Gå till innehåll
fredag 20 september 2024
Carlf

Jag vill också köra 40+ genom Soten

Rekommendera Poster


Om man räknar på tidsförtjänsten att gå genom Sotekanalen i stället för att gå över Soten och man kan hålla 40 knop hela vägen tjänar man ca 2 minuter och 5 sek.

 

Å ena sidan är det ju inte säkert att man kan hålla 40 knop genom kanalen pga andra båtar.
 
Å andra sidan finns det ju en anledning till varför Sotekanalen byggdes. Soten är ju en av de farligaste passagerna på Bohuskusten när det är dåligt väder. Jag kan inget om båtar som går fort och hur de beter sig. Om sjön är som i de skvalpiga delen av inslaget misstänker jag att en van förare kan köra för fullt och då misstänker jag att det gått snabbare att köra på utsidan, även om det varit mycket jobbigare för besättningen.

 

En punkt som en tänkt färdväg över Soten och genom Sotekanalen har gemensamt är pricken NNW fyren Skarvasätt.
 
Från Hunnebostrand där hastighetsbegränsningen upphör över Soten till pricken är det 6,8 distansminuter och tar (om jag inte räknar fel) ca 10 min 15 sekunder att köra om man håller 40 knop.

 

Från samma punkt i Hunnebo genom Sotekanalen till samma prick är det 5,4 distansminuter varav 2,6 distansminuter som är hastighetsbegränsade till 5 knop. I 40 knop borde det ta ca 8 min 10 sek. och ca 37 minuter om man håller gällande hastighetsbegränsningar.

 

Personligen hade jag nog valt att gå över Soten om jag hade haft befälet ombord. Jag går i stort sett alltid över Soten när jag skall segla norröver och går bara i undantagsfall genom kanalen, men jag har ju segelbåt.

 

Har inte tittat på så många program, men det är ändå lite roligt att se programet. Det är ju hemmafarvatten som dom rör sig i. Dialogen kan ju ibland va lite töntig, men jag undra hur det hade varit om man hade följt mig och mina arbetskompisar med en TV-kamera hela dagarna.

 

Programiden Mätaravläsarna hade nog inte varit nån höjdare. Fast dagens arbete kunde ju gett ett par små höjpunkter.

 

Gick genom skogen till ett torp. När jag var där första gången för några år sen var det på den första älgjaktsdagen. Av kartan att dömma fanns det väg fram. I verkligheten var det inte mycket till väg så jag körde fast i leran med min fyrhjulsdrivna bil. Efter att jag lagt in fyrhjulsdriften och backat mig upp på fast mark valde jag att promenera resten fram till huset. Jag gick och tänkte; Jag är ingen älg, jag är ingen älg - och jag klarade mig. Under promenade hittade jag nyutslagna blåsippor - i Oktober.

 

Andra höjdpunkten hade nog varit när jag idag körde fast på en skogsväg (har inte fyrhjulsdriven bil längre) som var allt för dålig. Tänkte tjäna lite tid genom att köra ända fram. Hade jag gått hade jag nog de tjänat 15-20 minuter som det tog att ta sig loss.

 

tommy

 

Senast ändrad av toaen | 10 december 2007 | 19:32

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I sådan grov sjö kan det inte hålla mer än ca 25 knop utomskärs.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är en ihopklippt händelse, varför körde de på det viset i Sotenkanalen?

 

Måste finnas en anledning till att man kör med blåljus.

Om inte klart JO fall.

 

Eller är det fejk också?

 

 

Börjar lukta illa som ICA:s köttfärs.

 

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

KUSTBEVAKARNA BÄSTA SERIEN PÅ TV PÅ LÄNGE!!!

HOPPAS DET BLIR MER SESONGER MED DEM.

JA FORTSÄTT KUSBEVAKNINGEN Å JOBBA PÅ Å STOPPA FULLA FARTGLADA VÄLDSMÄSTARE PÅ KUSTEN.

HOPPAS NI FÅR PLOCKA UPP ETTGÄNG AV VÄRLDSMÄSTARNA PÅ DETTA FORUM NÄR DE LIGGER ILLA TILL RAMLAT ÖVERBORD ELLER GÅTT PÅ GRUND ELLER LIKNANDE NÄR DE BER OM ER HJÄLP SÅ KANSKE DE HÅLLER KÄFT SEN.

GOTT JOBBAT ALLA KUSBEVAKARE!!

ÄR MYCKET TACKSAM FÖR ATT NI FINNS OCH BLÅSER 40 KNOP GENOM SOTEN OM DE SKULLE HÄNDA MIG NÅTT.

ALL CREDIT TILL ER!!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Högfartsnavigering brukar vara säkrast med en navigatör och en förare. Jmfr gärna hur man kör stridsbåtarna i amfibieförbanden.

Tror inte ett dugg på att föraren både skall kolla sjökort/plotter samtidigt som han kör !

Hoppas man slipper de som kör högfart och gör allt annat samtidigt.

 

Tycker att dom uppträdde som man kan förvänta när man kör fort !!

 

Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yepp....... precis så sekund aktuellt!!

 

Vet inte hur bred Sotenkanalen är men i 40 knop så förflyttar du dig 100 meter på 5 sekunder. Dvs en kort titt i sjökortet och du kan antagligen vara uppe på land.

 

Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag och säkert flera här på forumet vet hur smal Sotenkanalen är.

Endast idioter kör i 40 knop där om det inte gäller att rädda livet på någon.

 

Något sådant verkar inte vara självklart med det inslag som visades i TV5.

(enligt uppgift här på denna tråd så var räddningen från annan plats och ihopklippt)

 

Om man kikar på inslaget verkar något vara skumt då vädret är annorlunda på platsen för sjöräddningen än på platsen i kanalen, kika på hur molntyper ser ut.

