westerly 1 Postad 8 December , 2007 Hej Är det någon/några som har erfarenheter av Biltemas eltoa? Min Jabsco dito är i stort behov av en renovering, men bara reservdelarna kostar mer än hälften av vad deras toa kostar komplett. Det som tilltalar mycket är att det verkar som om slangarna till stor del döljs under foten på deras modell. Många klankar ju på Biltemas prylar och själv har jag en viss reservation för en del av deras prylar, men det finns många bra och prisvärda grejor oxå. Jag vill med frågan försöka ta reda på om detta är en som är värd att prova eller inte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 8 December , 2007 Eltoa eller ej har diskuterats när det gäller besök på hemlighuset när folk sover i hamnen. Inte precis så hemligt som man skulle önska! Inte heller med vanlig handpump blir det så tyst som man skulle önska när det ligger nån och snusar bakom skottet men skillnaden är många decibell. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 539 Postad 8 December , 2007 Jag har precis varit och köpt en eltoa på Biltema. Jag har bara packat upp den, och kan konstatera följande. Slangarna verkar inte vara av någon bra kvalitet. Utloppsslangen sitter dessutom löst, så man får nog byta båda två. Man kan dra slangarna antingen bakåt genom skott eller neråt genom durk. Toans fot är också dåligt gjuten, väldigt ojämn i botten, så man måste nog gjuta en sula, som den står på, om man vill ha tätt under. Toaletten dras fast endast med två åttamillimeters skruvar i durken, så det är nog lätt att den spricker utan gjuten sula. Hur mycket den låter vet jag inte än, men den är nog inte speciellt tyst. Eftersom den är gjord av porslin är den också ganska tung. Ca 20 kilo. Med lite jobb kan den nog bli hyfsad. Den kostar ju bara en fjärdedel av vad motsvarande Jabsco eller Johnson kostar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
westerly 1 Postad 8 December , 2007 Hej Jo du har så rätt i det där med ljudet från toan. För vår del är dock detta inte något större problem. Jag räknar med att en eltoa är lättare för ovana besökare att använda, det skrevs om detta i en tidigare tråd, därför blir det el igen. Rollen du får gärna lämna utförligare test rapport om montage och ljud (provskitningen kan du skippa raporten om) Att byta slangen till en bättre gör mig inget. Det tilltalar mig däremot att kunna dra slangarna nedåt under durk eftersom jag har gott om plats där, dessutom slipper man fula och smutssamlande slangar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Luffarn 8 Postad 8 December , 2007 Jag bytte förra vintern till en Jabsco eltoa. Skitbra! Aldrig stopp, aldrig nåt fel. Landkrabbor och barn sköter den lika enkelt som hemma. Om Biltemas eltoa har jag också hört bara bra om. Aldrig mer manuell toa med packningssatser och fanstyg som läcker för mig. Eltoan har nästan inga rör och grejor så den är lättare att hålla ren också. Alla som bytt till elektrisk stol säger lika. PS, Man kan spara enbart porslinet och köpa bara pumpdelen det passar med både Jabsco och Jonsson tror jag. Det kom jag på efteråt, mitt porslin var det inget fel på. Jag köpte den halvdyra Jabscon på Hjertmans julrea i fjol. DS. Senast ändrad av Luffarn | 08 december 2007 | 21:33 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 10 December , 2007 Jag har en Biltema eltoa (kopplad till septitank). Att botten skulle vara ojämn har jag inte ens tänkt på. Jag har löst liggande våtrumsgolvplastmatta ovanpå trädurken som täcker hela durken i toalettrummet, och den är såpass tjock att den utjämnar alla eventuella ojämnheter. De två skruvarna räcker mer än väl till, det enda dom gör är att hålla den på plats (huvudsakligen i sidled), någon egentlig belastning på dom finns inte (toa:n står stadigt även utan skruv p.g.a sin tyngd). Summa-kardemumma: jag är mer än nöjd med den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kjelle11 0 Postad 10 December , 2007 Hej Håller med. Har själv en likadan, den tystgående stora modellen - värd varenda krona. /kjell Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Luffarn 8 Postad 11 December , 2007 Den Jabsco jag har har en till fördel. Den smular sönder papperet hur lätt som helst, men skulle någon spola ner en svångrem kanske det tar stopp. Då går det att få tag på axeln i bakänden på motorn och snurra den baklänges med tex en polygrip. Man lyfter en lite plasthuv först bara. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
brommy 0 Postad 19 Juli , 2010 hade du monterat biltemas toalett?Fick du borra om eller passar allt i golvet?Kan du använda de gamla slangarna du haft till Jabsco? wollbriin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
brommy 0 Postad 19 Juli , 2010 passar den i golvet slangar etc om du haft jabsco innan??? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nemtrix 19 Postad 19 Juli , 2010 Har använt biltemas eltoa 3 år nu...inga problem. Visst är den högljud men det kan jag leva med Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
snottra 7 Postad 19 Juli , 2010 varför inte använda en portapotti ,det gör jag ,när man kommer hem så tar jag med undersidan i bilen och tömmer den i toan hemma ,funkar kanon ,så slipper man släppa ut (SKITEN) i vattnet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser