Gå till innehåll
måndag 24 februari 2025
forgus31

Sommardrömmar

Rekommendera Poster

Beträffande kommande seglingar kollade jag in vägen upp mot Tromsö. Man kan gå inomskärs större delen. Det tar 20 dagar att komma från Bergen till Tromsö om man går 35 nm per dag. Vi pratade lite om att gå efter Norges kust och vid bra väderprognos ta en tur till Shetlandsöarna där vi aldrig varit.

Bara 2 dygn från Bergen knappt.

Nån som gått upp till Tromsö?

Eller Shetlandsöarna? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, har aldrig själv kommit så långt, bara seglat en bit ovanför Bergen - sedan tog min tid likväl som min försäkring slut... ( tips alltså, kolla upp din försäkring när du fortsätter norr om Bergen. ) Shetlandsöarna? Njae jag vet inte om någon jag läst som varit där varit så jättetända.... Däremot är Norge världens vackraste land och jag har kört motorcykel inne i fjordarna norröver så jag vet .... rekommenderas! Annars stundar det juletider - du kanske ska önska dig lite böcker? Då tycker jag att \Mot Nordpolen\ som är skriven av Eric och Birgitta Boye är mysig och förmedlar mycket känsla av Norge och deras segling vidare norrut till Svalbard. Annars är väl det sk standardverket skrivet av ett amerikanskt ( kanadensiskt?) par som heter John Harries & Phyllis Nickel. De har en sida som heter www.morganscloud.com ( mycket bra tips där tycker jag... ) och deras site för reseskildringar från Norge heter www.norwegiancruisingguide.com Lycka till med färden!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jaså, tar försäkringen slut en bit upp efter kusten i Norge. Det var bra att veta så man håller rätt mellan grunden vilka väl är färre än på vår västkust. Fjordarna är verkligen djupa. Sognefjorden 1300 m.

Tack för boktipsen. Vet inte vad det blir i sommar men drömma kan man alltid. Bra att passa på och låta vädret styra färden också i viss mån. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi låg bredvid ett svenskt par i Portugal för ett par år sedan i sin Vagabond, s/y Pärlan, de var på väg mot karibien. De talade sig enormt varma för Shetland, dit de brukade segla varje sommar från Gbg under många års tid. I princip övertalade de oss att segla dit, men tyvärr räckte inte tiden under den resan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Hörru Forgus
Menar du allvar!
Retas du inte bara? För jag nappar på din tanke och kan tänka mig att följa med antingen din båt eller min Fin-Gal. Men inte ensam. Lite väl tufft.
Var nämligen i Tromsö i juni 2007 och jag sade att skall jag tillbaka hit så blir det på egen köl, (OK eller lånebåt....) 
Det är så fantastiks vackert så det går inte att beskriva. Och man förstår språket, nåja nästan, dialekt. Enda nackdelen är att allt är så j..a dyrt där men vi skall väl ha käk med oss?
Jag är pensionär och disponerar min tid som enFriHerre så jag är på fullt allvar intresserad.
Bif en färsk bild, utsikten från berget ost om staden mot väster. Man åker upp med linbana. Du kan skymta linorna i vänstra nedre hörnet.
Skicka email.
Hälsningar,
Kalman 

post-22282-1394235285,2968_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för erbjudandet!

Nu har jag redan resesällskap då vi seglar hela familjen och i omgångar så vi delar på resan till/från. Det blir mest min fru och jag som stakar ut målet och får hjälp med hemtransport hela eller delar av den.

Visst är det bara drömmar än så länge. Men det kan bli Norge i år och vi har pratat om att gå i fjordarna och är intresserad av att gå till Shetlandsöarna. Är man då i Bergentrakten när det är stabilt väder så är det snabbt gjort. Annars har vi ju också möjligheten att gå direkt från Göteborg men eventuellt att lägga till i Kristiansand. Att gå direkt ut på havet kan ha sina sidor. Det är bra att ha känt på gunget nån vecka i lite omgångar för att få sjöbenen tillbaka.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Jaha, då får jag väl drömma ett tag till innan jag drar iväg...
Annars har du rätt att en vecka för att skaffa sjöben är inte dumt.
Lyckliga du som kan få med familjen.
Hoppas resan blir skönt och inga hårda vindar från fel håll.
Hälsningar,
Kalman 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo drömmar är det helt visst!

Vi får hoppas det blir lite mindre regn än förra sommarn. Lagom stadig vind. Att anpassa målet till rådande vindar är ett bra sätt att få fin segling. Håller man sig i Skagerack finns alla möjligheter. Läsö, Skagen, Kristiansand, Stavern, Koster. Växlar man mellan dessa har man möjlighet till seglingspass från 6 timmar till ett dygn. Att segla på natten är trevligt om man är ett par tre som kan ta vakter. Att se havet och stjärnorna när det är kolmörkt framåt hösten är en fin upplevelse. Havet lyser blågrönt när marelden rörs upp av bogsvallet och att det finns så mycket stjärnor som man aldrig har sett förut. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Härligt skrivet. Norge vore verkligen nåt! Fast jag har en bra båt för större vatten har det inte blivit av att jag segla längre än här i Hälsingland och ner till Utö. Men jag är ganska nybörjare också, köpte Vagabonden för fem år sen, före det hade jag aldrig seglat en meter. Det är väl mest pengars brist som hindrar att man sticker iväg. Härligt att drömma också. Jag är ner till min skuta och klättrar in där nästan varje dag på vintern. Sen värmarn gått en stund kan man inbilla sig att det är sommar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Toppenfin idé att landsegla vintertid, sitta i ruffen å kura/mysa. En klar fördel med en ruffad båt.

För egen del -som kör oruffat -har ja inrättat ett mer permanent ställe -med ruffkänsla -på landbacken för liknande kontemlationsövningar; har lagt ett enkelt plåttak på den gamla jordkällaren, och inrett ett litet högsäte med en skön kaptennstol i centrum, omgiven av virke, rundhult, tågvirke, åror etz.

Även ett utmärkt  ställe på sommaren att svalka sig vid värmebölja.

Bild: Här dock en tillfällig friluftsruff!

post-1968-1394235286,1693_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men Luffarn!

Du har ju massor av platser att segla till. Över till finska sidan ett dygn. Mariehamn 20 timmar. Umeå ett drygt dygn. Du har ju en kalasbåt för längre seglatser. Du är ju också van att segla utomskärs kan jag tänka då det är förutsättningarna du har efter Hälsingekusten. Inte mycket att gömma sig bakom där. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den här vägen; Ljusne - Finngrundet - Norra Åland - och Lumparen till Mariehamn brukar klubbkompisar segla varje år direkt när de sjösatt i början på maj. Sen seglar de hemåt på västsidan av Åland. Fin tradition, jag är sugen på samma segling. På ditvägen är det ca 130 nm raka spåret. Lite frisk nordlig vind med bägge förseglen satta och saxade, sen är det bara att segla på autopilot/vindroder och laga janssons frestelse under tiden.

Nog kan man nästan längta ihjäl sig efter sommaren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...