 

 

Bifogar en bild på soten för de som inte vet hur det ser ut.

 

 

Dessutom har killarna haft tid att sätta på sig mössor under den snabba resan.

 

Luktar fejk eller vad säger ni alla förståsigpåare?

 

 

 

mvh Roland

post-4060-1394235285,8995_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har simmat genom Soten.  \Cool\

Kuriosa! Länge sedan.

Undrar om det stämmer att en gumma för länge sedan fött och uppfostrat ca 12 (eller var det 18) ungar i det lilla STENHUS som finns på östra stranden strax norr om brofästet (om jag nu kommer ihåg rätt??).

Vackert är det iallafall!! :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fejk eller hopklippt från olika scenarion kan man diskutera... Vet av erfarenhet att vädret och molnsituationen kan skilja sig en hel del beroende på om man befinner sig på södra eller norra sidan av kanalen.

 

Hur som helst, om det går ut ett larm om MOB så ska väl det tas på högsta allvar?!? Det är ju omöjligt att veta om det är vuxen eller barn, flytväst eller ej osv...

 

Dessutom, är ingen expert så jag frågar med stor ödmjukhet... Är inte befälhavaren ombord skyldig att kunna manövrera sin båt på ett bra sätt? Då borde ju vågor från passerande båt, varesig det är ett pucko eller kustbevakning påutryckning knappast utgöra ett så stort hot.

 

//lyran

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej, nu väcker jag liv i gammal tråd kanske men jag har för mig att det inte var fler än 2 vuxna och 7 barn, vilket i och för sig är sjukt mycket med hänsyn taget till utrymmet...

 

Angående diregeringen mellan 2.a förare - 1.a förare så förstår jag att föraren inte hinner kolla plotter eller sjökort men jag tycker väl fortfarande att föraren borde själv kunna/hinna bedöma vilken sida om resp båt han skall köra... Nåja, det spelar mindre roll...

 

För övrigt ett ganska roligt avsnitt senast med den där gubben som snackade hela tiden och gumman satt och sa men håll käften nu för i h*/vete...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till sommaren kommer det införas fri fart genom Sotenkanalen. Det åligger alla att kunna hantera sina båtar på så sätt att de klarar av mötande och upphinnade trafik som då kan komma i höga farter. De förare av fartyg som inte klarar detta har inget att göra i kanalområdet.

 

Mer om detta går att hitta på http://www.kanalkampen.se

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och dom skall upphäva seglinsförbudet också. Tänk va härligta att få kryssa genom kanalen i 2 knop.
 
Kom föresten att tänka på en historia som vår grovarbetare Reis berättade. Han hade sin båt i Sandbogen och var nere och tittade till båten. Det kom in ett par med en segelbåt och la till  på bryggan intill. Manen berättade att det hade varit en jobbig tur genom Sotekanalen, han hade kryssat hela vägen. kryssat svarade Reis det är ju nordlig vind så du måste ha länsat. 
Fruns genmäle lär ha varit Va va det jag sa. Dom hade gippat sig genom hela sotekanalen. 
 
tommy 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr fungerade inte sidan du hänvisade till för tillfället.

 

Men jag vet inte om jag tycker om fri fart genom sotekanalen. Visserligen går det ju snabbare att ta sig till smögen (vi bor på norra ramsvik) men och andra sidan kan det ju bli rena rama Racerbanan där om farten blir fri...

 

Tänk bara alla större motorbåtar, typ Storebro, nimbus etc som tycker att 15 - 20 knop är berättigat. Dom har ju förmodligen inga problem med det...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

... nu säger jag inte att alla ägare till storebro och nimbus aldrig använder huvudet. Många av dom är kunniga och erfarna förare, men tyvärr finns det även andra stolpskott...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Givetvis vill jag inte införa fri fart genom sotenkanalen.

Bara skojade.

5 knop är lagom och den som har bråttom får gå utomskärs.

 

 

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Det var fejk!
Jag har skrivit detta i ett senare inlägg.
Rubrik 'Kustbevakarnas vansinnesfärd genom kanal polisanmäld.' (Båtliv nr. 1/2008)

 

Allt som framkommit i inslaget är fejkat. SAR-loggen visar att Cobran befann sig ca: 5 Nm från den nödställde när larmet gick. Den absolut seriösa kanalen TV-5 (he, he) startar TV-sändningen/utryckningen från Hunnebostrand som ligger avsevärt längre bort. Det visar sig att man inte kört genom Sotenkanalen, citat. 'Den i särklass mest trafikerade farleden i Sverige och synnerligen svårnavigerad p.g.a. den täta trafiken'.

 

Man okynnesåkte alltså utan att det var en utryckning, bara för att de duktiga idoterna (murvlarna) skulle få lite bra filmmaterial.

 

Peter Örtendal, regionschef vid Kustbevakningen Väst, säger att det inte var fejkat.

 

MRCC (Sjöräddningscentralen Göteborg) håller inte med. -Tittar man på sjökortet hör händelserna inte ihop!

 

Kanalen är 5 sjömil lång. Då stämmer kustbevakningens uppgifter inte alls (jag har räknat). För att åka 5 sjömil på 4 minuter (vilket båten gjorde, men jag tvivlar) så krävs det en snitthastighet på 75 knop bara genom kanalen. -Så, snacka om ljug från Peter Ö och dessutom IG i matte.

 

Minst en person föll överbord från en båt, när murvlarna och trålarna var ute och lekte utan uppdrag.

 

Hade körningen varit ett regelrätt uppdrag hade den likförbenat varit vårdslös! Men, men ... enl. fejket var det man överbord och då kanske det hade behövts.

 

Peaky 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...