag rekomendera den.

Jesper

Senast ändrad av Jesper-Visby | 17 mars 2009 | 22:36

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jajjamen! Har fått de flesta idéerna från den sidan. Massvis med info. Har dock inte lagt till mig själv där ännu. Har ju inte ens nåt namn på båten! =)

Han jag köpte båten innan av hade inte skött om båten speciellt. Därav det ringa priset. Tyvärr har jag inte så många bilder på hur den såg ut innan. Hade stått ute några år och såg förjäklig ut. Men nu börjar det blir fason på grejerna.

Bilder på renovering får väl bli lite senare, när det inte ser ut som ett bombnedslag i båten. Just nu ser det så ut när man som jag gärna kör 5 olika saker samtidigt. Men som sagt så borde de kunna vara färdigt nångång i maj.

Har du nån koll på vilken årsmodell min kan vara? Har försökt hitta info. Båten har nummer 22282. Antar att man får reda på det genom numret?

Förresten så har ju du svarat tidigare på ett av mina inlägg kom jag på. Om fallen ner till sittbrunnen.

Mvh // Erik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Din Junker är med största sannolikhet byggd 1975 och är en typII/B.

Type II/B kom 1975. Den hade förbättrad förlucka, två stuvutrymmen i aktern och en förbättrad rigg med två undervant.

Jesper

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej du!

Kolla in den danska sidan www.junker22.dk, de har allt möjligt.

Har själv en junker 22 som vi köpte förra året. Nu ska vi börja fixa till den, byta fönster, osv. Har väl inte så värst mycket ideer att komma med, så jag spanar gärna in vad du får för tips. Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu börjar vi bli några Junker-seglare här på MG. Kanske dags att instifta en Junker-klubb. Han som gjorde det här på MG verkar ha abdikerat men klubben finns registrerad. Undrar hur man gör då?

Appelstigen, fick ditt mail men har ingen mailadress att svara på. Min båt på www.junker22.dk är 526 Jaune.

Jesper

Senast ändrad av Jesper-Visby | 24 mars 2009 | 20:32

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kollat runt lite men inte sett något om att byta ägare på klubbar. En sak skulle väl kunna vara att höra av sig till Anders som har klubben. Han har lämnat ett mobilnummer för kontakt på klubbens sida.

Jesper - du är kanske någon som han kan tänka sig överlåta denna till? Annars kan jag försöka fixa det.

Mvh // Erik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...