Gå till innehåll
onsdag 05 februari 2025
Tarazer

Targabåge

Rekommendera Poster

Har kollat runt lite här bland forumen och funnit att det var en som plastat sin egen targabåge.
Det låter ju helt ok, men nu vill jag ha synpunkter ifrån er. Den ska sitta på en Buster RS.
Japp plast på en alu båt \<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-tongue-out.gif\ border=\0\ alt=\Tongue out\ title=\Tongue out\ />. Hur som helst, är jag helt ute i det blå eller kan det bli snyggt? 
Jag har funderat på rostfritt också men det verkar bli krångligare (metall mot alu). 
Kom gärna med tips så jag får en fin båt till nästa sommar.  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst skulle jag kunna svetsa i alu. Men det blir väl rätt dyrt med både material och sedan lyckas hitta någon som ens vill svetsa ihop det. Hade en del problem när jag skulle få en spricka lagad på båten. Lyckades efter ett tag hitta en men det var ren tur.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Klart att det kostar lite pengar att få till något vettigt, men det kan knappast vara några stora summor eftersom det är en så liten båt

Att plasta en targabåge lär se ut som skit på en Buster

Vad skall du använda bågen till?

Billigast kommer man nog undan om du bygger i trä

vill du lyxa till det, använd tryckimpregnerat

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Tarazer,

Det finns ju flera företag som arbetar med och/eller bygger aluminiumbåtar i Sverige. Finns ju modeller som har targabåge så en idé kan ju vara att kolla vad det kostar att beställa en båge av dom. Har du flyt så svetsar dom säkert på den på båten för dig. Jag tror inte direkt att plast på aluminium höjer andrahandsvärdet på din båt direkt. Ur hållfasthetssynpunkt är det också säkert bättre med några svetsar aluminium mot aluminium.

/Patrick

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, verkar som om aluminium rör är rätt billigt efter vad jag lyckats hitta på nätet.
Är ju en bra idé att kolla upp andra båt företag. Ska försöka hitta dom bara :). Men jag håller med dig om att aluminium kommer nog blir snyggare, bättre och inte sänka värdet pga fulhet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skicka en ritning med lite mått så kan du får ett pris av mig, det blir inte så dyr som dem flesta tror.

Herman

Hape metalworks

alu båtar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du kållat på ebay.com?

Dom flesta bågar som finns färdiga för t.ex wakeboard mm är tillverkade av aluminium och kan säkert rigga bra på en Buster.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...